Коли важиться доля нації, історія не відрізняє поміж нейтральними боягузів.
В'ячеслав Липинський, український політичний діяч, історик, теоретик українського консерватизму

Трагедія «Iволги». Висновки

Експерти: «Україні потрібно створити аналог Берегової охорони США»
20 жовтня, 2015 - 11:12

Україна оговтується від одеської трагедії, де за 400 метрів від берега моря поблизу смт Затока перекинувся і затонув прогулянковий катер «Іволга». Загинуло 14 осіб, ще 22-х вдалося врятувати. Водночас у повідомленні облуправління МВС зазначено, що міліція перевіряє інформацію про можливе перебування на судні ще кількох осіб, яку правоохоронці отримали від врятованих після аварії пасажирів судна.

«Якби капітан дотримувався інструктажу, на судні не було б 36 людей. Тоді було б потенційно достатньо і плоту, який витримав 14 осіб», говорить про трагедію міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

У телефонній розмові власник затонулого судна визнав, що «вийшов із майже триразовим перевантаженням за кількістю пасажирів», говорить про причини трагедії заступник міністра інфраструктури України Юрій Васьков. За словам чиновника, капітан також не заперечує, що вийшов із незаконної бази стоянки. Наразі правоохоронці розпочали провадження за ознаками кримінального правопорушення (ч.3 ст.276 — порушення правил безпеки руху або експлуатації залізничного, водного чи повітряного транспорту) Кримінального кодексу України. Покарання за це — позбавлення волі на 5—10 років.

Одеська трагедія показала слабкі місця українського моря. Вочевидь, кульгає і контроль за виходом суден, інакше — як могли випустити судно з майже триразовим перевищенням пасажирів на борту? Вже традиційно тільки після трагедії влада починає щось робити. Так, Мінінфраструктури готує пропозиції із закупівлі нової додаткової техніки для порятунку людей на морі й річках. Крім того, за словами Васькова, вже розпочалися позапланові перевірки малих суден по всіх місцях базування подібного флоту.

КОМЕНТАРІ

Валентин ВИШНЕВСЬКИЙ, виконавчий директор громадської організації «Асоціація морського права України»:

— Не можна встановити причину трагедії просто на підставі новинних повідомлень. Потрібно комплексне розслідування за процедурами, встановленими міжнародною морською організацією. Тільки тоді можна сказати, хто винен. Думаю, що після цього розслідування побачимо, що причина була не одна. Головне — як зробити, щоб далі не було подібних ситуацій.

Чи вплинув мораторій на перевірки бізнесу на цю ситуацію? Є вірогідність, що міг, так само, як і ні. Але говорити про це рано до моменту завершення проведення повноцінного розслідування. І я не думаю, що це був ключовий фактор. Море — це завжди непередбачувана ситуація, тому ризики існують постійно.

Віктор ЛИСИЦЬКИЙ, президент асоціації «Укрсуднопром»:

— Людство виробило єдині правила роботи на морі. Я більш ніж упевнений, що ці правила прописані у всіх документах відповідних органів у Одесі. Очевидно, що їх порушували неодноразово. А море не любить цього. Є кілька очевидних промахів. Перший — капітан грубо порушив норму про прийом на борт пасажирів у більшій кількості, ніж розраховано судно. Він це добре розумів. Другий — чому випустили перевантажене судно в море. Це пряме порушення закону, і відповідальні мають нести покарання. Третій — на це судно був лише один рятувальний пліт. Четвертий — у нас із радянських часів відсутня служба, яка працювала б на випередження, — аналог Берегової охорони США. Її потрібно створити в Україні й надати право у разі потреби заарештовувати судна.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: