Бюджетний процес пішов

Учора уряд представив Верховній Раді проект закону «Про Державний бюджет України на 2005 рік». І хоча, згідно з документом, наявне зростання практично всіх показників, нудьгувати першому віце- прем’єру, міністру фінансів Миколі Азарову, який представляв законопроект, опозиція не дала. Щоправда, опозиціонерам слід віддати належне — аргументи використовували словесні, до колотнеч, як це нерідко буває при розгляді документів такої важливості, справа не дійшла.
Зі слів Миколи Азарова, доходи зведеного бюджету України в 2005 році становитимуть 110,5 млрд. грн., витрати — 118 млрд. грн. Таким чином, уперше в історії незалежної України зведений бюджет перевалив за бар’єр в 100 млрд. грн. Згідно з прогнозами уряду, за підсумками поточного року ВВП збільшиться на 12,4%, у 2005 році — на 8,6%. Показник перерозподілу доходів зведеного бюджету через ВВП наступного року, як і поточного, планується на рівні 28,5%. Дефіцит Держбюджету-2005, запланований на рівні 1,3% ВВП, становитиме близько 5 млрд. грн. Як сказав перший віце- прем’єр, із 115 норм Бюджетної резолюції, розробленої урядом, проект Держбюджету-2005 повністю враховує 96, частково — 18. Врахувати всі пропозиції не вдалося, оскільки їх реалізація вимагає зміни законодавства, відзначив він. Крім того, М. Азаров повідомив, що, за підсумками січня — серпня поточного року, зростання реального ВВП становило 13,6%, позитивне сальдо торгівлі товарами залишилося на рівні $2,4 млрд., що дозволило зберегти стабільним курс національної валюти. «Динаміка виконання державного бюджету цього року створює хорошу основу та стабільну базу для прийняття не лише амбіційних, а й продуманих і зважених рішень для продовження економічних реформ наступного року», — сказав М. Азаров.
У свою чергу представляючий позицію бюджетного комітету Верховної Ради його голова, опозиціонер Петро Порошенко (фракція Віктора Ющенка «Наша Україна») виступив із критикою підготовленого Кабінетом Міністрів законопроекту. На думку П. Порошенка, уряд занизив прогнозні показники зростання внутрішнього валового продукту, що може означати втрату або приховання в доходній частині бюджету суми, що перевищує 8 млрд. грн. Голова бюджетного комітету також спрогнозував значне підвищення рівня інфляції та зростання цін у країні наступного року. Крім того, з його слів, уряд не врахував у бюджеті вимоги Бюджетної резолюції, згідно з якою 10% від валового внутрішнього продукту мають прямувати на розвиток агропромислового комплексу. Немає в бюджеті й достатньої кількості грошей на підвищення мінімальних пенсій, переконаний П. Порошенко, — бракує ні багато ні мало 10 млрд. грн.
Водночас, попри всі виявлені недоліки, бюджетний комітет на своєму засіданні рекомендував Верховній Раді прийняти проект бюджету на 2005 рік до розгляду, констатувавши його соціальну спрямованість, повідомив Петро Порошенко. За підсумками розгляду частина парламентаріїв спробувала провести рішення про відхилення представленого урядом проекту бюджету, — було зареєстровано двi постанови про це. Проте обидві не пройшли, набравши 206 і 209 голосів за необхідних 226, у зв’язку з чим бюджет вважається прийнятим до розгляду. Своє задоволення цим фактом висловив прем’єр-міністр Віктор Янукович. За день до цього на засіданні Кабміну прем’єр називав парламент центром дестабілізації ситуації в країні, проте вчора він уже зазначив, що в парламенті є конструктивно налаштована частина, яка думає про майбутнє України, а також висловив упевненість, що запропонований урядом держбюджет-2005 буде прийнятий. Як уже повідомлялося в ЗМІ, голосування в першому читанні по законопроекту про держбюджет- 2005 заплановане на 20 жовтня, в другому — на 19 листопада, в третьому читанні — на 1 грудня.
Отже, старт бюджетному процесу даний. Одночасно розгляд підготовленого урядом проекту закону про держбюджет продемонстрував наявність дуже серйозних розбіжностей із цього приводу в депутатському середовищі (про що, зокрема, свідчить понад дві сотні голосів за відхилення урядового документа), здебільшого по лінії «провладні сили — опозиція». Це в свою чергу поновлює побоювання стосовно надмірної політизації процесу прийняття Держбюджету та спроб певних сил використати «бюджетні» аргументи в президентській виборчій кампанії.