На суші, на морі й у повітрі ...
Серйозні зміни очікуються на транспорті![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20040226/434-2-1.jpg)
У сфері транспорту очікуються великі події. Причому найближчим часом. Найбільш радикальними вони будуть щодо морських портів, автомобільних доріг, пасажирських автоперевезень і щодо усієї цивільної авіації країни взагалі. Час змін уже відчув на собі начальник Миколаївського морського порту, на місце якого вже призначено нову людину, і, швидше за все, звільниться місце керівника Укравіатрансу. Все це у досить жорсткій формі висловив на колегії Міністерства транспорту України міністр Георгій Кірпа.
НЕБО
Міністр нагадав, що в нього й досі немає заступника з авіації. Раніше авіаційними справами міністерства займався держсекретар Олександр Демиденко. Через відсутність досвідчених керівників справи в авіації і пасажирських перевезеннях цим видом транспорту йдуть погано. І винен в усьому, за словами Г. Кірпи, начальник авіаційного департаменту Мінтрансу Володимир Максимов. Цього разу діями Максимова займеться Кабмін, якому Президент доручив перевірити виконавчу дисципліну при виконанні його доручень.
А загалом, в авіації є й обнадійливі тенденції. Аеропорти потроху впорядковуються. Цього року передбачено навіть бюджетне фінансування будівництва трьох літаків. У Мінтрансі переконані, що поступово має відбутися витіснення Ан-24 новими Ан-140, а на міжнародних маршрутах має побільшати Ан-74.
МОРЕ
Морські порти України, на думку міністра транспорту, — одна велика проблема. Причин багато, але основна, за словами Георгія Кірпи, у тому, що портам дали вельми багато свободи з самого початку. По суті, це непогано, але зайва демократизація позиції держави у цьому питанні призвела до того, що всі основні порти країни вже здебiльшого перебувають у приватній власності. Причому приватизація майже всіх проходила не зовсім законно.
Так, Одеському порту ставиться у провину те, що основні потужності за символічну плату було передано комерційним структурам, і ті, зовсім не піклуючись про технічний стан обладнання, просто заробляли гроші. Сьогодні у країні нараховується понад 500 плавкранів, середній вік яких давно перевалив за чверть століття, і їх час не ремонтувати, а міняти.
Із Іллічівським портом простіше: там, у тісній співпраці з місцевою владою, було організовано передачу земельних ділянок мерії і їхню подальшу приватизацію.
Приблизно так само зробили і у Миколаєві — спочатку розкроїли на шматочки територію лиману, приватизували її, а потім побудували такі собі міні-порти. До роботи цих підприємств вже пред’являли претензії багато структур, у тому числі й митна служба.
У 2003 році порти не змогли показати такого ж зростання обсягів, як і у 2002. Георгій Кірпа упевнений, що державі потрібно починати спочатку і будувати нові порти з сучасною інфраструктурою, які б з самого початку були підготовлені до роботи в умовах ринкових відносин. Тут головним прикладом є будівництво порту Донузлав.
ДОРОГИ
Мабуть, більше за усіх чекають реформ автотранспортна сфера і ринок пасажирських автоперевезень. За словами Георгія Кірпи, у 2003 році з усього транспорту тільки автоперевезення були збиткові. І це при тому, що офіційно заявлені обсяги перевезень минулого року перевищили 4 млрд. чоловік. Уряд вважає, що сфера автоперевезень некерована, і звідси всі проблеми. Сюди ж відносяться питання безпеки доріг. Аналіз, проведений Мінтрансом, показав, що особливо небезпечних місць на дорогах України набирається більше ніж на 1 млрд. грн. У принципі, до 10 місць, які водіям варто об’їжджати, набереться у кожній області, але особливо виділяються тут Закарпаття, Крим і Чернівецька область. Питання доріг і пасажирських перевезень сьогодні стоїть настільки гостро, що, швидше за все, потрібно чекати зміни правил гри. Спостерігається тут і тенденція до змін у кількісному і якісному складі основних учасників ринку. Зокрема, за словами міністра, можна передбачити, що на великі компанії чекають серйозні перевірки. А якщо в їхніх статутних фондах є державна участь чи приватизоване майно, то керівникам таких компаній варто активізувати свої юридичні служби. На думку міністра транспорту України Георгія Кірпи, не можна суміщати такі поняття, як «приватний» транспорт і «громадські» перевезення. А якщо і можна, то тільки за чітко обумовленими правилами.
І СІЛЬСЬКИЙ АВТОБУС
Майбутнє цієї програми — у новій техніці. Міністр транспорту вважає, що програма змогла тільки «здiйняти пил». Її, по-перше, вельми заадміністрували, а по-друге, банально не вистачило техніки. І тепер, як і у випадках з пасажирськими вагонами, портами, літаками і дорогами, вихід — у будівництві нових автобусів. Найближчим часом міністерство збирається організувати велику виставку, на яку буде запрошено максимум можливих виробників автобусів.