Гуманітарний саботаж
«Волонтерські вантажі блокуються, бо Мінсоц хоче взяти їх під контроль та усунути від цього процесу громадськість», - волонтер
Автівка для потреб військових може дійти з Великобританії до України за два дні. Але потім кілька тижнів, а то й місяців машина може простояти на митниці або складах тимчасового зберігання, доки Міністерство соціальної політики не підготує наказ про визнання вантажу гуманітарним, чим дозволить безподаткове розмитнення автомобіля та подальшу його доставку на фронт. Раніше ці питання на рівні Мінсоцу вирішували протягом кількох днів. Та останнім часом робоча група міністерства, котра займається визнанням вантажів гуманітарними, блокує доставку автівок від волонтерських фондів для потреб армії, вимагаючи додаткових документів чи договорів, що не передбачено законодавчими актами.
Три десятки організацій нещодавно підготували звернення до віце-прем’єр-міністра Павла Розенка, щоб той врегулював законодавче поле, а процес визнання вантажів гуманітарним став публічним та прозорим (більше про це ми писали у матеріалі «“Паперова війна” з волонтерами» у №146 «Дня» за 17 серпня). Чиновник пообіцяв обговорити проблему з активістами після 24 серпня.
Позиція Міністерства соціальної політики не похитнулась: вантажі блокуються відповідними наказами робочої групи. Так, 11 серпня відбулося чергове засідання, на якому вирішувалась доля 13 автомобілів від шести волонтерських організацій. Жодна з автівок не визнана гуманітаркою. Отже, найближчим часом до бійців вони не потраплять. Між іншим, придбати їх допомагають українські громади за кордоном або волонтери купують їх на стокових майданчиках чи аукціонах Європи за нижчими цінами. У будь-якому разі машин чекають на фронті – для перевезення поранених чи виконання бойових завдань.
«ВСЕ РОБИТЬСЯ З ВІДОМА МІНІСТРА»
Офіційно робоча група пояснює свої відмови так: відсутнє підтвердження права власності донора на автомобіль або лист набувача не містить інформації щодо поставки на облік транспортного засобу. Волонтер благодійного фонду «Свої», координатор Центру надання гуманітарної допомоги вимушеним переселенцям «Фролівська,,9/11» Оксана Сухорукова зазначає, що у законодавстві є два місця, де згадується перелік документів для визнання вантажів гуманітарними: Закон України «Про гуманітарну допомогу» (стаття 3 – лист від донора та згода отримувача) та постанова Кабінету міністрів щодо порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги – непряма норма та розширений перелік документів (заява, пропозиція донора, план розподілу).
Щодо документа про право власності волонтери запевняють, що ніколи раніше такого не подавали. Приміром, та ж машина, куплена на аукціоні в Європі, має лише техпаспорт, котрий і є документом права власності, жодних додаткових договорів не передбачається. Фактично, такий документ волонтерам нема де взяти.
«У блокуванні є кілька причини: по-перше, Мінсоц хоче взяти під контроль гуманітарку. Однозначно, все, що відбувається, робиться з відома міністра соціальної політики Андрія Реви. По-друге, деякий час мені здавалось, що на засіданнях робочої групи не хочуть бачити представників громадськості. В останні тижні ми ці засідання не відвідували, але отримали у відповідь категоричну відмову – мені важко сказати, чому. Можливо, це спроба заборонити присутність громадськості взагалі», - розмірковує Оксана Сухорукова.
«СИСТЕМА БОРЕТЬСЯ З ПУБЛІЧНІСТЮ ВОЛОНТЕРІВ»
Скидається на те, що на волонтерів тиснуть через їхню активну та безкомпромісну позицію. Раніше активісти розповідали, як представники робочої групи пропонували створити такий собі закритий клуб за інтересами, до якого увійдуть обрані благодійні фонди-донори з-за кордону та українські організації – проблем у співпраці з ними не буде за умови повної підзвітності міністерству. Активісти не погодились. Як наслідок – саботаж та вставляння палиць у колеса.
«Робоча група завжди прикривала чиїсь інтереси. Але починаючи з міністрів Людмили Денісової та Павла Розенка, блокування волонтерських вантажів ніколи не було. Навіть траплялися випадки, коли можна було внести зміни в наказ, якщо була якась помилка. Ці питання вирішувались за один день. Міністр підписував ці накази як пріоритетні, - продовжує Оксана Сухорукова. – З приходом Реви відбуваються дивні речі: міністр видавлює громадськість із засідань робочої групи, на підписання наказу витрачається тиждень. Складається враження, що йде процес замовлення, ручного керування тим, які вантажі включати до наказів».
Колеги «заблокованих» волонтерів описують у соцмережах аналогічні випадки, коли закордонні автівки не потрапляють у списки гуманітарного вантажу. Активісти сподіваються на здоровий глузд робочої групи, що вона все-таки перегляне свої рішення. «Якщо машини далі не розмитнюватимуть, можна говорити про саботаж чи те, що в якомусь кабінеті прийняте консолідоване рішення не розмитнювати волонтерські автівки. Ми намагаємось робити свою справу публічно, і це комусь не сподобалось. Система намагається боротись з публічністю та відкритістю волонтерів, - переконана Ганна Майборода, координаторка громадської організації «Патріот». – Суди у цій ситуації не допоможуть, і коли з’являється вимога в останню мить додати нові папери, а на фронті чекають транспорту, хочу сподіватись, що комісія помилилась, і рішення змінять. Проблема ж не в нас, а в тому, що цю машину очікують на передовій. Якби Міністерство оборони забезпечило транспортом, можна було б сказати, що потреби у ньому немає. А поки немає нічого, крім тендерів на закупівлю броньованого транспорту. Якщо держава таким чином протидіятиме патріотам – це дуже поганий знак».
Author
Інна ЛиховидРубрика
Суспільство