Жорстка любов, <BR>або Виховання санкціями FATF
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20030211/425-1-3.jpg)
— Чи достатньо зроблено Україною, аби на нинішній сесії FATF сподіватися на більш прихильне ставлення до Києва?
— Я б розглядав це питання в двох площинах. По-перше, слід говорити про саме запровадження контрзаходів багатьма членами FATF, включаючи і Канаду. Більше року минуло з того часу, як Україна отримала попередження щодо проблем у сфері боротьби з відмиванням брудних грошей. Відсутність якихось просувань не лишила іншого вибору FATF, як схвалити рекомендацію про запровадження контрзаходів. По-друге, мова йде про виключення України з так званого «чорного списку» держав і територій, які не співпрацюють у сфері боротьби з відмиванням грошей. Це, безперечно, соромно для всіх друзів України, як це, очевидно, має бути соромно й українцям – бачити свою державу в цьому списку. Сподіваємося, що упродовж наступних місяців український уряд вживе необхіднi заходи, які допоможуть цю проблему вирішити.
Відповідність зробленого Україною до вимог FATF оцінюватимуть юридичні експерти. Така оцінка робитиметься і в Оттаві. Впевнений, що в позитивному вирішенні питання важливу роль відіграватиме питання довіри. Уряд Віктора Януковича, прийшовши до влади, не отримав великого запасу довіри від попереднього уряду. Попри обіцянки протягом 18 місяців, дій попереднього уряду виявилося недостатньо, аби впровадити законодавство, яке б відповідало вимогам FATF. Український уряд постане перед проблемою боротьби з тіньовим капіталом тих кримінальних елементів, які шкодять іміджу України за кордоном, працюючи проти державних інтересів і не даючи можливості Україні втілювати суверенітет на своїй же території.
— Ви повідомили, що українські заходи у боротьбі з брудними грішми ще вивчатимуться експертами. Отож, на цій сесії остаточного рішення по Україні очікувати не слід?
— Значною мірою це залежатиме від оцінок прийнятого законодавства, а також від оцінки тих запевнень, які даватиме українська делегація.
— Чимало аналітиків твердять, що рішення FATF було політичним. Саме тому ліквідація санкцій неможлива...
— Зовсім ні. Ті, хто вдається до такої аргументації, хотіли б сказати, нібито проблема виникла з-за кордону, але вона не за кордоном, а тут, в Україні, і саме тут її слід вирішувати. Реальний шлях такого вирішення — вжиття заходів із реформування в економіці, у фінансовому секторі та в судовій сфері.
— Уряд України звертався до країн-членів FATF за технічною допомогою в організації відповідного департаменту, який би займався фінансовим моніторингом. Канада готова надати таку допомогу?
— Ми передали це прохання до Оттави. Поки що зарано говорити, чи Канада надаватиме підтримку саме з цього питання. Канада має тривалу історію підтримки реформ в Україні. Ми все ще підтримуємо реформування в сільському господарстві, судочинстві, законодавчому секторі, у сфері охорони здоров’я. Але ми хотіли б також бачити, що Україна і на найвищому рівні бере зобов’язання втілювати реформи.
— На Заході існують побоювання, що боротьба з відмиванням брудних грошей може перетворитися в інструмент політичної боротьби чи тиску?
— Перший віце-прем’єр-міністр Микола Азаров під час зустрічі в МЗС на минулому тижні запевнив більше тридцяти представників дипломатичного корпусу, що механізми боротьби з відмиванням грошей будуть абсолютно об’єктивні, не спрямовані проти конкретних сил. Сподіваємося, що уряд дотримається свого слова. Контрзаходи щодо України були запроваджені не тому, що інші держави не є друзями України. Швидше навпаки, тому що вони — друзі. У цьому, мабуть, і полягає поняття жорсткої любові. Зверніть увагу, що за останні шість тижнів Україна зробила набагато більше, ніж протягом 18 місяців. Це показує, як інколи жорстка любов спрацьовує.
— Чи є шанс в українського уряду на довіру зараз?
— Абсолютно. Все що необхідно робити — виконувати свої обіцянки і не обіцяти того, що складно зробити...