622 гривнi на учня в рік <br><br>Дешева освіта обходиться нам дуже дорого
Дешева освіта обходиться нам дуже дорого
Слід зазначити, що збої на кінцевому результаті вона дає практично п’ять років, адже Закон про освіту було ухвалено ще 1997 року, і в ньому були виписані й норми фінансування цієї сфери і які за умовчанням не фінансувалися декілька років. Лише останніми роками стали визначати, що з раніше «виписаного» фінансувати, а що почекає до кращих часів. Тим часом деякі вчителі стали добиватися практичного виконання цього «виписаного» законодавства через суди й у деяких випадках навіть приймалися рішення на користь викладачів, які подали в суд.
Якщо говорити про фінансування освіти, то минулого року справа таки зрушила з мертвої точки. Зважаючи на те, що школи фінансуються з місцевих бюджетів, які нерідко бувають і дефіцитними, а десь у місцевої влади може бути своє специфічне розуміння пріоритетів у фінансуванні місцевих потреб, ухвалений 2001 року Бюджетний кодекс України зобов’язав місцеві бюджети виділяти гроші на шкільну освіту виходячи зі спеціальної формули. Ця формула враховує кількість учнів і особливості витрат на освіту в конкретній місцевості. На поточний рік виписана в середньому сума на одного школяра становило 622 грн. на рік. Здавалося б, проблема розв’язана — і нашу середню освіту в її розвитку нічого не стримує. Але як би не так — закон, як і раніше, залишається набагато привабливішим, ніж та дійсність, на яку він мав би працювати. Грошей, закладених у зерну зарплату вчителя (що не дотягує до прожиткового мінімуму й становить лише половину від зазначеної в 57 статті Закону про освіту), а також на опалення в неповному обсязі. Як відомо, скупий платить двічі — на неоплачене вчасно тепло накладається пеня, а відключене за несплату боргів опалення теж боляче б’є все по тому ж державному «гаманцю» (фахівці стверджують, що відключення тепла в опалювальний сезон потребує значних додаткових коштів). Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Тепер декілька слів про те, на що гроші не виділяють зовсім. Заступник державного секретаря МОН України Григорій НАУМЕНКО сказав кореспонденту «Дня»: «Сьогодні в школах склалася критична ситуація щодо оновлення навчального обладнання — забезпечено тільки п’яту частину від необхідного, з якого основна маса вже застаріла. Місцеві бюджети формуються у важких умовах, і на обладнання для шкіл гроші практично не виділяються. Якщо закласти цю статтю витрат у держбюджет, то це б стимулювало й саме виробництво вітчизняного обладнання для шкіл. Деякі заводи навіть готові почати таке виробництво за свої обігові кошти, але ж їм потрібна гарантія, що це обладнання буде купуватися». Зрозуміло, що проводити досліди з хімії або фізики шляхом розвитку дитячої уяви все одно, що пити чай уприглядку, солодко не буде. А позначиться це на якості майбутніх фахівців, яких нi на чому було навчити.
Підручниками наші школярі на сьогодні забезпечені лише на дві третини від необхідного, й гроші на них у нас традиційно виділяються з держбюджету, на відміну від Росії, де цю статтю витрат переклали на місцеве фінансування й в результаті нормою для дітей став один підручник на двох, а загальна забезпеченість підручниками становила 30%. Найближчими роками на підручники знадобляться чималі гроші через перехід на нові програми за 12-річним навчанням. Про кошти для їхнього випуску слід замислитися заздалегідь, і не лише на папері, а й про своєчасне реальне виділення внесених до бюджетів сум, з урахуванням того, що книжки дітям потрібні на початок навчального року, а не до першого січня наступного. І ще один момент — не варто витрачати державні гроші на неякісні підручники, вважають вчителі й батьки, оскільки таке ще зустрічається, як, наприклад, було з горезвісним підручником з біології, що рябить масою нових для школярів термінів, який нині вже не використовується й не друкується.
Для якісної освіти нашим дітям у школах не вистачає комп’ютерів, адже сучасною технікою забезпечено лише десять відсотків шкіл України. Статистичні звіти не враховують того чинника, що застарілі комп’ютери, які вже ніхто у світі не використовує, не дають можливості застосовувати сучасні технології.
Сьогодні світ переходить до інноваційної економіки, яка потребує відповідного розвитку освіти, й розвинені країни збільшують обсяги її фінансування. Сполучені Штати щороку витрачають на освіту 16% ВВП, Німеччина — 12%, а Україна — лише 4%, а якщо уявити собі ці відсотки в грошовому вимірюванні, то контраст виявиться ще разючішим. Можливо, слід замислитися про необхідність розробки нової державної програми розвитку середньої освіти на найближчі роки, в якій особливу увагу буде приділено економічному розділу, а також про звільнення допомоги на потреби освіти від оподаткування. В Законі України про освіту статтею 61 визначено, що 10% національного валового прибутку має витрачатися на утримання освіти. Поки бюджет країни ще не ухвалено, не завадило б про це згадати, адже вітчизняній освіті давно вже час перейти зі стану важкого виживання до розвитку.
До речі, учасники парламентських слухань запропонували Президенту Леоніду Кучмі посилити контроль за виконанням у повному обсязі законодавства у сфері освіти, а також відродити почесне державне звання «Народний учитель України». Кабінету ж Міністрів рекомендовано прискорити розробку державних стандартів освіти й ввести доповнення до законодавства щодо збільшення нормативів фінансування шкільних навчальних закладів.