Перейти до основного вмісту

Про low-cost журналістику

Професійні медійники вважають, що популярність блогосфери нічим не загрожує існуванню традиційних ЗМІ
09 грудня, 00:00

Парламентські вибори у Росії вкотре дали багату поживу для роздумів про потенціал та можливості так званої журналістики без журналістів — блогосфери. Доки контрольовані владою телеканали крутили «правильну» картинку про вибори, соціальні мережі вибухнули інформацією іншого штибу: прості люди, які не є журналістами, закинули у мережу зняті на мобільні телефони відео та фотографії численних фальсифікацій на виборчих дільницях. Обурення людей не замкнулося лише у віртуальній мережі і переросло в реальні акції протесту в Москві та Санкт-Петербурзі. У цій ситуації традиційні ЗМІ за рівнем дієвості, оперативності та свободи значно відстають від соціальних мереж. Прикметно, що в день виборів було здійснено превентивні хакерські атаки не лише на низку опозиційних онлайн-видань, а й на соціальну мережу «Живий Журнал». Все це призвело до активізації дискусії щодо подальшої долі традиційних ЗМІ у контексті розвитку і популярності громадської журналістики, де кожен сам собі журналіст, редактор і читач.

Під час першого Форуму журналістики Україна—Іспанія, що відбувся у Національному університеті «Києво-Могилянська академія», представники української медіасфери разом з іспанськими колегами також не оминули увагою теми малобюджетної журналістики. Експерти розглядають блогосферу як явище позитивне, яке в медіапросторі будь-якої країни відіграє більш ніж помітну роль. Втім, підкреслюють експерти, блоги — це ще далеко не журналістика.

Почесний президент Асоціації європейських журналістів Дієго КАРСЕДО зауважує, що традиційні ЗМІ сьогодні активно освоюють Інтернет, не втрачаючи при цьому своїх основних функцій, яких не мають численні блоги. «Журналістика потребує свободи, технічної професійності і фінансових ресурсів. Робити якісну журналістику — це завжди дорого, а висловлювати власні думки в Інтернеті — це безкоштовно», — говорить пан Карседо. Експерт не відкидає важливої ролі блогосфери для медіапростору, але вважає недоречним зараховувати соціальні мережі до журналістики. «Блоги збагачують ЗМІ різноманітністю ідей, але це не журналістика. Наша професія постійно змінюється і завжди еволюціонує разом із політичною, економічною та соціальною сферами. Часом такий розвиток технологій заважає нашій роботі, але ми маємо адаптуватися до роботи в Інтернеті», — пояснює почесний президент Асоціації європейських журналістів.

Журналіст «Газети по-українськи» Анатолій МАРЦИНОВСЬКИЙ упевнений, що «журналістика без журналістів має великі перспективи, адже з часом все більше людей захочуть висловитися». Але він так само не ідеалізує блогосферу як новий формат журналістики. «Блогер не візьме інтерв’ю у міністра, не пройде туди, де потрібна акредитація. Блогерові не заплатять за відрядження чи масштабне тривале дослідження і навряд чи він за свої кошти поїде кудись заради допису у блог. До того ж Інтернет поки що не сягає критичної маси читачів. Також блогерство — це волонтерська і необов’язкова діяльність, а тому блогери не завжди можуть чи мають час писати регулярно», — вважає Марциновський.

Експерти наголошують, що в Інтернеті так само багато замовних матеріалів, а достовірність інформації та її джерела перевірити не так легко. «Журналістика без журналістів не існує. Громадська журналістика чи блогінг — це не журналістика. Якісна журналістика — це коли ти перевіряєш інформацію. Потрібно мати досвід і знання, щоб надавати суспільству якісну інформацію, відділяти інформацію від думки», — говорить Хав’єр Фернандес АРРІБАС, віце-президент Асоціації європейських журналістів.

Один із моментів, в якому традиційні ЗМІ завжди програють онлайн-виданням та соціальним мережам — це оперативність. Втім, наголошують учасники форуму, традиційні ЗМІ вже відходять від практики щонайшвидшої подачі новин, а зосереджуються на формуванні контенту. «Друковані ЗМІ не зникнуть, адже конкуренція між ними та інтернет-виданнями набуде іншої форми — це буде конкуренція контенту», — пояснює ведучий телепередачі «Шустер Live» Савік Шустер.

«Швидкість гарна для «Формули-1», але і тут, якщо гнати занадто швидко, можна врізатись на повороті. Якщо журналіст не контрастує і не перевіряє інформацію в угоду швидкості, він так само може «врізатись», — наголошує Хав’єр Фернандес Аррібас.

А заступник директора МШЖ, головний редактор сайту MediaSapiens Діана ДУЦИК упевнена: хорошу публіцистику в Інтернеті сьогодні не знайдеш, натомість — суцільний рерайт і копіпейст новин. «Сьогодні існує чимало проблем щодо якості журналістики, і Інтернет ці проблеми тільки поглиблює, — вважає пані Діана. За її словами, «боротьба за рейтинги перетворює журналістику на кітч і розваги».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати