Навколо жінки
«Скіф’янка» Галини Сапегіної гордо дивиться на глядачів. Поруч — «Дві жінки» Габріела Булеци, селянки в полі, одна з яких тримає великий оберемок квітів. А от — «Балет» Аліни Максименко з артистками, чиї тендітні білі силуети контрастують з червоно-чорним тлом... Кокетлива «Солоха», класика живопису і графіки Михайла Дерегуса, сусідує з кабінетним портретом Юлії Тимошенко авторства Віктора Сидоренка, в чомусь Солохи від політики...
Десятки образів жінок представлені в культурно-мистецькому проекті «Метаморфози фемінності», який триває у виставкових залах «Хлібня» Національного заповідника «Софія Київська». Це спільний проект Дирекції художніх виставок України і заповідника, що втілюється за програмою фестивалю «Княжа родина/Regio genus». Мета — показати жіноче в українському мистецтві у період після Другої світової війни і до сьогодні.
БЕРЕГИНЯ, ГЕРОЇНЯ...
На виставці представили понад сто робіт. «У побудові експозиції немає літературних ходів. Ми прагнули показати яскраві роботи від другої половини ХХ століття і до сьогодні. Роботи — як створені жінками, погляд на самих себе, так і приклади маскулінної культури. Ми показуємо це не окремо, а у взаємодії, взаємовпливах, а десь у взаємовідштовхуваннях», — пояснює Олена ЗІКЕЄВА, заступник директора Дирекції художніх виставок.
ГАЛИНА САПЕГІНА. «СКІФ’ЯНКА»
Умовно роботи можна поділити на кілька тематичних груп, які стосуються різних соціальних ролей та моделей поведінки жінки. Наприклад, берегиня, мати, героїня виробництва. Одна з таких категорій, яка виявилася спонтанно окресленою, — портрети й автопортрети художниць. Всі ці групи розташовані не окремо, роботи представлені не у хронологічному порядку, відтак сюжети контрастують, спонукають до дискусій.
Між іншим, оскільки фондова збірка Дирекції художніх виставок формувалась шляхом державних закупівель, експозиція дає змогу оцінити характер держзамовлення на жіночу тематику упродовж другої половини ХХ — початку ХХІ століття.
ЛЮДИ ТА ЇХНІ ПОЧУТТЯ
Захоплення життям відчутне в роботах Олени Придувалової із серії «Київські люди». Картини створені на початку цього року. Вуличні сценки з жінками в пуховиках і хустках, вивіска кав’ярні, звичні парасольки кафе і торговки — це відбувається десь поблизу. Художниця наділяє типові образи святковістю, і ця радість передається глядачеві. А поряд — портрет самої Олени Придувалової, створений її чоловіком, художником Олексієм Аполлоновим.
ПАРАСКА ПЛИТКА-ГОРИЦВІТ
«Мій погляд на Риту і погляд Рити на саму себе», — так, за словами Олени Зікеєвої, художник Ігор Канівець охарактеризував дві роботи з експозиції. Перша — його «Рита висить», друга — «Тепла вода ІІІ» Маргарити Шерстюк. Бачення однієї людини під різними, у прямому й переносному значеннях, кутами зору цікаво зіставляти.
ПОДРУГИ
У залі графіки представлені також фактурні сценки з виробництва. На заводі, де люди такі малі на тлі різних конструкцій, дві панянки в робах вмостилися на трубі і щось емоційно обговорюють, — це «Подруги» Федора Махоніна. Поряд його «Перерва» — в чомусь зворушлива сценка, коли робітники відволіклись від трудових звершень заради буденної радості обіду. «Це не було на поверхні нашої фондової колекції, ми відкривали теки, переривали все, шукали цікаві свіжі роботи. Навряд чи ці твори експонувалися раніше», — коментує Олена Зікеєва.
АЛІНА МАКСИМЕНКО. «БАЛЕТ»
Кілька світлин Параски Плитки-Горицвіт, етнографа, художниці, письменниці, котру називають «Гомером Гуцульщини», можна побачити в цій же залі. Невеликий проект про неї з’явився на виставці завдяки Святославу Яриничу, завідувачу відділу культурно-освітньої та експозиційної роботи «Софії Київської». Ці світлини — мала частина доробку Параски Плитки-Горицвіт. Унікальні матеріали зберігалися в хаті художниці, в непридатних умовах, були пошкоджені, і тепер ентузіасти займаються їх відновленням та консервацією. На одній світлині родина зібралась біля новорічної ялинки, на другій — усміхнене подружжя на ґанку хати, а от жінка годує курей, причому одна сіла їй на голову — вони теж свого роду подруги, як заводчанки...
Зіставити всі ці метаморфози «жіночої» теми в українському мистецтві можна на виставці у «Хлібні», яка триває до 7 квітня.