«Норма» по-київськи

Уперше на сцені Національної опери України ми побачимо легендарний твір італійської класики.
Оперу «Норма» Вінченцо Белліні (1801—1835) музикознавці називають зразком «бельканто» (в перекладі — «красивий спів»). Якщо не враховувати сезони італійської опери середини позаминулого сторіччя, то в Києві ми побачимо першу постановку цього класичного твору. Виставу здійснюють диригент Микола Дядюра, режисер Анатолій Солов’яненко, хормейстер Лев Венедиктов, сценограф Андрій Злобін, художник костюмів Ганна Іпатьєва, а пластичне вирішення втілює Аніко Рехвіашвілі.
«Норму» Белліні писав для міланської «Ла Скала». Усі його попередні опери, а особливо «Сомнамбулу», супроводив такий приголомшливий успіх, що контракт композитора з найбільш престижним театром був закономірним. Для нової опери він обрав трагедію «Норма, або Дітовбивство» Л. М. Суме і М. Бельмонте, яка в той час мала великий успіх у Парижі. Лібрето написав Феліче Романі. У центрі подій опери — історія про жрицю друїдів, яка порушила обітницю безшлюбності, пережила зраду коханої людини (батька її дітей і ворога її народу). Засліплена ревнощами та жадобою помсти, вона хоче вбити синів, але, обеззброєна почуттям материнської любові, вважає за краще спокутувати провину, зійшовши на багаття разом із тими, хто заподіяв їй і її одноплемінникам зло... Хвилюючий сюжет полонив композитора. Він писав музику натхненно, але гарячково, бо перебував у напруженні через інтриги та суперництво між театрами — «Ла Скала» і «Каркано» — в яке Белліні було втягнуто мимоволі; і суперництво між двома композиторами — ним і Пуччіні. Не давав спокою і бурхливий роман маестро із одруженою жінкою, Ждудіттою Туріна. Белліні створював нову оперу і йому не подобалося те, що він написав. До речі, каватину Норми, яка стала зразком мелодизму, композитор переписував вісім разів! Він добивався драматичної глибини образів на рівні самої музики, що сучасники називали «новою формою бельканто», а для опери загалом стало кроком до лірико-драматичної оперної форми. На жаль, на прем’єру, що відбулася 26 грудня 1831 р., чекало, за висловом самого Белліні, «урочисте фіаско». Проте вже наступного дня міланська публіка несамовито аплодувала навіть тим сценам, які напередодні освистувала. Відтоді «Норма» почала свій тріумфальний хід оперними сценами світу. Лише в першому сезоні вона витримала 39 вистав, а Вінченцо Белліні мав право назвати «Норму» своєю кращою оперою.
Нині в Національній опері України проходять останні репетиції (прем’єру заявлено на 21 грудня). У виставі буде зайнято провідних співаків трупи (готуються декілька складів виконавців). Партію Норми репетирують — Тетяна Анісімова,Ольга Нагорна, Тетяна Ганіна, Оксана Крамарева, Катерина Стращенко і Вікторія Ченська. У ролі Полліона глядачі по черзі побачать тенорів — Олександра Гурця, Дмитра Попова, Павла Приймака. Баси — Сергій Магера, Богдан Тарас, Тарас Штонда, Сергій Ковнір готують партію Оровезо, а Тетяна Пімінова, Світлана Годлевська та Наталя Николаїшин репетирують роль Адальжізи.