#Поїхали за враженнями
Найвідоміший в Україні культурний стартап OPERAFEST TULCHYN, який з 4 до 9 червня відбувся на території палацу Потоцьких у Тульчині, зібрав на одній сцені 54 солістів, 757 учасників хорів, оркестрів і танцювальних колективів. Щоб залучити якомога більше глядачів, організатори представили програму на всі смаки. Крім всесвітньовідомих мюзиклів і захопливих опер, глядачам представили «оперету в стилі українського танго», унікальне хорове шоу, балет та авторське contemporary. Вперше в Україні просто неба виступала навіть Польська Королівська опера, яка «потягнула» на себе значну частку бюджету. Але, направду сказати, до Тульчина їдуть не стільки для того, щоб послухати всесвітньовідомі оперні арії чи побачити світових зірок оперної сцени, як поринути у мікс мистецтва та розваг, отримати море вражень і незабутні емоції від краси величного палацу Потоцьких. Більше того, побувати в OPERAFEST TULCHYN — це вже тренд початку літа: якщо ти не був на OPERAFEST TULCHYN, то ліпше не зізнаватися — не зрозуміють. З кожним роком фестиваль трансформується і розростається, перетворюючись на широкоформатну культурну подію року.
№ 1. ПРОГРАМА
Після минулорічного грандіозного успіху першої в Європі дитячої опери «Коза-дереза» цього року фестиваль розділили на дві великі частини: KIDS OPERAFEST та GRAND OPERAFEST, збільшивши його тривалість до шести днів. У дитячій частині фестивалю представили три прем’єри: казкову оперу «Король Дроздобород» з розкішними костюмами ба навіть оперним роком, ексклюзивну шоу-програму Colours of the wind за участю американських співаків Disney Entertainment, котрі виконали пісні з легендарних мультфільмів, та яскравий мюзикл «Пригоди Гекльберрі Фінна» у виконанні артистів Київського муніципального академічного театру опери і балету.
ЄДИНИЙ ВИСТУП В УКРАЇНІ ПОЛЬСЬКОЇ КОРОЛІВСЬКОЇ ОПЕРИ
Основна частина фестивалю — GRAND OPERAFEST — тривала із 7 до 9 червня. За три феєричних дні глядачі мали можливість побачити концерт «Гала-опера» і прем’єру всесвітньовідомої оперної ораторії Роберта Шумана «Рай і Пері». Національний компонент забезпечила оперета у стилі українського танго «Гуцулка Ксеня». Польська Королівська опера вперше в Україні показала оперу Станіслава Монюшка «Страшний двір», а кияни привезли до Тульчина «Тропічний карнавал». Крім того, глядачам продемонстрували шоу від динамічних хорів та мюзикл-шоу «Танець вампірів», «Вогні Бродвея», в яких пролунали найвідоміші номери з хітових мюзиклів різних часів. Також вперше у програмі фестивалю з’явився балет: у виконанні українських артистів глядачі побачили постановки «Історії у стилі танго», «Собор Паризької Богоматері» і «Тисяча й одна ніч».
«Ми вже маємо досвід роботи під відкритим небом, — розповідає подружжя зірок німецької опери Стефі ЛЕМАНН і Мартін ЛАТТКУ. — Два роки тому виступали з українськими виконавцями у Львові. Таких фестивалів, як OPERAFEST TULCHYN, насправді дуже мало. Все, що тут відбувається, це — важливий компонент фестивалю. Дійсно освічена публіка, ми дуже раді, що можемо бачити людей, їхню реакцію. Важливо будувати такі мистецькі містки між Україною та Німеччиною, що наші митці працюють разом. Так оперне мистецтво має можливість розвиватися».
№ 2. ВІЗУАЛІЗАЦІЯ
Ще до початку концертної програми всі відвідувачі (а вхід на територію був вільний) могли досхочу помилуватися і пофотографуватися біля light-артінсталяцій. Гігантські тюльпани на території палацу встановив знаменитий польський митець Ярослав Козяра, також він прикрасив диво-об’єктами парк довкола палацу. Митець завжди працює з розмахом, любить насичені кольори, але принципово не використовує зелений, що у випадку з палацовим парком зіграло в плюс, бо light-об’єкти стали яскравим акцентом території і найпопулярнішим місцем для фото.
Крім light-артсюрпризу знаменитого польського митця, візуальна частина фестивалю OPERAFEST TULCHYN дивувала новими селфізонами та виставками. Одночасно сім експозицій із музеїв області, Тульчинської ОТГ та приватних колекцій вперше розмістили в залах палацу Потоцьких. Наймасштабнішою виявилася виставка живопису «Подільські вельможі», яку представив тульчинський художник Григорій ЗОРИК.
«Фестиваль проходить на території палацу Потоцьких, у локації, яка й досі зберегла аристократичний дух і якій дуже пасує опера просто неба. В експозиції я представив понад 20 робіт, створених як відтворення величної минувшини палацу, який називають «Подільським Версалем». На роботах представлені його засновники, родина і нащадки, які залишили нам у спадок такий прекрасний палац», — зазначив художник.
Родинна резиденція графа Станіслава Щенсного-Потоцького і чудовий палац кінця вісімнадцятого століття завжди цікавили Григорія Зорика. Уже майже 40 років він періодично повертається до цієї теми. Зізнається, що серед представлених є навіть робота, яку він копіював 19 разів, бо нащадки родини Потоцьких (чи просто поціновувачі) хотіли мати репродукцію у своїх колекціях.
№ 3. МІКС БРЕНДІВ
Так сталося, що цього року ІІІ Міжнародний фестиваль OPERAFEST TULCHYN-2019 збігся у числах з ІІІ Міжнародним мистецьким пленером «Кращий художник/The best artist-2019», який з 4 до 15 червня триває у Вінниці. Ініціатори культурних бренд-подій не стали конкурувати між собою у визнанні, а об’єднали зусилля. І цього року вперше в межах оперного фестивалю 26 художників із шести країн світу, які є учасниками пленеру, відтворювали на полотні архітектурні пам’ятки Тульчина, його мальовничі пейзажі, величний палац Потоцьких. А ввечері першого дня, саме у розпал оперної імпрези, представили свої свіжі роботи відвідувачам.
«Неможливо передати на словах силу цього надзвичайного дня, коли під божественний оперний спів наші митці творили шедеври. Стомлені, але надзвичайно щасливі художники відчули не лише смак неймовірно вишуканої «страви», а й той високий момент мистецького раю, де ім’я «ХУДОЖНИК» звучить гордо і поважно. І ці спогади на все життя вони вже не відпустять, а змусять повернутися до Тульчина, щоб ще раз відчути його аристократизм. Дякуємо OPERAFEST TULCHYN-2019 за наснагу жити, вчитися і творити. Ми ще обов’язково повернемося», — відзначив головний організатор конкурсу «Кращий художник/The best artist-2019», народний художник України Володимир КОЗЮК.
УСІХ ВІДВІДУВАЧІВ ЗУСТРІЧАЛИ АКРОБАТИ НА ХОДУЛЯХ
Він висловив сподівання, що міжнародний мистецький пленер і така непересічна подія, як оперний open air фестиваль, привернуть увагу максимальної кількості людей — як тих, хто цінує музичне мистецтво, так і тих, хто цікавиться історією, туризмом задля відкриттям нових вражаючих місць в Україні.
«Такого дійства, певно, більше ніде немає в Україні, — міркує учасник пленеру, художник із Харкова Олександр БРІНЦЕВ. — Коли нам сказали, що ми їдемо на оперний фестиваль, навіть припустити не міг, що це буде так масштабно і так класно організовано — все продумано до деталей. На одній сцені зірки світового рівня. І ми, художники, були дуже вигідно представлені — наші роботи розмістили біля самого палацу, люди милувалися ними, розпитували — це було справді надихаючим. Емоції на все життя».
№ 4. ГУРМАНИ ТА ЦІНИТЕЛІ
Що насправді здивувало, то це людський фактор. Тульчинці до фестивалю навели лад біля своїх помешкань. Ті, хто мешкає в центрі, облаштували клумби і прикрасили їх садовими дизайнерськими елементами. Під бренд фестивалю місцеві ресторатори навіть заходилися створювати оперне меню. І як здобуток — лише у дні фестивалю можна було скуштувати салат «Примадонна» на сніданок, ексклюзивний «Обід Вампіра», страву «Увертюра смаку» та інші креативні кулінарні шедеври. Щоправда, коштували вони недешево, але відмовити собі в задоволенні сили волі забракло. Для орієнтиру організатори використали спеціальні підказки — таблички «Рекомендовано OPERAFEST TULCHYN», розмістивши їх на центральних дверях до закладів.
«Можна сказати, що кулінарне мистецтво тісно пов’язане з образотворчим. А в Тульчині з появою OPERAFEST TULCHYN воно, звісно, пов’язане з оперою, — каже голова Тульчинської ОТГ Валерій ВЕСНЯНИЙ. — Ми відносно молода громада, але активно намагаємося формувати в усіх жителів відчуття приналежності до єдиної спільноти, яка поділяє відповідальність за розвиток території. І добре, що бізнес сам виходить з ініціативою долучитися до фестивалю, бо це взаємокорисна співпраця для розвитку громади».
