Мандрівна наука
У найбільшій в Україні громаді запрацював мобільний музей-лабораторія для наймолодших її мешканців
22 інтерактивні експонати для вивчення географії, геології, фізики, хімії, математики представляє пересувний музей науки, який відкрили в Дунаєвецькій ТГ. Це найбільша територіальна громада України та найпрогресивніша на Хмельниччині. Вона об’єднує понад пів сотні сіл і одне місто, а це 37 тисяч населення. Прославилася тим, що перетворила звалища і пустелі на сонячні електростанції. Вони принесли громаді прибуток, який дає можливість не лише поліпшити соціальну інфраструктуру, а й запроваджувати інноваційні проєкти. Власне, мобільний музей-лабораторія став один з таких. Його громада реалізувала у партнерстві з Агенцією регіонального розвитку Хмельницької области за підтримки уряду Швеції. Вартість проєкту становить 1,8 млн грн. А особливість музею-лабораторії в тому, що він може працювати як стаціонарно, так і мобільно, тобто курсувати по всіх населених пунктах громади. Наразі музей працює на базі центру позашкільної освіти, а щойно потепліє, наука помандрує у села громади.
ПІДВИЩИТИ ІНТЕРЕС ДІТЕЙ ДО НАУКИ ТА ЗАЦІКАВИТИ ДІТЕЙ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ
Ідея створити мобільний музей науки виникла в авторів проєкту через ковідний період, який став на заваді повноцінному навчанню. Дистанційка показала, що діти, особливо у сільській місцевости, втрачають зацікавленість до точних і природних наук. Як свідчення цього, абітурієнти під час останніх двох вступних кампаній почали менше обирати спеціальности, пов’язані з точними науками, віддаючи перевагу гуманітарним. Відтак, знайшовши проєкт «Посилене партнерство для сталого розвитку» від UNDP Ukraine/ПРООН в Україні» Агенція регіонального розвитку Хмельницької области та Дунаєвецька територіальна громада вирішили подати заявку на створення мобільного музею науки, який надав би доступ до якісної освіти під час пандемії. Грантодавцям ідея так сподобалася, відзначає комунікаційниця Агенції регіонального розвитку Хмельницької области Алла СОБКО, що вони додали фінансування, що дало можливість створити як мобільний музей-лабораторію, так і стаціонарний — на базі центру позашкільної освіти Дунаєвецької міської ради.
«Ми написали проєкт «Мобільний музей-лабораторія для школярів: доступ до якісної освіти в умовах пандемії COVID-19», який мав би пересуватися між навчальними закладами Дунаєвецької громади. Його мета полягала в тому, щоб підвищити інтерес дітей до точних наук і зацікавити до навчання в умовах пандемії, — розповідає Алла. — Подали його на конкурс восени 2020 року та виграли. Реалізацію розпочали 2021-го, а вже у січні 2022-го відкрили центр науки. За умовами конкурсу фінансування відбувалося 50 на 50, з них 50% надав уряд Швеції у межах програми ПРООН, решту матеріальних і нематеріальних ресурсів — Агенція регіонального розвитку Хмельницької области та Дунаєвецька територіальна громада».
ВИМІРЯТИ КРОКАМИ КИШКІВНИК ЧИ ЗРОЗУМІТИ БУДОВУ ЗЕМЛІ
У музеї представлені яскраві інтерактивні експонати, завдяки яким «на пальцях» можна зрозуміти, що таке атоми та молекули, як рухається звук, що таке азбука Морзе, як влаштований людський організм, є інтерактивний пісок, який дає змогу зрозуміти внутрішню будову Землі, та багато інших цікавинок. Фактично музей дає можливість вивчати різні предмети та явища. Всі експонати так сконструйовані, що можуть легко розбиратися, деякі мають колеса, тому їх легко переносити чи транспортувати. Крім того, для потреб музею придбали причіп та намети, на яких перевозитимуть експонати до навчальних закладів та експонувати їх надворі. Парні предмети вивчатимуть у кількох школах одночасно.
«У музеї-лабораторії представлені 16 експонатів, частина з яких парні, як до прикладу, для вивчення азбуки Морзе або тренування пам’яті на швидкість. Тому всіх разом їх є 22 експонати. Вони призначені для вивчення математики, фізики, геології та навіть будови тіла людини. Експонати у музеї-лабораторії дають змогу вивчати шкільні предмети, застосовуючи звичні для дітей гаджети. Наприклад, довжину кишківника в організмі людини можна виміряти кроками, а зрозуміти будову Землі допоможе кольоровий пісок. Настільки мені відомо, це перший такий заклад на Хмельниччині, який створений саме для вивчення предметів зі шкільної програми, — відзначає Алла Собко. — Перша тестова екскурсія в музеї відбулася 21 грудня. Її для викладачів та дітей провів розробник експонатів Сергій Биченко з Харкова. Крім того, для 30 педагогів, які працюватимуть у музеї, провели навчання колеги з музею науки, який діє у Тернополі. Вони відточують свою майстерність, щоб максимально ефективно передавати досвід іншим учителям, паралельно приймають юних відвідувачів. А у планах — проведення екскурсій для дітей з інших громад».
УСІ ГУРТКИ В ГРОМАДІ, ЗОКРЕМА Й МУЗЕЙ-ЛАБОРАТОРІЯ, БЕЗОПЛАТНІ
Реалізація цього проєкту дала поштовх до реорганізації позашкільної освіти у громаді, сформувавши єдиний заклад — Центр позашкільної освіти, який тепер має різні підрозділи. На сьогодні в центрі діє 74 різноманітних гуртки, в яких навчається 930 дітей. Крім того, у громаді організовані 28 секцій з довкілля, з яких шість є структурними підрозділами гімназій, де навчається 1095 діток. Загалом у громаді мешкає 3783 дитини, які отримують освітні послуги у 20 загальноосвітніх школах. Головне завдання для освітян, як каже заступниця Дунаєвецького міського голови Алла БЕЦ, надати доступ до якісної освіти всім дітям громади, не залежно від того, мешкають вони у селі чи у місті. Відтак відвідування всіх гуртків для школярів безоплатне.
«До відкриття центру науки, який запрацював на базі центру позашкільної освіти, у нас було три установи: Будинок школяра, Еколого-натуралістичний центр та велотренувальна база. Тобто в позашкіллі діяло три напрями. Коли, років чотири тому, розпочалася робота з розвитку туризму, велотренувальну базу підпорядкували культурі. А минулого року вирішили об’єднати Будинок школяра й екологів і створити поліфункціональний заклад, тому що змінилися і потреби, і умови часу. Йшлося не про те, щоб усе забути і почати з нуля, зовсім ні. Ми провели опитування серед батьків, дітей, учителів та визначили перелік гуртків, які потрібні. Додали ще групу для дітей з 3 трьох років з дошкільної підготовки та розвитку творчих навичок. Тепер це один з найпопулярніших гуртків, — розповідає заступниця міського голови. — Одночасно виникла ідея про створення музею науки, бо у дітей слід розвивати розуміння природних явищ і предметів... Але все це не про чи заради заробляння коштів, усі гуртки і музей-лабораторія працюють на безоплатній основі для батьків, а про інвестиції у розвиток освіти для дітей. Ми вже маємо розуміння, як вибудувати освітні проєкти, які додаткові послуги можна впровадити та як загалом організувати роботу такого центру. Є фахівці, які прийшли з новими ідеями. Наразі напрацьовуємо екскурсії для діток нашої громади, бо є колосальний запит. А далі будемо співпрацювати з іншими громадами та рекламувати себе у такий спосіб».
Громада вже має досвід надання виїзних послуг, у ній успішно працює виїзний ЦНАП. За подібним принципом планує працювати й мобільний музей. Після весняних канікул складуть графік виїздів: спершу науку в експонатах повезуть у села громади, а потім і до сусідніх ТГ.