«Молодість»-2006: остання роздача?

Церемонією вручення призів у Палаці «Україна» та переглядом фільму Гільєрмо дель Торо «Лабіринт Фавна» закінчився у неділю 36 Міжнародний кінофестиваль «Молодість».
А втім, деякі лауреати стали відомі ще напередодні. Так, головний приз Міжнародної федерації кінопреси FIPRESCI отримав фільм «Ейфорія» режисера Івана Вирипаєва, Росія. У свою чергу, журі міжнародної федерації кіноклубів FICC віддало свій приз «Дон Кіхот» фільму, що дійсно всіх вразив — «13» (режисер Гели Баблуані, Грузія/Франція), найкращим короткометражним фільмом визнало «Терра Інкогніта» (Петер Волькарт, Швейцарія), а лідером серед студентських фільмів — «Ведмеді та кролики» (режисер Хіо Джеонг Кім, Корея). Журі екуменічних організацій віддало перевагу картині «Поет сміття» (реж. Мохаммад Ахмаді, Іран). Кращим фільмом програми «Панорама українського кіно 2005—2006» став кліп «Катерина», зроблений у співрежисурі Романа Бондарчука та Олега Скрипки. Останній, до речі, виступав на церемонії як співак та музикант-баяніст у супроводі невеличкого ансамбля — скрипаля і двох вокалісток, виконавши кілька зовсім різних пісень — дві українською і одну французькою, причому всі три в дуже незвичних інтерпретаціях. І, нарешті, найкращим українським фільмом серед тих, що брали участь у конкурсах «Молодості», був визнаний «Оксамитовий сезон» Олександри Хребтової. Режисер дістала відзнаку й невеличку грошову винагороду від Одеської кіностудії, а, головне — запрошення там- таки знімати свій перший повний метр.
Нагорода, котру «Молодість» вручає останні кілька років, — «Скіфський олень» за внесок у кіномистецтво — була присуджена засновнику і керівнику студії «Фільмотехнік» Анатолію Кокушу, на чийому обладнанні роблять зараз найбільші голівудські блокбастери. Хоча у майстра вже є два технічних «Оскари», це визнання на Батьківщині є особливо цінним.
Кращою студентською роботою визнали ізраїльську «Наступницю» (реж. Талья Лаві), а кращим повнометражним фільмом — «Ейфорію» (реж. Іван Вирипаєв, Росія). Але правдивим тріумфатором цього вечора була Румунія. Отже, приз імені Іва Монтана як краща актриса отримала Мадаліна Гітеску — за роль у фільмі «Марілена з Р7» (реж. Крістіан Немеску). У свою чергу, сам фільм відзначили як кращий серед коротких метрів. А Гран- прі фестивалю — золотого «Скіфського оленя» і грошову винагороду у 10000 доларів додав до своєї Канської «Золотої камери» Корнеліу Порумбоу за трагікомедію «12:08 На схід від Бухареста». За окремими винятками — цілком достойні рішення.
Але, є велика ймовірність того, що 36-а «Молодість» буде останньою у звичному і визнаному всіма вигляді. Бо на спеціальній прес-конференції ще під час фестивалю його керівник Андрій Халпахчі, — людина, яка, фактично, і зробила «Молодість» по-справжньому міжнародним форумом — зробив заяву, що йде з керівництва. Бо втомився боротися зі свавіллям і байдужістю (якщо не сказати — наплювальницьким ставленням) чиновників. З хронічною нестачею коштів. З загальним катастрофічним станом справ у кіногалузі. Такі заяви пан Халпахчі робив і раніше. Але цього разу, здається, все серйозніше.
Чи буде «Молодість» такою, якою всі ми її полюбили? Чи буде вона взагалі?
Однозначної відповіді, на жаль, немає. І це тривожить найбільше.