Чому Рада нівелює закони?
«Наміри внести конституційні зміни у неконституційний спосіб - це підрив державності, і в результаті ми можемо втратити будь-яку Конституцію», - експерт
Верховна Рада прийняла черговий скандальний закон, за яким вона зможе через одну чергову сесію після попереднього затвердження приймати в цілому зміни до Конституції. 229 народних депутатів проголосували за зміни до Регламенту парламенту щодо порядку попереднього затвердження і прийняття проекту конституційних змін.
Як відомо, нещодавно 51 народний депутат звернувся до КСУ розтлумачити поняття «наступна чергова сесія» у ст. 155 КУ. Проте вчора вони знайшли інший шлях тлумачення Основного закону і затягування процесу прийняття конституційних змін, які запроваджують спецістатус Донбасу. Але якою ціною?
«Янукович змінював процедуру розгляду змін до Конституції через Конституційний суд, а Порошенко - через 229 у парламенті», - написав на своїй сторінці у Facebook народний депутат Микола Томенко.
Тож чи порушили народні депутати Основний закон? Які наслідки цього голосування? Коментує «Дню» експерт Центру політико-правових реформ Юлія КИРИЧЕНКО:
- Парламент проголосував за зміни до Регламенту, які є неконституційними, тим самим порушивши Конституцію. Нова частина ст. 149 Регламенту говорить, що «наступна чергова сесія» може бути «через одну» сесію. Таке тлумачення не відповідає ст. 155 Конституції України. Тим паче, якщо ми базуємося на сталості конституційного процесу, то коли у попередні роки 4 рази змінювали Основний закон, це положення розумілося парламентом і державними органами однозначно. До того ж, 2002 році в мотивувальному рішенні КСУ є тлумачення цієї частини, за яким ст.155 передбачає дві послідовних сесії.
Чи зможе Конституційний суд у нинішньому складі захистити Основний закон? Це під питанням, бо там залишились судді, які в 2010 році вже порушували Конституцію. До того ж, у середу під розгляд цієї справи відбулося вкрай швидке призначення нових конституційних суддів.
Відомо й те, що вдень у середу колегія КСУ ще не відкрила провадження по справі щодо звернення 51 депутата, оскільки очевидним є римський принцип «загальновідоме не тлумачиться». Але та сама колегія вже ввечері відкрила це провадження - не знаю, як могли змінитися їх переконання у межах права.
Обрані схеми із конституційною процедурою є руйнівним шляхом, який повторює ситуацію 2004 та 2010 років. Наміри внести конституційні зміни у неконституційний спосіб - це підрив державності, і в результаті ми можемо втратити будь-яку Конституцію.
Author
Дмитро КривцунРубрика
Політика