«Висока мода» світу фото
Завдяки безвізу для багатьох українців світ став ширшим і доступнішим, а для тих, хто й до цього «свята життя» знав, що конкретно шукає в західних країнах, процес досягнення цілей значно спростився. Тут я розповім про декілька цікавих і масштабних мистецьких подій у Парижі.
До певного часу Париж асоціювався у мене, як у нормального пересічного громадянина, з романтикою та Ейфелевої вежею, був символом вишуканості й визначної культурної спадщини. Що захоплює в цьому місті — при глибшому зануренні в будь-яку сферу людської діяльності та інтересів відчуваєш, наскільки широко вона тут представлена. Згодом ми в чомусь змінюємося, десь зміщуємо акценти, міняємо професійну діяльність, щось шукаємо — і... Париж — це місто, в якому можна багато чого для себе знайти. Якщо хочете спробувати знайти мистецтво в собі або себе в мистецтві — вам в Париж!
Тож мій інтерес — фотографія і видання з мистецтва. А найкращий час для візиту в Париж з такими намірами — це осінь (хоча свята будь-якого виду і проявів прекрасного тут проходять цілий рік). І неспроста! Адже найбільший в світі міжнародний художній ярмарок, присвячений фотографії, проходить саме тут восени, об’єднуючи колекціонерів, галеристів, кураторів, фотографів і ентузіастів з усього світу.
«ЖІНОЧИЙ» АКЦЕНТ
Цього року Paris Photo Fair приймав відвідувачів з 8 до 11 листопада. За традицією, ярмарок проходив в історичному виставковому залі Grand Palais. У день офіційного відкриття Paris Photo відвідала дружина президента Франції Бріжит Макрон.
З 1997 року місія ярмарку полягає в просуванні та розвитку фотографічної творчості. У цьому році 22-й ярмарок Paris Photo відвідали 68 876 осіб. У п’яти тематичних секціях фотографічне мистецтво представили 168 галерей і 31 видавець з 30 країн. Провідні галереї з року в рік демонструють як легендарні історичні твори, так і сучасні роботи майстрів. А вже сучасна фотографія представлена тут у вражаючих масштабах. Спеціалізовані видавці та арт-книговидавці щорічно представляють унікальні видання. Протягом ярмарку тут відбуваються кураторські виставки з відомими державними і приватними установами, бесіди з кураторами, художниками, колекціонерами і критиками, а також спеціальні заходи, де досліджують різні бачення, практики і нові тенденції.
Програма Paris Photo включає такі нагороди як: Leica Oskar Barnack Awards (переможці: Max Pinckers і Mary Gelman); Next-Image Awards від Huawei; BMW представив арт-проект лауреата творчої резиденції 2017 року, фотографа Baptiste Rabichon «En Ville»; Pernod Ricard презентував проект Kourtney Roy «Gotheextramile», New York Times привіз виставку документальної фотографії «Hard Truths». Серед інших компаній-партнерів Paris Photo такі, як J. P. Morgan, Picto Foundation та інші.
Цього року, за ініціативи Міністерства культури Франції і Paris Photo, жінкам-фотографам приділили особливу увагу. У проекті «Elles X Paris Photo» куратор Fannie Escoulen зібрала роботи 100 фотографів-жінок. Метою проекту є привернення уваги до ролі жінки в історії фотографії від минулих часів до нового покоління фотографів.
Окремо варто виділити нову секцію «Curiosa», за яку відповідає незалежний куратор Марта Кірзенбаум (Martha Kirszenbaum). До речі, у 2019 році вона курирує павільйон Франції на Венеціанській бієнале. Марта вибрала 14 проектів, присвячених сексу, тілесності і фетишизму. Хоча статистика не на користь жінок: серед представлених митців жінок у рази менше, ніж чоловіків.
Борис Михайлов — єдиний український лауреат міжнародної премії «Хассельблад» (еквівалент Нобелівської премії в галузі фотографії), яку йому присудили в 2000 році. У 2008-му Борис Михайлов обраний членом Академії візуальних мистецтв у Берліні. Живе і працює в Берліні та Харкові.
З радянських авторів в експозиції галерей можна було побачити Олександра Родченка, Євгена Халдея, Бориса Ігнатовича, Олексія Титаренка.
В ОБ’ЄКТИВІ — ЯПОНІЯ
Ще один не менш цікавий і масштабний ярмарок фотографії Fotofever пройшов у Carrousel du Louvre, виставковому центрі біля Лувра. Виставкова територія була зручно і креативно об лаштована для відвідувачів за підтримки спонсора — відомого французького меблевого бренду Roche Bobois.
З 2011 року Fotofever Paris підтримує талановитих фотографів при їх житті, пропонуючи поціновувачам, колекціонерам, галеристам та іншим професіоналам в галузі мистецтва кращі з сучасних фотографій з усього світу. Цього року в заході взяли участь 100 галерей, з яких 60% міжнародні і 40% — французькі, представлено 250 нових авторів. Цього року ярмарок подивилися 12864 відвідувачів, що на 30% більше порівняно з 2017-м, зокрема 3500 VIP-ів: колекціонерів, мистецтвознавців, директорів установ.
Ця подія так само спонсорується французьким Міністерством культури. До 160-ї річниці франко-японських дипломатичних відносин у рамках цієї події особливу увагу приділили Японії. Десять японських галерей представили своїх кращих фотографів. Не залишила байдужою їхня творчість і мене — із задоволенням купила кілька книжок у японського видавництва, підписавши в одного з авторів. Особливо сподобалась творчість Daisuke Takakura, Yuriko Takagi, Kotori Kawashima, Yuki Aoyama, Sakiko Nomura, Kenryou Gu.
