Чому політики нескінченно повторюють одні й ті самі фрази?
У міру наближення загальних виборів у Британії депутати парламенту все частіше повторюють у своїх виступах одні й ті самі фрази і формулювання. Знову і знову. Навіщо вони це роблять?
Остання перед виборами сесія питань прем'єр-міністру в парламенті закінчилася в середу зверненням роздратованого депутата Пола Флінна до спікера. Політик уїдливо поцікавився, чи не вживили всім депутатам-консерваторам спеціальний мікрочіп, який змушує їх повторювати слова "strong and stable" (сильний і стабільний) кожні 18 секунд.
Парламентський старожил від лейбористів у чомусь має рацію: слоган консерваторів за час сесії було проголошено 16 разів, причому тричі - в одному питанні депутата Майкла Фабриканта.
За 10 днів з моменту оголошення загальних виборів (під час самого оголошення Тереза Мей використовувала словосполучення "сильний і стабільний" тричі) в палаті громад цей слоган звучав 25 разів.
І це не рахуючи нескінченного повторення тих самих слів - причому саме в такому стійкому формулюванні - в інтерв'ю, виступах і твітах консервативних депутатів і міністрів.
Тереза Мей використовувала словосполучення "сильний і стабільний" на самому початку своєї першої агітаційної промови в Болтоні, а потім - раптом хто не розчув - ще 11 разів, так само у тому ж зверненні.
Опозиційні партії намагалися переставити цю тактику з ніг на голову і обернути її проти уряду.
Так чому ж на нас звалюється цей нескінченний потік повторень?
Відповідь на це питання криється в розрахунках глави виборчого штабу Барака Обами Джима Мессіни, якого, як повідомляється, взяли на роботу в передвиборну команду Терези Мей. За його словами, виборці витрачають на думки про політику всього лише чотири хвилини на тиждень.
Тому політики і повторюють свої ключові посили знову і знову – сподіваючися втиснутися в це чотирихвилинне вікно.
У результаті будь-хто, кому за службовими обов'язками доводиться уважно стежити за кампанією, через деякий час починає повторювати фрази на кшталт "економіка в довгостроковій перспективі" і "зростання споживчих цін" навіть уві сні.
"Потрібно повторювати [одні і ті самі слова] знову і знову, - каже колишній політтехнолог Тоні Блера Ленс Прайс. - І неважливо, що журналістам до смерті набридло їх слухати, - головне в тому, що виборці повинні почути одне і те саме формулювання багато разів, перш ніж воно проникне до них у підсвідомість і почне знаходити якийсь відгук".
При цьому, вважає він, повторювана фраза навіть не обов'язково повинна нести якийсь глибинний сенс.
Команда Тоні Блера активно використовувала тактику повторення
"Блер любив уживати словосполучення "майбутнє, а не минуле" (the future, not the past) - досить безглузду за змістом фразу, але він повторював її знову і знову, і, як наслідок, торі виглядали такими, що чіпляються за минуле, у той час як лейбористи - сучасними і прогресивними", - пояснює Прайс.
З упевненістю можна сказати, що Джеремі Корбін, що обіцяв "новий тип політики" в разі свого обрання лідером партії, не став наслідувати заповіти "нових лейбористів".
Він випробував кілька гучних фраз у ході останніх питань прем'єр-міністру (заявивши, наприклад, що торі "сильні проти слабких і слабкі проти сильних"), але поки лейбористи так і не взяли на озброєння тактику нескінченних повторів.
Втім, експерт у галузі піар-технологій Марк Борковськи досить насторожено ставиться до цієї техніки, яку він називає, "спрощеною політичною агітацією". За його словами, хоча повторення і простота подібних сентенцій і може гіпнотизувати людей, з іншого боку, така тактика може лише посилити скептичні настрої щодо політиків з боку виборців, які втомилися від виборів.
"Стало прийнятним думати, що весь посил можна вмістити в одному слові, але мені здається, що люди хочуть більшого, - говорить він. – Швидше за все це лише посилює виборчу апатію".
"Загублене мистецтво"
Борковськи не самотній у своєму бажанні чути більш осмислені виступи.
"Партійний апарат занадто обережний, щоб заохочувати реальні промови", - скаржилася перед останніми загальними виборами професор античної філософії Мері Бірд.
"В античній Греції чи Римі, навпаки, мистецтво риторики було головним у політичному житті, - відзначала вона. - Повернення певної частини цього втраченого мистецтва може піти на користь суспільству і допомогти перерости ці схожі одна на одну фразочки".
Правовласник ілюстрації Donald Trump rally
Однак, як вважає Борковськи, методи цієї кампанії частково формуються досвідом американських виборів і обіцянками Дональда Трампа "зробити Америку знову величною".
"Здається, що всі абсолютно одержимі успіхом Трампа, - говорить він. - Хоча люди цього і не визнають, насправді вони фактично копіюють тактику, яка, як їм здається, стала запорукою його успіху".
Що стало запорукою успіху британських політичних лідерів, ми дізнаємося не раніше, ніж через шість тижнів. А значить, у політиків є ще повно часу, щоб закидати нас "сильними і стабільними" слоганами.
Джерело: BBC
Рубрика
Top Net