Перейти к основному содержанию

Лавочка підсудних

У Центрі сучасного мистецтва «Дах» режисер Влад Троїцький поставив спектакль про вічний кайф
17 ноября, 00:00

Ейфоричний вплив спектаклю, як, слід зауважити, і пелевінської прози у цілому, базується на епатуванні снобізму, гротескному зниженні. Вас захоплюють наркотичні подорожі Кастанеди лабіринтами підсвідомості, як-то кажуть, виключно з пізнавальною метою? А ось Колян з Шуріком, молоді жовтороті кілери, ні про Дон Хуана, ні про Кастанеду і чути не чули, зате, як грибів поїдять, то і у них таке «в гостях у казки» починається: філософська бесіда про чистоту професійних ідеалів, а-ля урок у школі кілерів («А ти його як валити будеш, у машині?» — «У машині тільки лохи валять») поглиблюється по мірі дії наркотика — то розхожу цитатку з Ніцше укинуть, то в роздуми пустяться про духовні еманації — внутрішнього прокурора і внутрішнього адвоката, так якось до речі і Раскольникова пригадають.

А Раскольников же, як то мовиться, хто? Той же Шурік, тільки перевдягнутий. А Порфирій Петрович, чим не Володін: сам собі закон (адже він грибів аж по 100 штук їсть, не те що дехто). Він усім своїм видом підтверджує: мені закон не писаний, тому що це я сам його написав. Він, головний внутрішній прокурор, уже давно з іронічним цинізмом вирішив питання, яке мучить Раскольникова: «Хто я — створіння тремтяче чи право маю?» — «Так, нице створіння, тому і право маю». Сокирою, що нею Родіон Романович питання життя та смерті вершив, Порфирій Петрович капусточку пошаткує і салатик бідним приготує, та тільки сам він їсти його не стане — йому більше до смаку квашена з ринку. Вам одне, йому інше. Внутрішній прокурор, як відомо, нескінченно лицемірний.

Незважаючи на пафос любові «до малих сих», навіть по- пелевінськи знижено-іронічний, ляпас суспільному снобізму — картина досить кумедна, такий сеанс самокатування — лупцюєш себе по щоках на втіху внутрішнім прокурорам з адвокатами. І раптом — світло: і всі троє героїв, зайняті пошуком вічного кайфу, завмирають у промені. Сонця? Театрального прожектора? Фари проїжджаючої машини? Пронизлива мить вічного у сеансі одночасного кайфу. Проте... світло гасне, світильники спалені, Четвертий (Тетяна Василенко), той самий, зайвий, що хвилину тому читав трагічну поему про любов японських Ромео і Джульети, розгойдується у зашморгу. Підсумок «всім сподіванням».

P. S. Цей недитячий спектакль дивився хлопчик років п'яти-шести і час від часу дзвінко реготав. Його смішив капустяний листок, накинутий на голову, немов шапочка, надіте задом наперед пальто. Та, схоже, що й трагічна боротьба роздираючих пристрастей для нього виглядала не більш, аніж забавне кривляння дорослих дядьків, на втіху йому, не інфікованій рефлексією та відчаєм людині.

Delimiter 468x90 ad place

Подписывайтесь на свежие новости:

Газета "День"
читать