Цього року Fotofever заснував премію для молодих митців. Три фіналісти були представлені в рамках міжнародного ярмарку на першій для них виставці.
Серед відзначених продажів:
• одна робота Ingrid Baars була продана за 8000 євро в галереї Kerchache Pivaty (Франція);
• одна робота Daisuke Takakura продана за 4400 євро в галереї tezukayama (Японія);
• сім робіт Alfred Drago Rens продані L’Affiche (Італія);
• п’ять примірників роботи Cesar Ordoсez’s, яка стала офіційним візуальним символом Fotofever цього року, продано галереєю Fifty Dots Gallery (Іспанія);
• Galerie Patrick Gutknecht (Франція, Швейцарія) продала роботу Yutaka Sakano за 6000 євро.
НАЙНОВІШІ ІДЕЇ ТА КЛАСИКИ
У цей же час охочі мали нагоду відвідати ще один великий захід у сфері фотографії — Salon de la photo. Протягом п’яти днів форум об’єднує всіх ключових учасників світу фотографії: не тільки виробників та імпортерів, а й школи і професійні асоціації, які хочуть показати світові свої найновіші витвори та ідеї. Тут пропонують познайомитися з останніми технологічними новинками: від камер і принтерів до цифрових технологій візуалізації. У рамках заходу проводиться цілий ряд демонстрацій, практичних семінарів, занять, покази фільмів і публічні дискусії. Тут великі міжнародні бренди намагаються задовольнити професійну цікавість відвідувачів.
Цілий рік у Парижі демонструються всілякі фотовиставки майстрів класики та сучасного мистецтва. Мені було цікаво подивитися виставку документального проекту «Десь у пустелі» ізраїльського фотографа Рона Аміра (Ron Amir), що відкрилася в Музеї сучасного мистецтва. Виставка складається із тридцяти фотографій великого формату й шести відеороликів. Проект розповідає про умови життя біженців з Судану та Еритреї в пустелі Негев, Ізраїль.
КНИЖКИ ПРО МИТЦІВ І ВІД МИТЦІВ
Окремо варто сказати про книжкові ярмарки з мистецтва.
Ярмарок Polycopies представляє спеціалізовані міжнародні видання книжок із фотографії. Проводиться з 2014 року, одночасно з Paris Рhoto. Polycopies — це некомерційна організація для поширення і просування фотографічних видань: книжок, експериментальних публікацій тощо.
Велике судно, пришвартоване навпроти Grand Pale, перетворюється на книгарню, яка також є важливим місцем для зустрічі з живою аудиторією, колекціонерами, фотографами. Тут за чашкою кави або келихом вина можна обговорити свої ідеї щодо фотографії та видавництва книжок.
Ярмарок Offprint є давнім проектом з підтримки незалежних експериментальних видавців, які працюють у сферах сучасного мистецтва, фотографії, графічного дизайну, архітектури, гуманітарних наук та візуальної культури. Щороку Offprint організовує два ярмарки: Offprint Paris і Offprint London, а також низку мандрівних бібліотек. Мета заходів — підтримка високої якості друкарства та унікальних видавничих практик, які наразі поширюються в мистецтві. У десятому ярмарку Offprint Paris взяли участь 130 незалежних видавництв із 19 країн.
На Polycopies та Offprint також був присутній стенд українських видавців, які разом презентували вже відомі та нові книжки. Так, «Родовід» представив три нові фотокнижки: у серії «Сучасні українські фотографи» — «Скрипка» Євгенія Павлова (Харків) та «From Dusk Till Dawn» Сергія Мельниченка (Миколаїв); «Теура. Софія Яблонська» зі світлинами Софії Яблонської 1930-х років.
Видавництво RED ZET привезло на Offprint книги 2017-2018 років: «Ви чекаєте» і «Метеопрогноз» Романа П’ятковки, книжку Сергія Мельниченка «Пасажири».
Видавництво BOOKSHA презентувало нову фотокнигу 2018 року «UPHA» із серії «Made in Ukraine».
Харківське видавництво IST Publishing — «Де кураторство» (2017) під авторством-упорядництвом Катерини Носко і Валерії Лук’янець, а також авторську книжку Павла Макова «До По» (2018).
Були представлені книжки Української фотографічної альтернативи (UPHA), зокрема «Постійна присутність» («Eternal Presence») Міші Педана.
Також серед книжок були «Хроніка» арт-гурту «Шило» авторського видавництва, «Тотальна фотографія» Євгена Павлова, «Кочетов» Віктора та Сергія Кочетових (2018) та інші.
* * *
Всі ці події дають краще розуміння життя і механізму арт-ринку. В Україні мистецтво в цьому напрямку тільки розвивається. Звісно, що для його успішного розвитку потрібно чимало: від якісної спеціалізованої освіти до потужної економіки країни. Але є гарні новини і у нас. Другий рік поспіль у Києві відбувається ярмарок фотографії за схожим принципом — Photo Kyiv Fair. Цього року він проходив 1—4 листопада у Chicago Central House. Протягом чотирьох днів на площі 2500 квадратних метрів були виставлені понад 500 фотографій музейного рівня. Також була передбачена насичена програма зі спеціальними виставками, лекціями, дискусіями та екскурсіями. Це щорічний захід з великою метою щодо розвитку фотомистецтва в Україні. На одному майданчику ярмарок об’єднав іноземні та українські галереї, міжнародні фонди та інституції, посольства й бізнес-компанії, які активно підтримують розвиток культурного іміджу країни.
Тож кому цікаво, слідкуйте за новинами в Україні та світі.