«Дієз-продукт»: на високій ноті

Дванадцять років незалежності пішли на користь вітчизняному підручникотворенню. Навіть попри не вельми прихильну до української книги податкову політику, підручник як вид навчальної книги зазнав разючих змін. Насамперед це стосується підручників з історії.
Але на перший план сьогодні виходить необхідність шукати якихось нових форм подачі навчального матеріалу. Діти зараз дедалі більше цікавляться не книжкою: їм до душі комп’ютери з їхніми інтерактивними іграми, Інтернетом, можливістю віртуального спілкування. І хоча книжка ще довго й заслужено буде посідати перше й основне місце серед засобів навчання, на часі створення підручників на нових носіях, зокрема на СD.
Такі підручники уже досить давно мають наші найближчі сусіди — польські й російські школярі. В Україні ж досі нічого такого не було. (Тут не йдеться про присвячені українській історії CD взагалі, зокрема випущений НаУКМА про Богдана Хмельницького, електронну енциклопедію Києва тощо, а лише про навчальні посібники для середньої школи).
Причин тут декілька. Скажімо, гіганти видавничої справи з серйозними можливостями доволі добре почуваються з держзамовленнями на «паперові» підручники й просто не потребують кардинальних змін. Дрібні ж видавництва, за ідеєю мобільніші й зацікавленіші у відкритті «нових обріїв», фінансово неспроможні створити такий складний і новаторський продукт.
На тим більшу увагу й повагу заслуговує спроба (і зауважу, досить вдала) невеличкого видавництва «Дієз-продукт» створити навчальний комплект зі звичного всім «паперового» навчального посібника й компакт-диска «Всесвітня історія. Новітня історія 1939 — 2003», автором тексту якого є доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, завідувач кафедри міжнародних відносин Інституту історії НАН України Степан Віднянський. Автор майстерно володіє пером: виклад матеріалу живий, цікавий. Виклад подій доведено до 2003 р. — антитерористичної операції США і Великої Британії в Іраку та вступу до ЄС низки країн Центрально-Східної Європи.
У комплекті з компакт-диском створюється відповідна поліграфічна версія навчального посібника, яка є свого роду путівником по компакт-диску. Для зручності роботи з навчальним комплексом «паперовий» посібник має систему посилань на матеріали, вміщені на CD. Відповідно до змісту навчального матеріалу CD містить низку ілюстрацій (загальною кількістю понад 500), хронологічну таблицю, словник термінів і понять, ілюстровані портретами провідних історичних діячів (близько 100), а також відеоматеріали (всього 61), близько 40 документів і 16 карт.
Для виходу на відео- та ілюстративний матеріал, хронологічну таблицю, словник термінів і понять, персоналії, відповідні інтернет-сайти розроблено систему гіперпосилань. До кожної теми складене інтерактивне тематичне тестування. Як і навчальний посібник, диск відповідає чинній навчальній програмі з історії, затвердженій Міністерством освіти і науки України.
На жаль, у своєму шляхетному пориві «Дієз-продукт» навряд чи може сподіватися на допомогу, зокрема фінансову, рідної держави. Лейтмотивом відповідей урядовців і просто відповідальних осіб на прохання про допомогу було: «Це не на часі. Хто купуватиме такі посібники? Адже комп’ютеризованих шкіл в Україні всього п’ять тисяч: тут би із забезпеченням школи звичайними підручниками впоратися!» Все правильно. Школа, як завжди, бідує. Однак те суспільство, до якого ми йдемо (не будемо соромитися вживати термін «капіталізм»), за визначенням неоднорідне. У ньому існують бідні й багаті, ті, хто хоче навчатися, вкладати у власну освіту кошти, аби згодом заробляти серйозні гроші, й ті, хто змалечку готує себе (чи його готують обставини) до некваліфікованої роботи. Це реалії того життя, до якого ми, за численними заявами в багатьох інстанціях, рішуче крокуємо. І як бути з результатами проведеного видавництвом анкетування, згідно з якими понад 90% опитаних бажають мати такий компакт-диск?..
Утім, видавництво не збирається зупинятись на досягнутому й планує випустити 11 таких навчальних комплексів з всесвітньої історії та історії України для 7—11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Уже триває робота над навчальним посібником «Історія України. Кінець XVIII — початок XX ст. 9 клас» Олександра Реєнта та «Новітня історія України. 1939—2003» Олександра Рубльова.