Ілон Маск — загроза Росії
Процес переходу від економіки вуглеводнів до поновлюваних джерел відбувається темпами, що дедалі прискорюютьсяЯк стверджує російська пропаганда, країна в облозі ворогів. Та ще п’ята колона всередині країни. Й усі тільки сплять і бачать, як би завдати великій державі збитків.
При цьому, основні загрози Росії зовсім не в підступах американських військовиків і розвідників. Головна проблема країни — технічний прогрес. У Москві хворіють на імперські комплекси в гострій формі й продовжують збирати велике військо, щоб погрожувати сусідам ближнім і дальнім. Закручують гайки в інформаційному просторі, але не усвідомлюють досить простого й багаторазово перевіреного факту, що жодними силами неможливо зупинити прогрес науки й техніки. З ним йдуть громадські та політичні зміни. І чинити опір цьому абсолютно марно.
Не будемо зупинятися на причинах, факт очевидний — Росія перебуває на нафтовій голці й, незважаючи на розмови й голосіння, не збирається з неї злізати. І це при тому, що обвал нафтових цін дуже боляче вдарив і фактично спустошив зібрану фінансову подушку.
Певне підвищення цін на вуглеводні викликало шквал радісних коментарів у російській пресі. Однак небезпека причаїлася не десь за рогом, а є вже цілком видимою і відчутною. Вона має цілком певне ім’я — Ілон Маск.
У Росії до цього підприємця спочатку ставилися з недвозначною іронією. Які електроавтомобілі, що він створив і почав виробляти, і космічні ракети багаторазової дії. Все це з області фантастики й маніпуляції, розраховані на наївних, щоб зрубати грошенят. Приблизно так говорили щодо сланцевого газу. У що це вилилося, відомо.
Ще зовсім нещодавно здавалося, що перехід на електроавтівки — справа далекого майбутнього. Акумуляторів прийнятної ємності немає, заряджаються вони довго, інфраструктура відсутня. Тож хвилюватися виробникам звичайних автомобілів особливо немає чого.
Прорив стався як завжди раптово. Акумулятори різко підвищили ємність, заряджатися почали швидше. Щобільше, з’явилися реальні перспективи застосування водневих паливних елементів з набагато більшою питомою ємністю. Балон заповнюється воднем досить швидко, й далі можна їхати. До того ж коефіцієнт корисної дії теплового двигуна приблизно 30-45%, а електродвигуна — не менш ніж 80%. Додамо простоту конструкції й управління автівкою, автоматизацію і застосування безпілотних агрегатів. Перехід на електротранспорт, ініційований Маском, відкриває такі можливості, про які зараз навіть важко здогадатися.
Одночасно стався прорив у сонячних елементах. Їхня ефективність підвищилася майже вдвічі, й це далеко не межа. Звідси випливає, що до кожної станції зарядки не потрібно тягнути кабель, а необхідна електроенергія буде вироблятися на місці з поновлюваних джерел.
Як результат, автопром буде стрімко переходити на електроавтомобілі й скорочувати їх випуск із двигунами внутрішнього згоряння й дизельними. Відповідно неухильно знижуватиметься споживання насамперед нафти й певною мірою газу. За розрахунками російських фахівців через 20 років воно впаде на 10 млн барелів на добу. Для Росії це буде дуже відчутно, оскільки вона якщо не найбільше видобуває нафти, то, щонайменше, на другому місці.
Основні її покупці — Європа та Китай. Саме у цих країнах найбільш швидким темпом відбувається перехід на електротранспорт. Звуження ринку спричинить загострення боротьби виробників та їх конкуренцію. Надлишок пропозиції призведе до зниження цін. Зменшення виробництва ціну підтримає, але обсяги зменшуються. Як не крути, але перспектива не обнадійлива.
Широке впровадження електроавтівок розпочав саме Ілон Маск. Якби ж то лише це. Він завдав ще одного відчутного удару по прибутках держави російської.
Його приватний космічний корабель Dragon і ракета Falcon 9 стали реальними конкурентами для «Роскосмоса» з його «Союзами» й «Протонами». Зокрема, Маск обіцяв знизити вартість космічного туризму до $ 20 млн. «Роскосмос» — $ 70 млн. Корабель Маска братиме до 7 пасажирів і кожного разу отримуватиме вдвічі більше російського конкурента. Не дуже важко припустити, чому віддасть перевагу космічний турист. Зразкові втрати російської космічної індустрії становитимуть близько $ 0,5 млрд. І це мінімальні оцінки.
Займається Маск і організацією польотів на Марс. Звернемо увагу на його зауваження, зроблене на Міжнародному конгресі з астронавтики в Австралії. «Якщо ми плануємо вирушити в такі місця, як Марс, чому б не злітати на Землю?». Ракету BFR, що розробляється для марсіанської експедиції, може бути використано і в земних умовах. З її допомогою пасажир із Нью-Йорка до Шанхаю долетить приблизно за 0,5 години.
Приблизно такий самий час буде витрачатися на поїздку в 600 км з Нью-Йорка до Вашингтона, коли закінчиться будівництво за проектом Hyperloop. У трубі капсули з пасажирами й вантажами рухатимуться зі швидкістю від 480 до 1220 км/год. Реалізація вже розпочалася у штаті Меріленд. Перша черга — від Вашингтона до Балтімора.
Ми говорили про російську іронію з приводу проектів Маска. Одіозний сенатор Олексій Пушков у Twitter написав, що «Містифікатор Ілон Маск запропонував використовувати ракети для польотів на Землі. Так і Кім Чен Ин працює над тим самим. І він набагато ближчий до мети». У чому містифікації Маска — не дуже зрозуміло. Принаймні його проекти в транспорті й космосі цілком реальні. Пасаж Пушкова про «близькість до мети» відразу ж висміяли інші користувачі мережі. «Ви Владивосток маєте на увазі?». За низької якості північнокорейських ракет вони цілком замість острова Гуам можуть повернути на Хабаровськ та Красноярськ. Про це у Москві вважають за краще не говорити, щоб таку біду не накликати.
Процес переходу від економіки вуглеводнів до поновлюваних джерел відбувається темпами, що дедалі прискорюються. Революційні зміни у транспорті значно прискорюють цей процес. І це реальна загроза для Росії, її нафтової голки. Персонально — це Ілон Маск.