Від святого Лазаря до серійного вбивці
У п’ятницю в столиці розпочинається міжнародний кінофестиваль «Київський тиждень критики»
Мета фестивалю — представити глядачам найкращі нові фільми, обрані українськими кінокритиками Програма складається з трьох секцій: міжнародної програми, яка включає в себе фестивальні новинки цього року; ретроспективи українського кіна; ретроспективи програми «Бергман: 100» — добірки найважливіших робіт Інгмара БЕРГМАНА, присвячені сторіччю від дня народження великого режисера.
Конкурсна складова на «Тижні» теж є: фестиваль відкриється церемонією вручення премії кінокритиків України «Кіноколо», яка була заснована цього року. Власне, «Кіноколом» називався єдиний в Україні фаховий кіноаналітичний журнал, заснований і редагований Володимиром ВОЙТЕНКОМ. Грошового забезпечення приз поки що не передбачає: вручатимуть диплом і статуетку. На «Кіноколо» можуть номінуватися стрічки українського виробництва, вперше показані в Україні в період з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня цього року включно. Номінантів, а потім і переможців визначали кінокритики шляхом інтернет-голосування. У п’ятницю відбудеться нагородження у категоріях «найкращий повнометражний ігровий фільм», «найкращий короткометражний ігровий фільм», «найкращий документальний фільм», «відкриття року», «найкращий режисер», «найкращий актор», «найкраща акторка». На перемогу в першій категорії претендують картини, вже більш-менш відомі кінематографічному загалу: «Гiрська жiнка: на вiйнi» (Ісландія — Франція — Україна, режисер — Бенедикт ЕРЛІНҐССОН,), «Вулкан» (Україна — Німеччина — Монако, Роман БОНДАРЧУК), «Донбас» (Україна — Німеччина — Франція — Нідерланди — Румунія, Сергій ЛОЗНИЦЯ), «Кіборги. Герої не вмирають» (Україна, Ахтем СЕЇТАБЛАЄВ). Фільм-переможець у цій номінації буде показаний на фестивалі наступного дня після нагородження.
Знайдеться місце і для вітчизняної кінокласики: до ретроспективи українських фільмів увійшли стрічки Олександра ДОВЖЕНКА («Арсенал»), Кіри МУРАТОВОЇ («Астенічний синдром»), Леоніда ОСИКИ («Кам’яний хрест»), Володимира ДЕНИСЕНКА («Совість») і В’ячеслава КРИШТОФОВИЧА («Приятель небіжчика»).
Що ж стосується міжнародної програми, яка вочевидь привабить найбільше глядачів, то тут заплановано сім прем’єр. Фільмом відкриття фестивалю стане драма «Щасливий Лазар» Аліче РОРВАХЕР. Аліче Рорвахер (29 грудня 1982, Ф’єзоле, Тоскана) — італійська режисерка й сценаристка. Закінчила філологічний факультет Туринського університету. Виступала сценаристкою, асистенткою режисера й операторкою в кількох документальних стрічках. 2011 р. зняла за власним сценарієм свій перший повнометражний ігровий фільм «Небесне тіло», показаний у Каннах і відзначений «Срібною стрічкою» за режисерський дебют. 2014-го її «Чудеса» удостоєні Гран-прі Канн.
«Щасливий Лазар» — це оповідь про Ладзаро, молодого селянина виняткової доброти, який живе в далекому від світу селі Інвіолаті, де панує маркіза Альфонсіна Де Луна. Життя селян завжди залишалося незмінним, вони терплять експлуатацію, але й самі у свою чергу зловживають добротою Ладзаро, якого вважають за такого собі дурника. Одного літа хлопець заводить дружбу з Танкреді, сином маркізи. Події починають розвиватися в непередбачуваному напрямі. Картина відзначена премією Каннського кінофестивалю за найкращий сценарій
Цілком імовірно, що відтінок сенсації матиме українська прем’єра скандального трилера данського майстра Ларса фон ТРІЄРА — стрічки «Будинок, який побудував Джек». Спочатку режисер плекав ідею зробити телесеріал, але в лютому 2016 року оголосив, що зніме фільм. У травні 2016-го, після ґрунтовного вивчення історії життя серійних убивць, фон Трієр завершив сценарій, 2 листопада оголосив, що американська кінозірка Метт ДІЛЛОН зіграє головну роль. У лютому 2017 р. стало відомо, що Райлі КІО та Софі ГРОБЕЛЬ також приєднаються до зйомок, і нарешті в березні 2017 було підтверджено участь Уми ТУРМАН, яка зіграла епізод у попередньому проекті Трієра «Німфоманка».
Дія фільму відбувається в 1970 — 1980-x роках. Протагоністом є архітектор на ім’я Джек, який за 12 років став майстерним серійним убивцею в американському штаті Вашингтон. Убивство для нього — акт мистецтва. «Будинок...» був уперше показаний у позаконкурсній програмі Каннського фестивалю й шокував публіку рівнем насильства.