Цікавою деталлю стало те, що чи не вперше за коротку історію фестивалю відвідувачі почали купувати квитки для своїх рідних та друзів у подарунок. Віра ВІГУРЖИНСЬКА, директорка Тульчинської центральної районної бібліотеки, на базі якої цього року діяв інформаційно-туристичний центр фестивалю, розповіла, що на власні очі бачила, як син купував матері мультиквиток на всі три дні у подарунок.
«Раніше діти дарували батькам сертифікати на техніку, побутову хімію чи в салон краси, а тепер купують мультиквитки на OPERAFEST TULCHYN, бо фестиваль відбувається раз на рік, пропустити таку подію не можна, а до салону можна зайти і в інший день, — відзначає жінка. — Що цікаво, що купували квитки у подарунок не лише жителі Тульчина, а й з інших міст. Телефонували і замовляли для своїх знайомих, які хотіли піти, але не мали можливості. Діти, які виїхали з міста, купували для батьків, і ті були приємно вражені увагою. І це гарні приклади для наслідування».
№ 5. ВИСОКА МЕТА
OPERAFEST TULCHYN з-поміж серії численних open air імпрез, які набирають обертів в Україні, покликаний не лише продемонструвати любов до оперного жанру чи розпочати «культурну революцію», а насамперед має на меті відродження унікальної пам’ятки архітектури — палацу Потоцьких. У Тульчині кажуть: якщо палац буде функціонувати як заклад культури, архітектури, історії, мистецтва, то й Тульчин розвиватиметься, бо комплекс — це серце громади.
Ще до проведення фестивалю фінансування культурного об’єкта становило лише 270 тис. грн на рік. Уже 2017 року до OPERAFEST TULCHYN на ремонт фасадів будівлі палацу було надано 2,8 млн, 2018-го — 2 млн грн, на проведення реставраційних робіт надаватимуться додаткові кошти і поточного 2019 року. Крім цього, як зауважив голова Вінницької ОДА Валерій КОРОВІЙ після урочистого відкриття GRAND OPERAFEST — цього року планується розпочати реконструкцію площі перед палацом.
«Урядовим рішенням уже надано десять мільйонів гривень із Державного фонду регіонального розвитку, і ми будемо розпочинати роботи на площі, — відзначив Коровій. — Найближчим часом я внесу на розгляд обласної ради проект рішення, яке дасть можливість провести конкурс, щоб частину палацу можна було реконструювати як інвестиційний проект — відкрити тут готель і картинну галерею. А в ідеалі, і я переконаний, що рано чи пізно ми цього досягнемо, фестиваль тут має розпочинатися у травні і тривати до вересня — щоп’ятниці, щосуботи й щонеділі. Ми крок за кроком будемо до цього рухатись».
РЕЗЮМЕ
Якщо провести мистецький «референдум», то опера не набере навіть 1% голосів шанувальників, каже артпродюсер OPERAFEST TULCHYN, заслужена артистка України Ірина ФРЕНКЕЛЬ. Розуміючи це, команда фестивалю створила продукт, який можна назвати простором екології культури — самодостатній, неповторний фізичний простір, цікавий навіть для інтернет-залежних, бо відриває їх від смартфонів і надихає поїхати за враженнями, поїхати до Тульчина, до палацу Потоцьких.
«Відверто кажучи, ми прораховували успіх події, але навіть не очікували такої кількості туристів і такої реакції глядачів, — визнає Ірина Френкель. — Те, що відбувається в місті Тульчин, справді виходить за межі стандартного сприйняття фестивалю в класичному розумінні. Тульчинський open air ламає стереотипи. І досягати цього вдається завдяки не лише високоякісному музичному контенту й зірковим іменам учасників, бездоганній організації та кількості туристів, які відвідують концертні програми та вистави, а й потенціалу команди, знанням та володінню новітніми технологіями. Велику роль відіграє взаємодія влади, бізнесу, численних партнерів і креативної групи. Що ж до бренду, то фестиваль уже здійснив своє надзавдання: Тульчин — провінційна оперна столиця України. Тепер наше завдання — підтримувати цю тенденцію справами».
До речі, «День» додав образу Тульчина свою «родзинку», випустивши напередодні OPERAFEST TULCHYN випуск глянцевого «Маршруту №1», присвячений Тульчину. Замовити його можна за посиланням https://day.kyiv.ua/uk/library/books/marshrut-no1-vypusk-70-tulchyn.