Від тенісу до космосу
Американська кіноакадемія оголосила номінантів на здобуття премії "Оскар" у 24 категоріях
Американська кіноакадемія оголосила номінантів на здобуття премії "Оскар" у 24 категоріях.
Найбільше відзнак отримала драма в декораціях вестерну від компанії Netflix "У руках пса" – 12, "Дюна" – 10, "Вестсайдська історія" та "Белфаст" – по 7, "Король Річард" – 6 номінацій.
Найбільш престижна категорія “Найкращий фільм” виглядає наступним чином:
"Белфаст" (режисер Кеннет БРАНА, Велика Британія);
"CODA: У ритмі серця" (Сіан ХЕДЕР, США);
"Не дивися вгору" (Адам МАК-КЕЙ, США);
"Сядь за кермо моєї машини" (Рюсуке ХАМАГУТІ, Японія);
"Дюна" (Дені ВІЛЬНЕВ, США);
"Король Річард" (Рейнальдо Маркус ГРІН, США);
"Лакрична піца" (Пол Томас АНДЕРСОН, США).
"Алея жаху" (Гільєрмо дель ТОРО, США);
"У руках пса" (Джейн КЕМПІОН, Велика Британія-Канада-Австралія-Нова Зеландія);
"Вестсайдська історія" (Стівен СПІЛБЕРГ, США).
Одразу кидається в очі, що цьогоріч традиційно переважають камерні драми: "Белфаст", "CODA", "Сядь за кермо моєї машини", "У руках пса", "Король Річард", "Лакрична піца". Звісно, є деякі нюанси. У "Белфасті" суто сімейний сюжет розгортається на тлі протистояння між протестантами й католиками в Ольстері, "У руках пса" тяжіє до психологічного трилеру, "Лакрична піца" межує з чорною комедією, а "Король Річард" – радше спортивна драма, але назагал тенденція очевидна. "Алея жаху" – це фільм-нуар у декораціях бродячого цирку - доволі похмуре й жорстоке видовище. Власне крупнобюджетних, жанрових фільмів у списку два: довгоочікувана екранізація культової фантастики "Дюна" та рімейк класики мюзиклу “Вестсайдська історія".
Робити прогнози на “Оскар” – справа безумовно невдячна. Можна хіба що поговорити про ймовірних фаворитів, спираючись, зокрема, на результати іншої престижної кінопремії – “Золотий глобус”, оголошені місяць тому.
А там у категорії “найкращий фільм - драма” перемогла “У руках пса”, отримавши також приз за найкращу режисуру. Це особливо важливо для Кемпіон, адже це її перша велика нагорода після “Золотої пальмової гілки” за “Фортепіано” (1993) та взагалі перша повнометражна робота за 12 років.
Однак, очевидно, за такий тривалий час Кемпіон не тільки не розгубила форму, а, навпаки, посилила її.
"Незнайома дочка"
Найбільше “У руках пса” нагадує витончений психологічний роман (вона, власне, й знята на однойменним романом Томаса Севіджа), який поступово переростає в трилер. Дія розгортається в Монтані в 1925 р. Головні герої - брати Філ (Бенедикт КАМБЕРБЕТЧ) і Джордж (Джессі ПЛЕМЕНС), - тримають процвітаюче ранчо. Одного разу, переганяючи стадо, заїжджають на обід до трактиру “Червоний млин”, який тримає вдова середніх років на ім’я Роуз (Кірстен ДАНСТ). Філ поводиться по-хамськи, глузує з сина Роуз, Пітера (Коді СМІТ-МАКФІ). Проте скандал має несподівані наслідки: Джордж приходить до засмученої хазяйки, аби вибачитись, швидко в неї закохується й робить їй пропозицію руки та серця. Філ сприймає одруження брата як зазіхання на звичний порядок речей і починає війну проти “авантюристки” Роуз, доводячи її до розпачу й пияцтва.
Сюжет тримається на поступовому розвитку характерів і розкритті таємниць. Ніхто з протагоністів насправді не є тим, ким здається спочатку. За напускною брутальністю Філа стоїть освіта в Єльському університеті, біль від втрати свого легендарного вчителя Бронко Генрі і глибоко прихована гомосексуальність. А стрункий, високий і дещо жіночний Пітер з його книжками й виразними очима насправді несе в собі жорсткий, гострий інтелект і маніакальну цілеспрямованість; отаке “розпаковування” персонажа настільки вразило журі “Глобуса”, що воно присудило 25-річному Коді Сміту-Макфі премію як найкращому виконавцю другого плану в драмі. Камбербетч і Коді утворюють неймовірний дует, протистояння в якому має закінчитись рівним чином несподівано й фатально; так само переконливі Племенс і Данст. По всіх параметрах у Кемпіон вийшла досконала робота, яка в її фільмографії займе місце поруч з “Фортепіано”.
