Перейти до основного вмісту

Кіно морального занепокоєння

На 44-й «Молодості» почалися фестивальні будні
28 жовтня, 10:41
ФОТО З АРХІВУ «Дня»

У суботу, 25 жовтня, у Києві почався 44-й міжнародний кінофестиваль «Молодість». Усе відбувалося традиційно — відкриття в палаці «Україна» (фільм відкриття — мелодрама французького режисера Бенуа Жако «Три серця»), промови чиновників (із вітальним словом виступили Віталій Кличко та незмінний Віктор Ющенко), діючих і колишніх, танцювальний перформанс на сцені, вручення почесних нагород. Приз за внесок у розвиток національного кінематографа отримало творче об’єднання «Вавілон’13», яке робило і робить величезну роботу з документації спочатку подій на Майдані, а тепер і війни. Почесний «Скіфський Олень» за внесок у світове кіномистецтво вручений грузинському режисерові Ельдару Шенгелая. 1984 року саме на «Молодості», тоді ще скромному студентському огляді, його дебют «Блакитні гори, або Неправдоподібна історія» визнали кращим.

Фестивальні будні почалися вже у неділю — із переглядів фільмів студентського конкурсу. Середній рівень у цій номінації вельми високий, що помітно вже по перших фільмах: «Блакитне-блакитне небо» (Біна Томшин, Швейцарія) — іронічна і одночасно поетична замальовка про дитинство, сльозлива, але з сильним сценарієм «Пісня моряка» (Габріель Цафка, Данія), напружена психологічна новела «Цеглина» (Віктор ван дер Валк, Нідерланди), ґрунтовний документальний портрет сильної жінки в не дуже дружньому до жінок оточенні — «За кермом» (Великобританія-Таджикистан, Еліс Лейкер). Один із конкурсантів, який найбільш запам’ятовується, — «Рай» (Джаїша Пател, Куба) — приголомшливе і за естетикою, і за матеріалом дослідження життя в кубинському поселенні з одним із найвищих рівнів самогубств у країні.

Уже із завтрашнього дня стартує найвагоміший конкурс фестивалю — повнометражний, у якому є й український учасник — драма Вікторії Трофименко «Брати. Остання сповідь». Якщо ж говорити про позаконкурсні програми, то тут здається показним досить обширне, як за теперішніх часів, представництво російського кіно. Проте це не мілітаризована нісенітниця про спецназ, не псевдоісторичні вправи на тему минулої величі імперії, а фільми тих небагатьох незалежних режисерів, які зберегли здатність до критичного осмислення дійсності довкола них. Відповідна секція називається «Кіно морального занепокоєння», але так можна назвати всю російську вибірку. Думається, цікавими для фестивального глядача будуть документальні стрічки — «21 день» Тамари Дондурей — зворушлива історія про жителів хоспісу, а також «Київ/Москва», що знаходиться на стадії чорнового монтажу — погляд на простих людей обох столиць очима режисера Олени Хорьової.

На закритті фестивалю покажуть також незавершений варіант документальної роботи «Росія/

Україна. Реальність на Майдані» (Росія—Україна).

Ініціатори «Реальності на Майдані», російські режисери Павло Костомаров і Олександр Расторгуєв, відомі вмінням організовувати колективні проекти. Вони роздають камери групі авторів і надають їм повну свободу дій у зйомках на задану тему. Так, наприклад, з’явився «Строк. Початок великої історії», присвячений протестам у Росії 2012 року, — ця захоплююча хроніка також буде показана в секції «Кіно морального занепокоєння». А в «Реальності» Костомаров і Расторгуєв, відповідно, намагаються зрозуміти, що сталося на Майдані. Отже, серед інших фільмів про події зими (а на «Молодості» відбудуться прем’єри «Чорної книги Майдану» і покази короткометражок об’єднання «Вавілон’13») цей проект вирізняється тим, що він зроблений спільними зусиллями росіян і українців, а це на тлі нинішньої антиукраїнської істерії в Росії — особливо важливо.

Міжнародний кінофестиваль «Молодість» завершиться 2 листопада. Основний фестивальний майданчик — кінотеатр «Київ». Наша газета стежитиме за подіями та підсумками фестивалю.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати