Визначальні гравери
Термін «українське бароко» увійшов у дослідницький вжиток тільки в другій половині ХХ століття — до того часу воно було лише «козацьким стилем»![](/sites/default/files/main/articles/23052013/23gravyura.jpg)
Нещодавно вийшла друком «Українська гравюра бароко» професора Дмитра Степовика. Видання, де зібрано численні ілюстрації, покликане стати посібником із вивчення «золотої доби» бароко.
На сторінках розглядаються чотири постаті барокового граверства — майстер Ілля, Олександр і Леонтій Тарасевичі та Іван Щирський, які жили й творили впродовж 1640 — 1720-х років і які визначили русло саме українського бароко.
На початку книжки автор висловлює болючу заувагу: «З історії мистецтва, зокрема історії граверства, маємо достатньо прикладів, як з Олександра та Леонтія Тарасевичів робили то поляків, то литовців, то білорусів; те саме із Щирського, Крщоновича, Зубрицького та багатьох інших. З цього випливає, що українським мистецтвознавцям треба уважніше вивчати належність мистців і їхньої творчості до нашого чи не до нашого мистецького кола».
Майстер Ілля був запрошений до Києва митрополитом Петром Могилою на зламі 30—40-х років ХVІІ ст. для ілюстрування задуманих ним видань: Великого Требника, перевидання Біблії та Києво-Печерського патерика й створення чотирьох десятків особливих гравюр — «Три епізоди з історії побудови Успенського собору», «Успенський собор з Антонієм і Теодосієм», «Перепоховання преподобного Теодосія», «Покарання Сергія за брехню».
Олександр Тарасевич — гравер, чиє ім’я пов’язане з найвищою фазою малярсько-пластичного мистецтва зламу ХVІІ—ХVІІ стст. — Мазепинським бароко, коли молоде покоління українських граверів опановує нову гравіювальну техніку — гравюру на металевих дощинах — офорт та мідьорити. Останніми він оформив літургійний посібник ченця-августина Фуглентія Дрияцького для майбутніх католицьких священиків Thesaurus Sakratissimae Vitae, раритетний примірник якого професорові Д. Степовику через триста років вдалося виявити й дослідити в Центральній бібліотеці Литовської республіки.
Близько 1688 року О.Тарасевич полишив Вільно й переїхав до Києва, де прийняв постриг у монахи Києво-Печерської лаври, прибравши собі духовне ім’я Антоній. Тут майстер вигравіював перші в історії Лаврської друкарні мідьорити до книжки Варлаама Ясинського «Три венца...» та ряд станкових гравюр «Арктика і Антарктика», «Іван Хреститель», «Богородиця — утішителька стражденних». Відома під назвою «Школа Тарасевича», майстерня Києво-Печерської лаври випустила таких відомих майстрів, як Данило Галяховський, Іван Стрільбицький, Захар Самуїлович та Іван Реклинський.
Досліджуючи творчість Тарасевичів, Дмитро Степовик приходить до висновку, що найбільш вірогідною версією є «прикарпатське чи закарпатське походження Олександра та Леонтія Тарасевичів».
Вершиною творчості Л. Тарасевича, вважає автор монографії, є переїзд 1693 року в Україну й праця в друкарні Києво-Печерської лаври: Титули для «Тріоді квітної» й «Псалтиря», мініатюрні ілюстрації й фронтиспіс для «Нового Завіту», великий цикл мідьоритів для «Києво-Печерського патерика» — це було нове слово в українській графіці». І тут же підкреслює, що «українську ілюстрацію, яка мала тоді вже 125-річну історію, Л. Тарасевич підніс до нових вершин!»
«Майстер Іван і монах Інокентій в одній особі», — так пише про четвертого із визначних граверів українського бароко доктор Дмитро Степовик. — Час суворо повівся із творами Івана Щирського. Вони не зібрані як велика іменна колекція в жодному музеї, в жодній бібліотеці, а розсіяні по стародруках як ілюстрації або як оздоби, приклеєні до титула». Розповідаючи про особливості дослідження творів, мідні кліше яких усі до одного втрачено, вчений зауважує: «Це той парадоксальний випадок, коли нетривкий тендітний папір виявився довговічнішим за метал». І саме вони — паперові відбитки гравійованих творів — стали основним джерелом для вивчення біографії Івана Щирського.
Народився майбутній гравер близько 1650 року на Чернігівщині, а ѓрунтовну освіту здобув у Києво-Могилянському колегіумі. За сприяння ректора колегіуму, архієпископа Чернігівського Лазаря Барановича, здібного юнака 1677 року відправляють на навчання до академії у Вільно, де він пробув до 1683 року. Як стверджує Д. Степовик, тут, поряд із навчанням, Іван Щирський та Леонтій Тарасевич як підмайстри допомагали Олександрові Тарасевичу «в його особистій творчій праці» в друкарні академії.
Повернувшись до Чернігова, Іван Щирський бере активну участь у оформленні видань друкарні Троїцько-Іллінського монастиря, а саме: авантитул до твору «Благодать і істина» Л. Барановича та ілюстрації до віршованого панегірика «Воскреслий Фенікс» Л. Крщоновича. Вихід у світ останнього сприяв благословенню монашого постригу — від 1686 року «гравюри підписував чернечим ім’ям — Інокентій Щирський».
Твори Інокентія Щирського поч. ХVІІІ ст. вирізняються своєрідною бароковою гармонією — «Корінь дерева благоплодовитого», «Всенародне торжество», «Благословення Господнє над Україною», де рухливість і вибагливість, з якими вирішено деталі, отримали композиційну завершеність, а «використані ним поетичні засоби запозичені як з традиційної поетичної та образотворчої сфери українського фольклору, так і з джерел зарубіжного походження, зокрема античної міфології».