“Золоті глобуси” присуджують окремо за драму і окремо за комедію/мюзикл, тож у останній номінації доволі передбачувано перемогла "Вестсайдська історія". Для Спілберга це вже не перше звернення до музичного жанру, але тут 75-річний патріарх зіткнувся з серйозним викликом, адже екранізація культового мюзиклу Леонарда Бернстайна, створена в 1961 Робертом Вайзом і Джеромом Роббінсом, давно визнана кінокласикою та є другою в списку найкращих мюзиклів усіх часів.
"Сядь за кермо моєї машини"
Проте Спілберг упорався, запропонувавши дещо інакші інтонації та стилістику. По-перше – значно посилив соціальні мотиви. Бійки між нью-йоркськими бандами “Акули” (пуерторіканці) та “Ракети” (біла голота) проходять на тлі мангетенських руїн в районі 61 вулиці. Будинки руйнують, людей виселяють, і незабаром тут постане знаменитий Лінкольн-центр (алюзія на версію 1961 року, адже її знімали саме там і саме перед початком будівництва). Режисер приділяє багато уваги знедоленості героїв, котра й штовхає молодь на злочини; окрім того (чого не було у Вайза) – пуерторіканців дійсно грають латиноамериканські актори, які багато спілкуються в кадрі іспанською, а англійською говорять з акцентом. По-друге, значно посилені розмовні сцени– якщо у 1961 вони слугували лише зв’язками між піснями, то тут діалоги мають самостійну цінність і краще розкривають персонажів. І нарешті, танцювальні та пісенні номери: вони поставлені блискуче й винахідливо, а ще витримані в сучасній естетиці, апелюючи до свідомості саме глядачів ХХІ століття.
Тож комбінація цих факторів принесла "Вестсайдській історії" не тільки статус найкращого мюзиклу, але й першість виконавицям головних ролей: найкраща акторка в комедії або мюзиклі - Рейчел ЗЕГЛЕР, найкраща акторка другого плану – Аріана ДЕБОУЗ. Явно не обійдеться і без “Оскарів”, але в яких саме номінаціях? У Кіноакадемії багато шанувальників і Спілберга, і “Вестсайдської історії”.
Ризикну все ж зробити один прогноз. “Король Річард” - загалом посередня стрічка. Та все ж Вілл СМІТ, який переконливо й колоритно зіграв батька видатних тенісисток сестер Вільямс, не має рівних у категорії “Найкращий актор”; принаймні “Глобус” як драматичний актор він уже отримав.
Що ж до категорії “Найкраща акторка”, то по справедливості тут має перемогти Олівія КОЛМАН, що просто феноменально зіграла у режисерському дебюті Меггі ДЖИЛЛЕНГОЛ "Незнайома дочка". Джилленгол вдалося зібрати для свого режисерського дебюту першокласних виконавців, але, звичайно, оповідь тримає Колман. 48-річна британська зірка з її багатством реакцій ідеально завершує драматургічні наміри Джилленгол, створює напругу, на якій тримається оповідь.
"У руках пса"
Окремо варто сказати про "Сядь за кермо моєї машини". Це - перша в історії японська картина, номінована в категорії "Найкращий фільм". Ця тонка й трагічна картина отримала на останньому Канському кінофестивалі три призи: від основного журі за сценарій, від ФІПРЕССІ за найкращий конкурсний фільм та від екуменічного журі. Навряд чи, втім, робота Рюсуке Хамагуті зможе змагатися з англомовними претендентами: тут інерція в судженнях Кіноакадемії ще надто велика. Проте “Золотий глобус” у категорії “Найкращий фільм іноземною мовою” в японського майстра вже є. Відповідно, в номінації “Найкращий міжнародний фільм” йому теж навряд чи знайдуться конкуренти.
Повний список номінантів:
Найкращий фільм
"Белфаст"
"CODA: У ритмі серця"
"Не дивися вгору"
"Сядь за кермо моєї машини"
"Дюна"
"Король Річард"
"Лакрична піца"
"Алея жаху"
"У руках пса"
"Вестсайдська історія"
Найкращий(-а) режисер(ка)
Кеннет Брана, "Белфаст"
Рюсуке Хамагуті, "Сядь за кермо моєї машини"
Пол Томас Андерсон, "Лакрична піца"
Джейн Кемпіон, "У руках пса"
Стівен Спілберг, "Вестсайдська історія"
Найкращий оригінальний сценарій
"Белфаст", Кеннет Брана
"Не дивися вгору", Адам Мак-Кей
"Король Річард", Зак Бейлін
"Лакрична піца", Пол Томас Андерсон
"Найгірша людина у світі", Ескіль Фогт, Йоакім Трієр
Найкращий адаптований сценарій
"CODA: У ритмі серця", Сіан Гідер
"Сядь за кермо моєї машини", Рюсуке Хамаґуті та Такамаса Ое
"Дюна", Джон Спейтс, Дені Вільньов та Ерік Рот
"Незнайома дочка", Меггі Джилленгол
"У руках пса", Джейн Кемпіон
Найкраща акторка
Джессіка Честейн, "Очі Таммі Фей"
Олівія Колман, "Незнайома дочка"
Пенелопа Крус, "Паралельні матері"
Ніколь Кідман, "Бути Рікардо"
Крістен Стюарт, "Спенсер: Таємниця принцеси Діани"
Найкращий актор
Хав'єр Бардем, "Бути Рікардо"
Бенедикт Камбербетч, "У руках пса"
Ендрю Гарфілд, "Тік-так, бум!"
Вілл Сміт, "Король Річард"
Дензел Вашингтон, "Макбет"
Найкращий актор другого плану
Кіаран Хайндс, "Белфаст"
Трой Костур, "CODA: У ритмі серця"
Дж. К. Сіммонс, "Бути Рікардо"
Джессі Племонс, "У руках пса"
Коді Сміт-Макфі, "У руках пса"
Найкраща акторка другого плану
Джессі Баклі, "Незнайома дочка"
Аріана Дезобе, "Вестсайдська історія"
Джуді Денч, "Белфаст"
Кірстен Данст, "У руках пса"
Онжаню Елліс, "Король Річард"
Найкращий міжнародний фільм
"Сядь за кермо моєї машини", Японія
"Втеча", Данія
"Рука Бога", Італія
"Найгірша людина у світі", Норвегія
"Лунана: Як у класній кімнаті", Бутан
Найкращий документальний повнометражний фільм
"Вознесіння"
"Аттика"
"Втікати"
"Літо душі"
"Написання з вогнем"
Найкращий анімаційний фільм
"Енканто"
"Лука"
"Втеча"
"Мітчелли супроти Машин"
"Рая та останній дракон"
Найкраща операторська робота
"Дюна"
"Алея жаху"
"У руках пса"
"Макбета"
"Вестсайдська історія"
Найкраща пісня до фільму
Be Alive – "Король Річард"
Dos Oruguitas – "Енканто"
Down To Joy – "Белфаст"
No Time To Die – "007: Не час помирати"
Somehow You Do – "Чотири добрі дні"
Найкращий дизайн костюмів
"Круелла", Дженні Бівен
"Сірано", Массімо Кантіні Парріні та Жаклін Дюрран
"Дюна", Жаклін Вест та Роберт Морган
"Алея жахів", Луїс Секейра
"Вестсайдська історія", Пол Тейзеуелл
Найкращий звук
"Белфаст"
"Дюна"
"Не час помирати"
"У руках пса"
"Вестсайдська історія"
Найкраща музика до фільму
"Не дивися вгору"
"Дюна"
"Енканто"
"Паралельні матері"
"У руках пса"
Найкращий монтаж
"Не дивіться нагору"
"Дюна"
"Король Річард"
"Тік-так, бум!"
"У руках пса"
Найкраща робота художника-постановника
"Дюна"
"Алея жаху"
"У руках пса"
"Макбет"
"Вестсайдська історія"
Найкращий грим та зачіски
"Поїздка в Америку 2"
"Круелла"
"Дюна"
"Очі Таммі Фей"
"Дім Ґуччі"
Найкращі візуальні ефекти
"Дюна"
"Персонаж"
"007: Не час помирати"
"Шан-Чі та легенда десяти кілець"
"Людина-павук: Немає шляху додому"
Найкращий ігровий короткометражний фільм
"Ала Качуу – Бери та біжи"
"Сукня"
"Довге прощання"
"У моїх думках"
"Будь ласка, тримайся"
Найкращий документальний короткометражний фільм
"Виразний"
"Відведи мене додому"
"Королева баскетболу"
"Три пісні для Беназір"
"Коли ми були хуліганами"
Найкращий анімаційний короткометражний фільм
"Справи мистецтва"
"Бестія"
"Боксбалет"
"Робін Робін"
"Склоочисник"
94-та церемонія нагородження “Оскарами” відбудеться 27 березня.
Author
Дмитро ДесятерикРубрика
Культура