Перейти до основного вмісту

Олег Соловей: «На овиді — нова етика»

Цьогорічний лауреат премії імені Бориса Нечерди — про творчі перспективи та читачів-«партизанів»
15 серпня, 15:23

У липні поет та критик з Донецька Олег Соловей став лауреатом Літературної премії імені Бориса Нечерди. Нагороду Олег Євгенович отримав за збірку «Час убивць». Але, виявляється, письменник і гадки не має, як став переможцем. Про це, а також про схожість між читачем поезій та партизаном, Олег Соловей поговорив з кореспонденткою «Дня». Почали з премії:

— Я не знаю, яким чином став номінантом, а також абсолютно не знаю, хто у складі журі. Сподіваюся, це достойні люди. Про лавреятство мені телефоном повідомив мій видавець, пан Михайло Слабошпицький. Це було несподівано. Ну і приємно, ясна річ. Але без жодної ейфорії. Я свідомий своєї скромної, але помітної ролі в сучасному українському літпроцесі, але водночас я знаю, що наша поезія має у своєму активі правдивих і незаперечних ѓеніїв: Емма Андієвська, Тарас Федюк, Павло Вольвач, Василь Герасим’юк, Сергій Жадан, Іван Андрусяк, Маріанна Кіяновська, Василь Махно — називаю лише живих.

— Нагороду ви отримали за поетичну збірку «Час убивць». Кого ви називаєте «вбивцями»?

— До складу теперішньої книги «Час убивць» увійшли дві поетичні збірки — «Час убивць» і «Убити Ельзу», а також вибрані переклади з Яна Сатуновського, Мішеля Уельбека тощо. Сподіваюся, що вірші й переклади виконано відповідно до настанов авторитетної та єдино можливої для мене експресіоністичної поетики.

«Справжня література не залежить від накладів тут і сьогодні, справжня література формує обличчя культури, а культура — обличчя доби. Це завше розуміють нащадки, але майже ніколи — сучасники»

Убивцями нікого конкретно не називаю. Ці вбивці добре відомі з часів Артюра Рембо. Це — банкіри й політики. Все це гидотно, з цим треба боротися. Хоча би просто заявити про свою незгоду вголос, чітко її артикулювати. Відомо, що все продається, але кожен із нас здатний відмовитись бути покупцем. Переконаний, що на овиді — нова етика, яка здатна оздоровити суспільство та врятувати Світ від неймовірних катастроф. Утім, не факт, що людська природа дозволить скористатися цим шансом. По суті, убивця сидить у кожному з нас теперішніх, — більшою чи меншою мірою. Мова саме про це.

— Премія імені Бориса Нечерди вручається «за самобутні художні відкриття та утвердження нових напрямків в українській поезії». На вашу думку, що нового ви вносите в український літературний процес?

— Навряд чи я роблю якісь «відкриття» у царині поезії. Єдину свою заслугу бачу в актуалізації експресіоністичної поетики. Я взагалі не впевнений, що я щось писав. Я лише записував вірші, які хтось диктував; які, відтак, є не вповні моїми. Відколи зміг не писати віршів (з 2011 року), — більше їх не пишу. Тобто мені їх більше не диктують. Спочатку від цього було сумно й незатишно, але з часом я звик. Почав писати літературно-критичні статті. Це також вставляє. Не так сильно, як вірші, але по-своєму це ланки того самого єдиного процесу.

— А які теми приваблюють вас як літературного критика?

— Щойно в Донецьку вийшла книга моїх рецензій, есеїв і статей «Оборонні бої». У вересні має з’явитися подібна за жанром книга під назвою «Утрачений погляд». Інші задуми стосуються царини літературознавства — розвідки про художню прозу Василя Стуса й про життя та творчість Ігоря Костецького в 1940—60-ті роки. Також хотілося б встигнути ще за цього життя написати наукові дослідження про Олеся Ульяненка, Степана Процюка, Павла Вольвача, Сергія Жадана...

— Хто є вашими читачами серед широкого загалу?

— Мій читач, як не дивно, є в багатьох регіонах, — Івано-Франківську, Львові, Києві, Харкові, у рідному моєму Донецьку. Це — студенти і зрілі люди; це — друзі і незнайомці. Читач поетичних книжок сьогодні такий же дискретний, як партизан. Його складно обрахувати й поставити на облік, але я тішуся з того, що він часом виникає у досить дивних місцях і ситуаціях, повідомляючи поетові про своє існування.

— Як письменники з Донбасу впливають на сучасну українську літературу?

— Сподіваюсь, ніяк. Літературний процес — досить складна й самодостатня система. На неї можна впливати інвестиціями, але все це лише піна на поверхні води. Справжня література не залежить від накладів тут і сьогодні, справжня література формує обличчя культури, а культура — обличчя доби. Це завше розуміють нащадки, але майже ніколи — сучасники. Втім, культура нації, як говорив Ігор Костецький, завше кругліша за теперішнє, позаяк вона вічна і незупинна.

ДОВІДКА«Дня»

Літературна премія імені Бориса Нечерди заснована Лігою українських меценатів, редколегією журналу «Київ» та Одеською організацією Національної спілки письменників України. Премія присуджується щорічно до 11 липня — дня народження Бориса Нечерди, з формулюванням: «За самобутні художні відкриття та утвердження нових напрямків в українській поезії». Свого часу лауреатами премії імені Бориса Нечерди ставали Іван Андрусяк, Юрій Буряк, Станіслав Бондаренко, Павло Вольвач, Валентина Давиденко, Сергій Жадан, Василь Слапчук, Павло Щириця та інші.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати