Три в одному
8 грудня запам‘ятається киянам театральними новинками – одноактними балетами Мануеля де Фальї – «Ночі в садах Іспанії» та «El sombrero de tres picos» («Трикутний капелюх») і виставкою «Фарфор на пуантах».
Відкриваючи вечір, генеральний директор Національної опери Петро Чуприна розказав, що цей творчий проект познайомить шанувальників балету з музичними перлинами Мануеля де Фальї і унікальними роботами майстрів із всесвітньо відомої компанії Lladró, які створюють скульптури та композиції з порцеляни, що стають об’єктами мистецтва. До речі, серед експонатів можна побачити статуетки з колекції Музею історичної порцеляни з м. Валенсія. Цей вернісаж демонструватиметься у фойє театру до кінця сезону, а всі творчі заходи – співпраця українських митців, дипломатів Посольства Іспанії в Україні та бізнес-партнерів фірми Lladró.
Балетний вечір був побудований за принципом оповіді іспанських новел. Хоча вони прямо не пов’язані одна з одною, але ці хореографічні мініатюри об‘єднала музика видатного композитора початку ХХ ст. М. де Фальї (1876- 1946 рр.).
Перший твір «Ночі в садах Іспанії» має авторський підзаголовок «симфонічне враження для фортепіано з оркестром». Він написаний у формі триптиха, кожна частина якого має відповідну назву: «У Хенераліфе» (У Старому замку), «Віддалений танець», «У садах С’єрра-Кордова». Соло на фортепіано, яке стало одним із «героїв» історії і розташувалось у лівому кутки сцени, вправно виконала піаністка Катерина Дядюра. Лірико-романтичний балет поставила міжнародна команда (диригент Микола Дядюра, хореограф Аніко Рехвіашвілі, сценограф Марія Левитська, костюми – Габріела Салаверрі Солана). Танець має романтично-фантазійний характер, якого йому надають використані в сюжеті легенди і перекази Іспанії. Міфологічні герої оповідали про пошуки насолоди і кохання… Головні партії виконали: Анастасія Шевченко (Аялгес, чарівна німфа), Станіслав Ольшанський (Бусгосу, захисник Астурійського лісу) і Ян Ваня (Нуберу, повелитель хмар та грози).
Другий твір «El sombrero de tres picos» («Трикутний капелюх») – це фантазія на фольклорно-історичну тематику: динамічна картинка з життя іспанської провінції за мотивами популярної повісті Педро Антоніо де Аларкона. Нагадаємо, вперше балет «Трикутний капелюх» на музику Мануеля де Фальї поставив Леонід Мясін для Дягілевської антрепризи у Лондоні 22 липня 1919 року, всі костюми та декорації для цієї вистави виконав знаменитий художник Пабло Пікассо. Вистава дуже сподобалася публіці…
У Національній опері України вирішили не копіювати цей балетний шедевр, а шукати нові засоби, аби постановка була сучасною і разом із тим продовжувала хореографічні традиції попередників. Музика балету іскриться народним гумором і зачаровує розмаїтістю композиторських технічних засобів та прийомів. Час від часу вплітаються в оригінальну музичну канву гітарні імпровізації, ритми фламенко, народні іспанські танці – фанданго, хоту, болеро, севільяна, фаррука. Лібрето, хореографію та постановку за мотивами однойменної повісті Педро Антоніо де Аларкона здійснила Аніко Рехвіашвілі. Оркестранти під орудою Миколи Дядюри не лише грали, а й співали! Сольний вокал – Дарія Князєва. Декорації Марії Левитської перетворили сцену на гарненьке містечко, яке прикрашено квітами і гілками з рясними мандаринами, а костюми Габріели Салаверрі Солана додавали дійству іспанського колориту. Танцівники продемонстрували акторські й хореографічні здібності, а також гумор. Головні партії виконали: Микита Сухоруков (Мельник), Тетяна Льозова (дружина Мельника), Микита Соколов (Корехідорр) , Катерина Діденко (Габріела), Володимир Засухін (Денді) та інші.