ЄС народжує новий аеробус при незадоволенiй мінi США
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20001220/4234-3-2.jpg)
З учорашнього дня розпочалося практичне втілення безпрецедентного для Європи комерційного проекту в аерокосмічній галузі — виробництво європейського суперлітака — аеробуса А3ХХ. Старт найбільшому європейському проектові в галузі цивільної авіації було офіційно дано на вчорашньому засіданні наглядової ради європейської компанії «Airbus», виробника авіаційної техніки, що відповідає за його здійснення. Проект створення аеробуса А3ХХ передбачає будівництво найбільшого у світі цивільного лайнера, розрахованого на 555 пасажирів. Загальна вартість проекту оцінюється у $10,7 млрд., третина з яких ляже на Францію, Велику Британію та Німеччину. Ухвалі про практичний початок проекту передувало засідання в понеділок правління Європейської компанії з оборонної та космічної аеронавтики (EADS), яка контролює 80 відсотків акцій компанії «Airbus», на якому було схвалено промисловий початок проекту, повідомила вчора британська газета «Файненшл Таймс». (20 відсотків акцій «Airbus» перебуває під контролем британської аерокосмічної та оборонної групи BAE Systems).
На думку газети «Файненшл Таймс», переломним моментом у самоствердженні проекту стала заява британської авіакомпанії «Virgin Atlantic» про її намір придбати для своїх рейсових перевезень у 2006—2010 роках шість лайнерів A3XX, з можливим придбанням у майбутньому ще 6 аеробусів. Загалом із літа минулого року компанія «Airbus» зібрала близько 50 замовлень на новий лайнер. Новий аеробус чимось схожий на майбутню Європу, яка поки що існує лише в проекті — величезний зручний засіб руху, розрахований на велику кількість місць, створений власними силами задля власних потреб. Комерційне освоєння проекту А3ХХ має продемонструвати — чи здатна європейська спільнота витримати темп високотехнологічної гонки ХХI століття, головним чином у змаганні зі Сполученими Штатами. Проект становить реальну загрозу для 30-річної монополії американської корпорації-виробника літаків «Боїнг», 747-ма модель якого домінує на світовому ринку. Спостерігачі роблять висновок про те, що подальше загострення цієї проблеми може призвести до нової торговельної війни між США і Європейським Союзом.
Європейська активність у аерокосмічній галузі не пройшла непоміченою для США. Американський президент Клінтон, через свого економічного радника, дав зрозуміти, що спорудження літака може серйозно ускладнити торговельні стосунки між США та Європейським Союзом, повідомила вчора Бі-Бі-Сі. Фахівці компанії «Боїнг» стверджують, що велика урядова підтримка європейськими країнами проекту створення А3ХХ доводить його неефективність і шкодить чесній конкуренції між світовими виробниками авіатехніки. Крім того, американські авіавиробники переконані, що майбутнє — за малими літаками, які можуть мобільно реагувати на зміни в льотних планах. Критика американцями європейського авіапроекту триває вже кілька місяців. У листопаді вони запропонували Євросоюзу провести консультації з цього питання. Якщо компромісу не буде досягнуто, то питанням займатиметься Всесвітня торговельна організація (ВТО), повідомляє Бі-Бі-Сі.