«Зациклилися»
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20070728/4124-4-3.jpg)
Ще трохи, і помірне політичне затишшя, яке порушує лише політична реклама на кшталт «я — хороший, а вони — погані», закінчиться. Ми знову станемо свідками та учасниками політичних ігор, маніпуляцій, «соціологічних битв». І не говоріть, що люди стомилися від політики: за даними голови ради директорів Інституту політичних та соціологічних досліджень ім. Т. Г. Шевченка Володимира Бондаренка, якби вибори відбулися в найближчу неділю, на дострокові парламентські вибори не пішли б голосувати 9,8% опитаних. Це вже не так багато, з огляду на кількість розчарованих в Україні «помаранчевими» і «біло-блакитними». Тим більше, як стверджує пан Бондаренко, чим ближче до осені, тим більше людей визначаються з вибором і мають бажання взяти в них участь.
Результати репрезентативного дослідження, яке з 16 по 22 липня провів його інститут у всіх регіонах України, на перший погляд, ніякої сенсації не дали, але, як завжди буває, диявол ховається в дрібницях (особливо, в політиці!). Отож, якби вибори відбулися в цю неділю, у Верховну Раду потрапили б Партія регіонів (28,4%), Блок Юлії Тимошенко (25,5%), Народний союз «Наша Україна» — «Народна самооборона» — «Українська правиця» (13,3%) та Комуністична партія (3,9%). Проти всіх проголосували б 2,7% виборців, а не змогли б визначитися з вибором 9,1%.
Проте набагато цікавішими за сухі цифри є тенденції перетікання голосів виборців та росту-спадання рейтингів політичних сил.
— За останній місяць на 2% зріс рейтинг Партії регіонів. Думаю, що лише завдяки масовій рекламі, — зазначив Володимир Бондаренко. — Тому що з початку року рейтинг ПР впав на 6%. «Фосфорна» катастрофа та засуха на півдні не додають балів Януковичу і Морозу. Я дивуюся, як вони не підготувалися до засухи! Сам я — з Херсонської області і знаю, що кожні чотири роки вона там повторюється. До неї можна і треба готуватися, а не лякати Україну голодом... Також «перегнув палицю» Кузьмук з його «другим Чорнобилем», не прикрашає соціаліста Рудьковського й те, що він на Львівщині демонстративно їв городину, привезену з Києва, а видавав її за львівську. Взагалі завелика «шапка Мономаха» на Рудьковському сильно б’є по іміджу соціалістів і регіоналів. Те ж стосується діяльності МНС на Волині, бо збитки, заподіяні ураганом, відшкодовують дуже повільно.
До іміджевих прорахунків Віктора Януковича Бондаренко відносить і лікування коліна Віктором Януковичем в Іспанії, і отруєння Василем Цушком — у Німеччині, а також висловлювання прем’єра на мітингах типу «ми примусимо владу...», «ми запитаємо у влади...» В якої влади?
За спостереженнями Бондаренка, Янукович взагалі не хоче, щоб вибори відбулися: він згадав, як недавно прем’єр висловився «якщо вибори відбудуться...» А підводних течій, які впливають на таке небажання, — більше, ніж треба. Найперша та, що після виборів на посаду прем’єр-міністра може претендувати Рінат Ахметов.
— Свого часу Янукович сам говорив, що Ахметов — гарна кандидатура на крісло прем’єра, — згадує Бондаренко. — Наразі ж в розпущеному парламенті є серйозна група бізнесменів, яку координує Колесников, котрі зробили ставку на Ахметова. Їм не вигідне протистояння Януковича з Ющенком, у яке Януковича втягнув Мороз. Тому вони шукатимуть нову кандидатуру, якщо після виборів в парламенті складеться широка коаліція. У разі ж перемоги партій та блоків із табору демократичних сил кандидатом на посаду прем’єра може бути Юлія Тимошенко.
Найімовірніше, поза великою грою на цих виборах опиниться Соціалістична партія: за результатами опитування, їй віддали б голоси лише 1,6% виборців. Це навіть менше, ніж у прогресивних соціалістів, рейтинг яких — 1,8%.
Бондаренко прогнозує, що від Наталі Вітренко можна чекати сюрпризу: розчарований електорат Януковича (зациклений на «другій державній» і страху НАТО) віддасть їй голоси, якщо та «на той час вирішить свої фінансові та іміджеві проблеми».
Існування ж «третьої сили» Володимир Бондаренко називає міфом. Мова — про Володимира Литвина, який нині активно рекламує себе в медіа.
— Помилки його очевидні: він позиціонує себе як «одинокий» політик, хоча й каже, що він не один. Та й об’єднався лише з Сиротою, а Супрун відмовив, — коментує Бондаренко. — А ще дуже помітні спроби зробити з себе культ, мовляв, він один такий незаплямований. І рекламний ролик безглуздий: він то кудись іде, то уважно слухає, то звинувачує всіх і вся, то говорить, що він один...
На думку соціолога, найкраще підготувалася до парламентських виборів Юлія Тимошенко і підійшла до цього питання «с чувством, толком и расстановкой»: на відміну від інших політичних сил, у неї на повну потужність працюють виборчі штаби (їх соціолог порівняв з водієм, який веде авто). На його думку, балів БЮТу додає політична реклама, яка не є агресивною, зрештою, виборці пам’ятають її боротьбу за зниження тарифів на житлово-комунальні послуги.
Також Бондаренко відмітив тенденцію до повільного збільшення чисельності прихильників «Нашої України» — «Народної самооборони» — «Української правиці» й пов’язує це зi створенням мегаблоку. Їхню політичну рекламу політолог в цілому назвав «мажорною», проте виділив в ній суттєві недоліки: через багатьох політичних гравців, задіяних в ролику, він нагадує рекламу СДПУ(О), а за обличчями губиться й основний посил реклами.
Володимир Бондаренко переконаний, що на цих виборах не обійдеться без замахів на лідерів партій (як варіант — псевдозамах на життя для самопіару). Ці його прогнози найперше стосуються Юлії Тимошенко, Юрія Луценка і Ріната Ахметова. «Знання політичної історії, нашого політичного середовища, з яким я співпрацюю, та інтуїція, яка мене рідко підводить», — це головні аргументи соціолога на користь цієї думки.
А серед можливих сценаріїв розвитку парламентських виборів вже сьогодні Бондаренко бачить найнегативніші. Серед них — спроби розколу України (завдяки політичним роликам: «ми — хороші, вони — погані») та демонізація лідерів політичних сил. Так, днями в одній з газет вже йшлося про одного відомого «біснуватого» політика. Дістанеться й науці соціології, вважає Бондаренко, вона знову стане «наукою про рейтинги» та інструментом маніпулювання свідомістю.
ДО РЕЧІ
Розміщення зовнішньої соціальної реклами із зображенням глави держави наштовхує на думку, що в Україні розпочалися дострокові вибори не до ВР, а президента. Про це у п’ятницю під час прес-конференції в Ужгороді заявив заступник лідера БЮТ Микола Томенко, коментуючи масову появу в Україні зовнішньої реклами із зображенням Президента та його соціальними ініціативами. «Коли я на Закарпатті побачив таку зовнішню рекламу, то у мене склалося враження, що розпочалися дострокові президентські вибори», — сказав він, повідомляє www.unian.net. За словами Томенка, вочевидь дискусія щодо соціальності реклами за участю глави держави, яка була розміщена на телеекранах, не принесла бажаного результату. Він нагадав, що згідно із законом про рекламу, соціальною не може вважатися реклама за участю державних чиновників.
Крім того, наголосив Томенко, виникає питання, хто фінансує розміщення цієї реклами — державний бюджет чи політична сила, яку представляє Віктор Ющенко. Він зазначив, що за інформацією, яка є в БЮТ, на Закарпатті цю рекламу було розміщено за відповідними листом Секретаріату Президента.
За словами Томенка, згідно із законодавством, під час виборчої кампанії усі політичні сили повинні мати однакові умови щодо проведення передвиборної агітації. При цьому, наголосив, він, поява такої зовнішньої реклами наштовхує на думку, що політична сила, яку презентує Президент, має намір активно скористатися адміністративним ресурсом.