Перейти до основного вмісту

Як спрацював «миколаївський феномен»

Експерти «Дня» – про те, чому ситуація з усуненням з посади Олександра Сєнкевича була «визначена наперед»
06 жовтня, 16:20
Фото з сайту "Никвести"

Обрання Олександра Сєнкевича міським головою Миколаєва було однією з найбільш обнадійливих подій 2015 року. Нагадаємо, тоді він, представник IT-бізнесу, незаплямований у політичних ігрищах (і водночас людина без досвіду роботи в місцевому самоврядуванні) отримав упевнену перемогу з 54,9% голосів виборців, залишивши далеко позаду конкурента з «Опозиційного блоку». Це називали «миколаївським феноменом», адже кандидат від «Самопомочі» не мав серйозних ресурсів для проведення своєї кампанії. Водночас тоді ж деякі експерти передбачали великі проблеми у стосунках з депутатським корпусом. Зокрема, наприклад, місцевий експерт Олександр Ухмановський зазначав, що «міськрада не тільки не прихильна до Сенкевича, але й ворожа до нього. Треба розуміти, що й увесь апарат чиновників ворожий до нього. У нього немає людських ресурсів, щоб змінити кілька сотень людей керівництва» (див. матеріал «Часу на розкачку буле мало» https://day.kyiv.ua/uk/article/chasu-na-rozkachku-bude-malo у «Дні» 16 листопада 2015 року). На жаль, негативні прогнози справдилися. Позачергова сесія Миколаївської міськради 5 жовтня після звіту міського голови визнала незадовільною роботу Олександра Сенкевича і достроково припинила його повноваження. За це проголосували 42 депутати з 42-х, що брали участь у таємному голосуванні. Мер заявив, що оскаржуватиме рішення в суді, а активісти, що його підтримують, збирають віче на його захист.

«День» звернувся до місцевих експертів із запитанням, у чому причини такого повороту подій.

«ПРИЧИНА ПЕРЕДУСІМ У НЕДОСКОНАЛОСТІ ЗАКОНОДАВСТВА»

Валерій ВЄТРОВ, представник Громадської ради при Державній регуляторній службі України:

– Те, що сталося в Миколаєві, і те, що відбувається в інших містах, це вже наслідок. Причина передусім у недосконалості законодавства, яке регулює, по-перше, створення, формування місцевих рад, контроль за їх діяльністю. Всім зрозуміло, що ситуація в будь-якому місті залежить не тільки від мера та його команди, солідарна відповідальність також на депутатах, які ухвалюють рішення або не ухвалюють, або їх блокують. Неефективність регулювання управління пов’язана з тим, що не існує системи стримування і противаг, яка є в різних країнах і не дозволяє неефективно управляти містом, областю, країною. Тобто там створено середовище, при якому будь-яка посадова особа, яка отримує владні повноваження, завжди отримує зворотний зв'язок від населення. Регулювання ефективне тільки в тому випадку, якщо існує зворотний зв'язок. Наприклад, у США міська сесія починається з того, що в зал приходять жителі населеного пункту і говорять про свої проблеми тощо, а депутати перебувають разом з ними в залі. І тільки потім починається розгляд питань депутатами. В Україні сьогодні немає системи зворотного зв'язку і контролю. Ми знаємо, що у владу йде дуже багато людей, для того щоб займатися бізнесом, заробляти на цьому. А фактично досить змінити принципи прийняття рішень на місцевому рівні – і відразу піде ця проблема. Як тільки буде змінено законодавство, принципи приходу людей у владу, принципи підконтрольності – все зміниться. Зокрема ми в раді Державної регуляторної служби зініціювати ряд законопроектів про громадський контроль, участь в управлінні. Йдеться про систему стримування і противаг для всіх посадових осіб, які приймають рішення. Це єдиний вихід у всіх ситуаціях.

Безумовно, як до кожного мера, до Сєнкевичу досить багато питань. Це перш за все недосвідченість. Дуже багато питань до команди. Але знову ж таки тут повинна бути солідарна відповідальність – і міської ради, і виконавчої влади. У цій ситуації я підтримую думку, що потрібне перезавантаження всієї влади. Однак якщо не зміниться законодавство, котре передбачає формування рад, не будуть сформовані механізми зворотного зв'язку і контролю, то це мало що змінить для людей. Це питання загальнодержавне. Це не питання Миколаєва.

«РАДА ПОВИННА БУЛА БУТИ РОЗПУЩЕНА, АЛЕ ДЕПУТАТИ ВИРІШИЛИ «ЗДАТИ» МЕРА»

Гліб ГОЛОВЧЕНКО, директор Коледжу преси та телебачення, генеральний продюсер ТК ТАК TV:

– Вперше в історії незалежності відправили у відставку чинного міського голову. Це аномалія. І аномалія в тому, що це зробила міська рада, яка фактично є однією з найслабших за всю історію міста. Фактично рада повинна була бути розпущена, але депутати вирішили «здати» мера. І думаю, що прорахувалися, тому що рівень довіри до Сєнкевича значно вищий, ніж до міської ради. Один раз уже місто об’єднувалося для підтримки мера на виборах і зараз він знову може стати символом об’єднання зусиль громадянського суспільства незалежно від посади.

У депутатського корпусу цього скликання є чимало «родимчиків», про які вони краще не хотіли б згадувати, значно гірших, ніж у мера. Сєнкевич залишається улюбленцем людей, особливо тих, які прагнули змін. Вони не знали, яких, вони не знали, як, але знали, що хочуть жити в іншому місті. Тому це цікава подія з погляду формування новітнього громадянського суспільства Миколаєва. Думаю, Сєнкевич буде каталізатором таких процесів незалежно від посади і його участі в цих процесах.

На жаль, Сєнкевич, не зміг вирішити проблему відсутності інформаційної політики. Йому не вдалося відстояти позицію необхідності інформаційної політики. У цьому брала участь і частина депутатського корпусу.

В умовах децентралізації я хотів би, щоб ця історія стала своєрідним «щепленням» для органів місцевого самоврядування. Всі рішення мають прийматися у містах, і це залежить від громади, і це її відповідальність. Ми досі маємо величезну кількість людей, яким легше жити у «рабстві». Сєнкевич – один із прикладів того, як миколаївці хотіли «побігти з рабства». Буде цікаво спостерігати за їхньою активністю, тому що я не думаю, що люди дуже легко повернуться в «рабство» знову. Вони будуть намагатися бути почутими.

Шкода мера, бо напрями його кроків були правильними. Може, на тактичних діях позначився його вік та досвід роботи, але напрям руху був правильний.

«ТАКИХ НЕДОЛІКІВ ДОСТАТНЬО У ВСІХ МЕРІВ УКРАЇНИ – ТО ЩО, ЇМ УСІМ ВИСЛОВЛЮВАТИ НЕДОВІРУ?»

Олег КИРЮХИН, адвокат, керівник адвокатського бюро «Кирюхин і син»:

– Говоритиму передусім як житель міста, а вже потім як юрист. Закон про місцеве самоврядування дозволяє процедуру, за якою діяли депутати. Юристи в таких випадках кажуть: dura lex sed lex (закон суворий, але це закон). Тобто ця ситуація мала право на існування. І насправді вона була визначена наперед. Бо в результаті місцевих виборів два роки тому за виборами депутатів абсолютна більшість дісталася «Опозиційному блоку», але ця більшість не становить більшості складу ради. Мер керує виконавчою владою, міськрадою – її секретар, кожен депутат відповідає за себе і свою партію. І виходить, що рішення, які виходять на рівень ради, мер не завжди може провести. Він мав би вступати в певні перемовини, обговорювати певні питання, щоб провести потрібне рішення. Думаю, не завжди це в нього виходило. Тож рано чи пізно це мало статися. Не мало значення, хто це питання поставив. У цьому випадку поставив його однопартієць Ісаков.

Щодо порушень. Кажуть, що міський голова не вчасно розміщував на сайті міськради проекти рішень і тому частина рішень ухвалювалася не в правовому полі. З правового погляду це, звичайно, порушення. Чи тягне воно на те, щоб з людиною в такій формі припинили трудовий договір? Не знаю.

Як у жителя міста, в мене є свої підстави для незадоволення. Наприклад, щодо використання коштів, які накопичуються в місті завдяки децентралізації. Я за те, щоб вони працювали на громаду, а не лежали на депозитах (хоча влада не лише в Миколаєві не знає, як правильно розпорядитися цими коштами). Але ця людина перший термін на своїй посаді. Це прогресивно мисляча людина. Може, можливо було в іншій формі – політичних дискусії, сесій – вирішити проблемні питання? Таких недоліків достатньо у всіх мерів України – то, що їм усім висловлювати недовіру?

Адвокат Сенкевича повідомив, що проект позову щодо цього рішення вже готовий. Тож на сьогодні ми не можемо давати остаточні оцінки.

Є рішення міської ради. Воно ухвалено відповідно до закону про місцеве самоврядування. Чи були для цього достатні підстави – оцінку дасть суд.

Ця ситуація також викликала значний резонанс у соцмережах

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати