Перейти к основному содержанию

АКТУАЛЬНИЙ КОМЕНТАР

11 марта, 00:00

Володимир ПОЛОХАЛО, політолог:

— Сильні сторони Кабінету В.Ющенка, це, по- перше, імідж реформаторів — насамперед, самого Віктора Ющенка. Друге: поширення на рівні свідомості політично активного прошарку населення стереотипу про менший зв’язок уряду Ющенка з українськими олігархами. Хоч він, безперечно, існує. Третє: існування поки що певного кредиту довіри з боку населення, але він поступово вичерпується. Четверте: певна самостійність уряду в проведенні адміністративної реформи й у кадровій політиці. Зовнішній позитивний чинник: певна підтримка міжнародними структурами і позитивний імідж на Заході.

Серед слабких сторін Кабміну є об’єктивні і суб’єктивні, тобто ті, які уряд отримав у спадок, і «набуті» — помилки, яких він допустився протягом періоду свого існування.

Головна слабкість — це те, що він мусить діяти в рамках реактивної політики — реагувати на той системний стан соціально-економічної і політичної деградації, в якому знаходиться Україна. Це значно знижує термін стратегічних напрямків діяльності. В цьому сенсі уряд Ющенка знаходиться в набагато гірших умовах, ніж уряди в Польщі і інших країн, які взяли на себе невдячне право здійснення непопулярних кроків.

Також значно послаблює позиції Кабміну відсутність у суспільстві соціальної бази реформування, тобто критичної маси, необхідної для підтримки реформ в Україні. Середній українець сьогодні індиферентно ставиться до реформ. В цьому контексті проблема уряду в тому, що він погано знає своє суспільство і сподівається на більше, ніж воно спроможне сьогодні.

Третя слабкість: наявність реальних важелів впливу на уряд і контролю за ним з боку потужних фінансово-політичних груп, оскільки продекларовані цілі уряду певною мірою суперечать їх бізнесовим інтересам. Виділяється також слабкий зв’язок і вплив уряду на регіональні політичні і бізнес-еліти, в зв’язку з чим має місце приховане роздратування і нелояльність місцевих еліт щодо бюджетної політики.

П’ята: певна несамостійність і несамодостатність у формуванні основних напрямків стратегії і тактики перетворень. Це виявилося, зокрема, у відсутності впливу уряду на формування послання Президента до ВР, яке готувалося, як відомо, під керівництвом глави Адміністрації Президента.

Шоста: тотальна залежність України від Заходу і Сходу, роль України як буферної зони в нинішніх геополітичних комбінаціях і рекомбінаціях.

Слабким місцем уряду є також те, що йому потрібно паралельно здійснювати цілий ряд абсолютно різних заходів: адміністративна реформа, весняно-польові роботи, енергетична криза. Все це не під силу не тільки уряду Ющенка, але й будь-якому іншому на теренах постсоціалістичного світу.

Крім того, коли йдеться про деякі політичні фігури в Кабміні, які мають реальні важелі впливу, то мені здається, що навколо Ющенка згрупувалися далеко не однодумці. І дії, наприклад, Юлії Тимошенко свідчать про те, що в Україні є значна проблема з розумінням національних, державних і корпоративних інтересів. І часто останнє видається за перше або за друге.

Отже, уряд не має чіткої підтримки ні серед політичного класу, ні в суспільстві, де просто об’єктивно не існує соціальної бази такої підтримки, і де один із основних діючих мотивів політичної поведінки — «аби не було гірше». Тому об’єктивна логіка політичного процесу підказує недовговічний термін існування Кабінету Ющенка. І значною мірою його поява, його нинішня непослідовність дій є чинником політичної кон’юнктури, конкретної політичної ситуації, а не результатом готовності суспільства і політичних еліт до реального демократичного реформування. Скоріше за все, уряд Ющенка використовується як необхідна міжнародна легітимація України як держави, що декларує демократичні цінності.

Наталя ТРОФИМОВА, «День»

Delimiter 468x90 ad place

Подписывайтесь на свежие новости:

Газета "День"
читать