Із програми Канн в програму фестивалю відібрано й «Попіл — найчистіший білий» — новий фільм метра сучасного китайського кінематографа Цзя ЧЖАНКЕ. Головна героїня цієї кримінальної мелодрами виходить після п’ятирічного ув’язнення: до в’язниці вона потрапила, захищаючи коханого, і тепер хоче побачити його знову. Цзя Чжанке (нар. 27 травня 1970, Феньян, Шаньсі) — ключова фігура «шостого покоління» китайського кіна — один із небагатьох дійсно незалежних кінематографістів КНР. Його «Натюрморт» отримав головний приз 63-го Венеціанського фестивалю «Золотий лев» 2006 року, а «Доторк гріха» став фестивальною сенсацією, отримавши приз за найкращий сценарій у Каннах у 2013-му.
Фентезі-мелодрама «На межі світів» Алі АББАСІ була визнана найкращим фільмом секції «Особливий погляд» у Каннах. Стрічка спільного виробництва Швеції та Данії розповість про долю тролів у сучасному світі: головна героїня, що наче зійшла зі сторінок скандинавського фольклору, працює прикордонницею й володіє дивовижним даром визначати людей, які щось приховують. Несподівано вона зустрічає незнайомця, чиї розум і почуття для неї закриті й який сам багато в чому подібний до неї.
«Комахи» — нова робота культового кіноекспериментатора Яна ШВАНКМАЙЄРА. Сюжет фільму побудований навколо трупи, що репетирувала знамениту сатиричну п’єсу «Із життя комах» братів Чапек, поступово перетворюючись на її персонажів. Кінорежисер, аніматор, сценарист, сценограф, художник, скульптор, відомий у світі як «алхімік сюрреалізму», Ян Шванкмайєр (нар. 4 вересня 1934, Прага) — це, без перебільшень, світова кінолегенда. Його інтерпертації «Аліси в Країні див» («Сон Аленки», 1988) та легенди про доктора Фауста («Урок Фауста», 1994) давно вже стали світовою кінокласикою. «Комаха», як запевняє сам пан Шванкмайєр, — його останній фільм.
Дія американського хоррор-бойовика «Менді» Паноса КОСМАТОСА розгортається в дикій місцині біля Тіньових гір 1983 року. Головний герой, лісоруб, мстить за смерть коханої дружини, яка стала жертвою банди релігійних фанатиків. Фільм, вперше показаний на кінофестивалі «Санденс», став однією з останніх робіт ісландського композитора Йогана ЙОХАННССОНА. Розгніваного лісоруба грає Ніколас КЕЙДЖ — дуже незвично і яскраво; видання Thrillist назвало «Менді» його найкращим фільмом за останні роки.
Португальсько-франко-бразильська фантастична сатира «Діамантіно» (режисери — Габріель АБРАНТЕШ, Деніел ШМІДТ) — про негаразди, які починаються в житті суперзірки футболу, відчутно схожої на Кріштіану Роналду. У важливому матчі він не забив вирішального пенальті. Португалія програє, і вся країна повстає проти колишнього кумира. Мало того, саме під час злощасного матчу помирає батько Діамантіно. Далі — не легше: газети починають колективне цькування, а сестри планують проти брата змову — хочуть продати його ученим заради клонування футболіста на радість партії консервативних екстремістів. Останні, прийшовши до влади, прагнуть вивести країну з Євросоюзу. Сам же Діамантіно вирішує всиновивши біженця, аби врятуватися бодай від частини проблем. Проте хлопчик виявляється перевдягненою співробітницею секретної служби під прикриттям. І це ще далеко не всі повороти в цій фантасмагорії. Фільм став переможцем програми «Тиждень критики» Каннського кінофестивалю.
Нарешті, ретроспектива «Бергман: 100» зібрала знакові роботи видатного режисера, сценариста, письменника, автора понад 60 художніх і документальних фільмів Інгмара Бергмана. Глядачі «Київського тижня критики» зможуть побачити на великому екрані «Сьому печатку», «Персону», «Фанні та Олександра», «Шепоти і крики», «Годину вовка» й «Літо з Монікою».
Кураторами фестивалю виступили кінокритики Дарія БАДЬЙOР, Станіслав БИТЮЦЬКИЙ, Надія ЗАВАРОВА, Олександр ГУСЄВ, Ярослав ПІДГОРА-ГВЯЗДОВСЬКИЙ, Сергій КСАВЕРОВ та Наталія СЕРЕБРЯКОВА. Після кожного показу на глядачів чекає обговорення фільму з кінокритиком. У межах фестивалю також запланована програма дискусійних зустрічей.
«Київський тиждень критики» є вже третім фестивальним проектом компанії «Артхаус Трафік» (незмінний керівник — Деніс ІВАНОВ) після Одеського міжнародного кінофестивалю та «Чілдрен Кінофесту». Компанія зробила надзвичайно вірний маркетинговий хід, перехопивши у фестивальному календарі місце, яке раніше займала «Молодість». Власне, «Тиждень» частково повторює й репертуарний підхід «Молодості», показуючи, наприклад, новинки останніх Канн. Вже зараз можна сказати, що на «Тиждень» підуть студенти творчих вишів, які просто не мали такої можливості під час «Молодості», оскільки та, відбуваючись наприкінці травня, збіглася з сесією; окрім того, і більшість названих каннських фільмів будуть показані вперше — бо ще влітку вони були для українських глядачів ще недоступні.
Тож залишається тільки повторити, що другий «Київський тиждень критики» відбудеться в столичному кінотеатрі «Жовтень» із 26 жовтня по 1 листопада.