«Знак Соборності. Великий герб України: від Нарбута до Якутовича»
З огляду на епідемічну ситуацію вперше в історії NAMU використали цікавий змішаний формат відкриття: безпосередньо до музею можна було завітати лише представникам ЗМІ та за спеціальним запрошенням, натомість всі охочі могли подивитись відкриття в онлайн-форматі, що дозволило приєднатись до свята поціновувачам з усіх куточків України та світу. Це особливо на часі, адже виставковий проєкт здійснюється NAMU у співпраці з міжнародним партнером — Українським Музеєм і Бібліотекою у Стемфорді (США), а також Музеєм Шереметьєвих та Фондом інтелектуальної співпраці «Україна — ХХІ століття».
УНІВЕРСАЛ ГЕТЬМАНА КИРИЛА РОЗУМОВСЬКОГО НА СЕЛА ХАРИТОНІВКУ ТА ГАЛКУ БУНЧУКОВОМУ ТОВАРИШУ ЯКОВУ ТАРНОВСЬКОМУ. 29.02.1752. ПАПІР, ЧОРНИЛО, ВІСК, РУКОПИС, ТИСНЕННЯ. ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІСТОРИЧНИЙ МУЗЕЙ ІМЕНІ В. В. ТАРНАВСЬКОГО
Експозиція виставки розповідає глядачам про те, як розвивався і трансформувався художній образ головного державного символу за сто років. І таким чином по суті говорить також про складну історію нашої державності, піднімає теми єднання нації і пошуку власної ідентичності. У двох залах розмістились майже 60 експонатів з 12 установ і приватних колекцій, не лише твори образотворчого мистецтва, але й історичні артефакти. Деякі з них ніколи не були представлені громадськості і цим проектом були введені чи радше повернуті до наукового обігу. Наприклад, оригінали Великої і Малої Державних печаток Української Держави, які підготував у 1918 році видатний митець Василь Кричевський. Уперше за понад століття вони знову поруч з печаткою Державного секретарства авторства Георгія Нарбута.
ПЕЧАТКА ВІЙСЬКА ЗАПОРОЗЬКОГО НИЗОВОГО. 1763 РІК. МІДНИЙ СПЛАВ, ГРАВІЮВАННЯ. МУЗЕЙ ШЕРЕМЕТЬЄВИХ
ВІРЧИЙ ЗНАК КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА ВЕЛИКОГО 80-ТІ — 90-ТІ РР. Х СТ. СРІБЛО, ПОЗОЛОТА, ЛИТТЯ, ГРАВІЮВАННЯ. МУЗЕЙ ШЕРЕМЕТЬЄВИХ
Куратором виставки є відомий в Україні і світі історик, фахівець з геральдики та вексилології Юрій Савчук. Про організацію експозиції він відмітив наступне: «Архітектура виставки підкреслює і концепцію, і її побудову. Одна зала присвячена історичним витокам емблем, які в різний час уже відігравали роль державних. Друга частина пов’язана з історією власне Великого Державного Герба України з того моменту, коли застосували цей термін, коли з’явилися перші начерки Нарбута і до сьогодення. Виставка справді носить не тільки культурницький, просвітницький, музейний характер, але і науково-історичний, вона є багатоаспектна».
БАНКНОТА СТО ГРИВЕНЬ. ЗА ЕСКІЗОМ ГЕОРГІЯ НАРБУТА. 1918 РІК. ПАПІР, ДРУК. ПРИВАТНА ЗБІРКА
Найближчим часом через реставраційні роботи на фасаді музею і карантинні обмеження потрапити на виставку можна буде лише у спеціальному режимі: двічі на тиждень куратор Юрій Савчук буде проводити спеціальні екскурсії для обмеженої кількості відвідувачів. Щодо умов участі краще цікавитись заздалегідь і слідкувати за оголошеннями на сторінці музею у Фейсбук (facebook.com/namu. museum). Натомість команда музею готується до масштабної роботи в онлайн-форматі: спеціальні відео— та фотоматеріали, безкоштовна трансляція екскурсій та інше.