Російський реверс
Обіцяє нафтопроводу «Одеса—Броди» занепадПовідомляючи про це, перший віце-прем’єр українського уряду Олег Дубина також розповів, що відповідну пропозицію у вівторок обговорено з координатором програми INOGATE, представником Генерального директорату з питань транспорту та енергетики Єврокомісії Фаузі Бенсарсом. За словами О. Дубини, Ф. Бенсарс зустрінеться у Польщі, з Л. Міллером і обговорить існуючі напрацювання щодо проекту «Одеса—Броди». Перший віце-прем’єр повідомив також, що зараз активно розглядається підтримане Євросоюзом залучення до коридору «Одеса— Броди» каспійського регіону. Серед позитивних зрушень у цьому напрямі він навів прийняте в Азербайджані рішення про участь Баку в наповненні збудованого нафтопроводу.
За дивним збігом останнім часом у польських ЗМІ, що раніше майже одностайно підтримували «Одесу—Броди і далі Гданськ», виникла дискусія щодо доцільності участі Польщі в цьому проекті. При цьому не можна виключати, що такий поворот не обійшовся без стимулювання з-за кордону з боку явних конкурентів. Вони також робили спроби придбати польські нафтопереробні заводи, що саме по собі ставило під сумнів подальший розвиток євроазіатського нафтотранспортного коридору. Тепер у «трубу» спробували закинути ще один «пробний камінь», спрямований на те, щоб остаточно її перекрити. На VI Міжнародній виставці «Нафта і газ- 2002», що відкрилася на початку цього тижня в Києві (зазначимо, що у відповідній церемонії взяли участь прем’єр-міністр Анатолій Кінах, голова правління НАК «Нафтогаз України» Юрій Бойко, міністр палива та енергетики Віталій Гайдук, посли США Карлос Паскуаль і РФ Віктор Черномирдін), російська нафтова компанія «ЮКОС» дивним чином заявила про свою зацікавленість у транспортуванні нафти цим нафтопроводом. Старший віце-президент «ЮКОСу» Михайло Єлфімов вважає, що нашу трубу можна заповнити швидше, якщо використати її для перекачування нафти у реверсному (зворотному. — Авт. ) порядку — з Бродів до Одеси. Це зацікавить російську нафтову компанію «ЮКОС» у використанні українського нафтопроводу, стверджує її топ-менеджер, зазначаючи при цьому, що протока Босфор, через яку далі транспортуватиметься російська нафта, прокачана через український нафтопровід, здатна пропустити додатково 4—5 млн. тонн нафти на рік. В іншому разі нафтопровід Одеса—Броди може залишитися незавантаженим у найближчі три роки, вважає М. Єлфімов. Раніше зацікавленість у перекачуванні нафти з Бродів до Одеси висловлювала ще одна російська нафтова компанія — «ЛУКОЙЛ». За словами її президента Вагіта Алекперова, компанія не вбачає економічної доцільності транспортувати нафту з Одеси у Броди, оскільки не має проблем із причорноморськими перевалочними потужностями в Росії та Грузії, а також із транспортуванням протокою Босфор.
Як сказали «Дню» у прес-центрі «Укртранснафти», у компанії з приводу можливості пропонованого їй росіянами реверса цілком визначена думка і вона не зміниться. Представники «ЮКОСа» говорять про додаткові можливості Босфору в обсязі 4-5 млн. тонн, «але ми навіть на початковому періоді роботи нафтопроводу, — сказав керівник прес-центру Кирило Хорошило, — орієнтуємося як мінімум на 9 млн. тонн». Тому експерти «Укртранснафти», які ще влітку проводили дослідження з цього питання, дійшли висновку, що реверс на таких умовах недоцільний, пояснив Хорошило і додав, що у зв’язку з висновками експертів реверс не є нині предметом переговорів ані з «ЮКОСом», ані з «ЛУКОЙЛом». Віце-президент фонду «Стратегія-1» Михайло Гончар вважає, що пропозиція російських компаній є помилковою в економічному плані та витікає з нерозуміння ними становища на європейському ринку нафти, що змінюється. «Це пропагандистська риторика, за якою нічого конкретного не стоїть», — стверджує експерт. Російські компанії, за словами М. Гончара, розглядають регіон центральної та східної Європи, як місце, де традиційно домінує їхня нафтова суміш Urals, і панічно бояться, що туди потрапить легка каспійська нафта.