Якщо свобода взагалі щось значить, то це право говорити іншим те, чого вони не хочуть чути
Джордж Оруелл, британський письменник і публіцист

Різноманітні новітні, інноваційні форми

В перший зимовий уїк-енд, IV Фестиваль-Премія «ГРА» традиційно оприлюднив переможців

Урочиста церемонія відбулася у  театральному фойє Національної Оперети України, у максимально вузькому колі театральної спільноти, проте з онлайн-трансляцією для усіх бажаючих в режимі реального часу.

Лауреатів у шести загальних та шести індивідуальних номінаціях визначило міжнародне журі, у складі якого були представлені впливові спеціалісти для кожної з шести номінацій / жанрів премії з п’яти європейських країн: Руї Мадейра, Португалія – актор та режисер, художній керівник Театральної компанії міста Брага, Анна Корженьовська-Бігун, Польща – докторка гуманітарних наук, упорядниця і наукова редакторка першого польського книжкового видання текстів Леся Курбаса «Łeś Kurbas. Pisma teatralne, Warszawa: Instytut Teatralny 2021», Беньямінас Жельвіс, Литва – співак, генеральний директор Каунаського державного музичного театру, Дайан Елшоут, Нідерланди – танцівниця, хореографиня, педагог, дослідниця та тренерка. Фредерік Поті, Франція - режисер, актор, продюсер та генеральний директор Théâtre de la Massue, який працює в царині сучасного театру ляльок, представник східних країн у проєкті «Павільйони майбутнього» в Авіньйоні.

Фестиваль-Премія «ГРА» сьогодні демонструє різноманітні, новітні, інноваційні форми розвитку українського театру, «формулює» його напрямки.

Цьогорічна ГРА наочно показала, що децентралізація таки відбулася: у шортлисті з 12 вистав, який експертна рада фестивалю-премії запропонувала міжнародному журі для остаточного визначення  переможців, - було три вистави зі Львова, по одній з Тернополя, Одеси, Луцька, міст Рівне і Берегове й лише дві з Києва, плюс дві умовно київські вистави (одна з яких міжнародна копродукція), зроблені  у форматі відеоверсій. 

Тож, «ГРА» - за чотири роки існування перетворилася на унікальний кейс, що охоплює всю театральну мапу країни: від кордону до кордону, від маленького містечка до столиці, від державних форм власності до абсолютно незалежних проєктів. «ГРА» доводить, що вистави європейського рівня можуть народжуватися не тільки у столиці.

Прагнучи до більш широкого розголосу, фестиваль-премія, намагається залучати й нового глядача, позначаючи, формулюючи  для нього певні критерії, серед яких: інноваційність, нова театральна лексика,  актуальність теми і меседжів вистав, сміливість і навіть зухвалість висловлювання, потужність та різноманітність засобів й інструментів у створенні постановок, поступовий, але невідворотний відхід від олдскульного театрального підходу в бік сучасного мислення в усіх напрямках театральної справи.

«ГРА» яскраво вказує, що наразі відбувається кардинальна зміна театральної парадигми. Спеціалісти, а разом з ними і театральний глядач, розвиваючи свій новий, часто не такий комфортний глядацький досвід, зумовлений реальним часом, що переповнений катастрофами, зламами і щоденними драмами, - змушені змінюватися разом із театром, який чуйно й швидко реагує на ці запропоновані обставини. Якщо український театр резонуватиме цьому світові сучасною театральною мовою, - він буде затребуваний глядачем і цікавий світовій театральній спільноті.

«ГРА» набирає обертів. В «ГРІ» бути престижно. ГРАти хочуть усі правдиві Люди Театру, оскільки вони того варті і це усвідомлюють. Вибір же міжнародного журі, яке повністю змінюється кожного фестивалю – це тільки остаточно підтверджує.


Лауреати ІV Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА»

ЗАГАЛЬНІ НОМІНАЦІЇ

«За найкращу драматичну виставу»:

«Це дитя», Закарпатський обласний угорський драматичний театр (м. Берегове)

«За найкращу виставу камерної сцени»:

«Філоктет. Античний рейв», Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки

«За найкращу виставу для дітей»:

«А хай то качка копне», Тернопільський академічний обласний театр актора і ляльки

«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»:

«Лис Микита», Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької

«За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу»:

«VIÑO» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)

«За найкращу пошуково-експериментальну виставу»:

«Чорнобильдорф», Лабораторія сучасної опери Opera Aperta

 

ІНДИВІДУАЛЬНІ НОМІНАЦІЇ

 

«За найкращу жіночу роль»

Оксана Цимбаліст  за роль Афродити у виставі «Філоктет. Античний рейв»

«За найкращу чоловічу роль»

Василь Сидорко за роль Ероса у виставі «Філоктет. Античний рейв»

«За найкращу режисерську роботу»

Роман Григорів та Ілля Разумейко за виставу «Чорнобильдорф»

«За найкращу сценографію»

Роман Григорів та Ілля Разумейко за виставу «Чорнобильдорф»

«За найкращу хореографію»

Христина Слободянюк за виставу «Чорнобильдорф»

«За найкраще музичне рішення вистави»

Роман Григорів та Ілля Разумейко за виставу «Чорнобильдорф»

Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА. Фото Руслана КАНЮКИ, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів