Перейти до основного вмісту

«У Верховній Раді свій «фронт»

Народний депутат Юлій МАМЧУР – про особливості прийнятих сьогодні законопроектів
03 лютого, 20:07
Фото Руслана КАНЮКИ, "День"

У вівторок народні депутати України у присутності членів Кабінету міністрів відкрили другу сесію Верховної Ради. У порядку денному парламенту на 3 лютого були питання, що стосуються національної безпеки і оборони, антикорупційного законодавства та захисту українського інформаційного простору. Робота Ради розпочалась із голосування за зміни до закону «Про оборону України» (щодо військовополонених й інтернованих в особливий період), «Про Національну гвардію України» (щодо удосконалення організації та порядку діяльності Національної гвардії), а також до Кримінального та Кримінального процесуального кодексу України (щодо військових злочинів). Також народні депутати підтримали законопроект «Про військово-цивільні адміністрації». 

Про нові законодавчі кроки Верховної Ради «День» поспілкувався із членом фракції «Блок Петра Порошенка», полковником Юлієм МАМЧУРОМ:

- Пане Юлію, які питання покликані вирішити зміни прийняті до Закону «Про оборону України» (щодо військовополонених й інтернованих в особливий період)? 

- В кінці-кінців депутати звернули увагу, що у нас іде війна, але воєнний стан не оголошений, тому треба, щоб Кабінет міністрів визначав відповідальних  у питанні військовополонених і щоб цей процес був керований. До цього моменту військовополоненими займалися ті, хто їх фактично схопив. Всі наші дії мають бути врегульованими та відповідати міжнародному гуманітарному праву. Тому що є люди, які потрапили в полон, в тому числі наші бійці. Ми бачили, як чеченці та російські найманці ганебно та недостойно поводились із нашими військовими, які були ними схоплені. Тим паче, є яскравий приклад полоненої Надії Савченко та Олега Сєнцова. 

- Які зміни прийняли депутати до «Закону про Національну гвардію України»? 

- В даному випадку Президент рекомендує командувача Нацгвардії, а Верховна Рада підтримує його кандидатуру. Окрім цього, мова йдеться про збільшення НГУ з сьогоднішніх 43 тис. до 60 тис. нацгвардійців. Моя позиція проста: Національна гвардія на час «особливого періоду» повинна мати важке озброєння і цей механізм Міністерство внутрішніх справ та Міноборони вже узгодили – у них є ця зброя. Але у мирний час її не повинно бути у Нацгвардії, оскільки її функції будуть зовсім інші. 

На початку війни Національна гвардія відіграла дуже важливу роль –створилися добровольчі підрозділи, які стали на передову та захистили нашу державу саме в той період, коли знищені за 20 років Збройні сили ще не встигли організуватися. Але необхідно було більш точно прописати у законі – на який період, які види озброєння та кому вони передаються. По закінченню «особливого періоду» ця важка зброя повернеться Збройним силам, а Нацгвардія виконуватиме функції охорони важливих державних об’єктів. 

- Верховна Рада також підтримала зміни щодо військових злочинів до Кримінального та Кримінального процесуального кодексу України. Хто тепер розслідуватиме злочини військових в зоні бойових дій? 

- Для розслідування злочинів військових створено військову прокуратуру. Але бувають різні складні випадки, тому командирам частин також надано право проводити розслідування.

Самі командири частин вийшли з пропозицією надати їм таку можливість – вона була розглянута на комітеті та підтримана у першому читанні у Раді. Тому нехай вони користуються цими вагомими важелями впливу на своїх підлеглих. Але вони проводитимуть розслідування, а рішення про покарання виноситимуть лише суди. Якщо є факт правопорушення військовослужбовця, його командир має провести арешт та направити порушника до слідчих органів, які проводять слідчі дії. Але воюючому командиру може не вистачати часу на розслідування порушень солдатів. В такому разі діятиме воєнна прокуратура. 

- Законопроект «Про військово-цивільні адміністрації». Які проблеми він має вирішити? 

- Військово-цивільна адміністрація бере на себе відповідальність – керувати в місцях, де відсутня цивільна українська влада. 

З Луганської облдержадміністрації пан Геннадій Москаль фактично залишився один вирішувати проблеми області. Йому доволі важко працювати, щоб розподілити бюджетні кошти та навести порядок на підконтрольних Україні територіях. Введення військово-цивільних адміністрацій надасть можливість адекватно реагувати на загрози, які є. Адже на місцях іноді не просто немає влади – багато представників влади втекли, адже їх погляди різнилися із українською владою, тому там немає кому керувати порядком, до того ж діють розвідувально-диверсійні групи терористів. В прифронтовій зоні також необхідно обмежити пересування та врегулювати порядок пропуску осіб. 

- Існує дискусія щодо участі комбатів – народних депутатів в АТО. В часи війни з Росією вони повинні займатися законодавчою діяльністю чи давати приклад захисту Батьківщини? 

- Ніхто не може заборонити народним депутатам віддавати державі борг у захисті її суверенітету. Деякі з них до виборів були командирами військових підрозділів і якщо вони бажають далі захищати Батьківщину зі зброєю – нехай. Це їх позиція, бажання, вибір та приклад іншим. Проте, у Верховній Раді також пролягає свій фронт і тут треба також вести запеклу боротьбу. 

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати