Загадки й страшилки
У Київському ТЮГі відбулася прем’єра «Двох кленів»
Виставу за казкою Евгена Шварца поставила режисер Ірина Стежка. Нова робота тюзівців вразила глядачів видовищністю, колоритом і... страшилками (в дусі фільмів жахів). Додавала ефекту димова завіса, що пускається в залу для більшого страху... Раптом перед сценою з темряви виникали два чудовиська у вигляді величезних дерев. Вони кидалися на головну героїню — Василину (Іоланта Пелепчук), яка кричала, відбивалася, намагаючись утекти. Але чудовиська її наздоганяли й продовжували мучити... Діти втискалися в свої крісла з розширеними від страху очима, дивилися, що ж буде далі...
Так неординарно почала «читати» п’єсу класика радянської драматургії Євгена Шварца режисер. Хоча цей драматург-казкар завжди вирізнявся легким почуттям гумору, а його твори — джерело доброї мудрості, тонкого смаку й повної відсутності грубого насильства й тим більше, жорстокості. Можна пригадати незрівнянні шварцівські п’єси: «Звичайне диво», «Попелюшку», «Казка про втрачений час», за якими поставлено відомі фільми, що на них виросло кілька поколінь глядачів. Тому дещо дивно, що Ірина Стежка пішла «кровожерливим» шляхом у своїй сценічній казці «Два клени».
Відсутність чітких завдань у акторів поставала в кожній сцені. Головна героїня Василіна у Шварца — символ відваги, мужності. Вона вступає в боротьбу з Бабою Ягою та іншою нечистю, аби звільнити своїх синів. А вистава ТЮГу чомусь була націлена на те, щоб розважити глядачів. Глибокої думки й повчальних моментів у виставі не спостерігалося. Адже діти, як відомо, відразу все наслідують і копіюють (як хороше, так і погане). Дивно виглядала і Баба Яга (Марина Андрощук), яка перетворювалася... то на Кармен, то на інших колоритних дівчат, але з кривляннями путан. Уся різнокольорова мішура у вигляді костюмів Баби Яги, її еротичних танців з молодшим сином Василини нагадували заїжджий балаган, нашвидкуруч збиту труппу. А як результат режисерських новацій — маленьким глядачам сподобалася спритна Баба Яга, і зовсім не справила на них враження блякла Василина. Адже в казці все має бути якраз навпаки. Ось і вийшла вистава про Бабу Ягу, яка молодиться, відвідує косметичні салони й Бразильські карнавали... А такий крен неприйнятний, і якщо вже доповнювати драматурга, то робити це треба зі смаком.
Сценографія вистави також не вражала різноманітністю. Картинка не мінялася впродовж двох годин. Дві величезні корчі на сцені, у яких важко було впізнати ті самі два клени (в них і знаходилися зачаровані сини Василіни), та ще періодично в’їжджала інвалідна коляска Баби Яги, обладнана різні пищалками й дзеркалами... і це миготіння, дим і грім стали, так би мовити, сценографією постановки.
У виставі «Два клени» конфлікт перетворився на розважальну подорож героїні до Баби Яги, а на шляху їй зустрілися Ведмідь, Пес і Кіт. Хоча у кожній казці завжди мораль — «добрим молодцям урок»… А чого навчить маленьких глядачів ця вистава тюзівців? Можна зрозуміти бажання режисера відійти від консервативних рішень і додати щось оригінальне в казку. А вже якщо наслідувати старі фільми (як, наприклад, тут — «Новорічна пригода Віті й Маші» з привабливою і комічною Бабою Ягою), то це справа взагалі невдячна. Тим більше, що діти режисерський «хід» вирахують умить.
Все-таки казка «Два клени» у Шварца героїчна, навіть патріотична. Адже сини Василіни захищають рідну землю, а у виставі нота героїзму абсолютно втрачена. «Барвисті виходи» Баби Яги геть затьмарюють сцени боротьби і звільнення зачарованих богатирів. Словом, все у новій виставі переплуталося, змістилися акценти. Проте дія розвивалася стрімко, і глядачі не нудьгували...