Перейти до основного вмісту

ЯБЛУКО ФIЛОСОФIЇ на голові планети

22 лютого, 00:00
Для побудови гармонійної тканки державного та й планетарного життя треба, щоби щезла рабська взаємозалежність людей, яка прийшла з минулого в сучасність. Девіз цієї непродуктивної сув’язі: «Живи, як я. Інакше ти — поганий». Усі структури, які напливають із плином часу одна на одну на Землі, хороші тільки наявністю оплачуваних вакансій для «неструктурних», тобто непередбачуваних, живих людей, котрі хочуть жити, а життя — стоїть над поняттями і влади, і політики, і мистецтва. Не згодні? І правильно! Незгода — це теж життя. Навіть незгодою своєю ви повинні зі мною згодитись. Я — хитрий. А значить — живий... В квітні-травні 1993 року ужгородський художник Павло Бедзір зробив свою виставку «Симфонія лісу», космічно далеку від соціалістичного реалізму. Часи змінилися. Влада Рад відійшла назад, і нічого жахливого в ній навіть недавні люті злютовані владники не побачили. Приємні собі дерева. Бедзір по інерції за кавою, щоправда, ще продовжував «штовхати» свої немарксистські концепції. Але одноразово він завше відчуває зміни, часобіг. Гостро! І тому весь час змінюється. За кілька місяців по тій виставці він зайшов на квартиру до одного з художників, де і я пив горілку, і сказав: — Справа в тому, що минулого не існує. Коли ми почнемо копирсатися в попелі минувшини — справи не буде... Ми спалюємо минуле, щоб освітити майбутнє. Він зразу ж запалюється і заглиблюється в свої матерії: — Нам треба розібратись у висловлюваних словах. Зробити їх ревізію. Кожна система приносила спотворення понять, і якщо ми прийдемо до первинного слова — нам не треба буде ніяка філософія. Ми зможемо спілкуватись і словом, і навіть без слів — взаємною енергетикою. Від космополітизму переходимо до проблем національних. Полі-ба, як його зазвичай називають, говорить про це по-українськи з деяким закарпатським акцентом: — Я людина планети, і буду вірен усьому человечеству. Україна повинна народитися з гуманності, вищого планетарного розуміння людини. Україна має бути Україною духовності, Україною Сковороди. Якщо станеться не так — то лишуся людиною, яка належить сама собі. Нікудишньою людиною. І додає: — Людина — це звучить гірко... ... І от ми стрічаємося в кінці другого тисячоліття. Восени. І спогадуючи минулі зустрічі, ведемо бесіду.

— Що ж таке, з вашої точки зору, життя? Як і як довго знаходять у ньому місце? Чи знайшли це місце ви?

— Є людина пробуджена, а є людина непробуджена. Останню програмує саме життя. Для мене життя — постійне вдосконалення, воно означає мати свою далеку-далеку дорогу. Художник має бути мислителем. А якщо ні — він не розкриє свою суть, а має дорогу без кінця: тільки цього він досягнув своїми роботами. Коли ми усвідомимо минуле художництва — то розвиваємося через осмислення того, чого не осмислили ще. І людство, і релігія допомагають дійти до усвідомленості життя. Ми тоді не йдемо будь-яким надуманим шляхом, а правильно програмуємо себе.

Хірург Микола Амосов не прийняв Бога, як релігійність, а прийняв як усвідомлену енергію. Кожна людина йде від усвідомлення себе до вічного усвідомлення всесвітньої енергії. Леонардо да Вінчі сказав, що може пити з ручая чи кухля для того, щоби пити з океану. Безмежна висота освіти допомагає вийти на всесвітнє «я», що є абсолютом. Самоусвідомлення цього — це Бог, котрий допомагає розвинути всесвітнє «я» у всього людства і вийти на планетарне космічне мислення.

В мистецтві художник повинен бути стурбований технологією. Думки ж оформляються через неї. Досконала художня форма з’являється тоді, коли технологічно підготовлена людина стає енергією. Від точки, лінії, площини народжується в цілому глобальне бачення людини. Тоді в неї з’являється і розуміння свого ясного призначення, синтетичності сущого, адже людина об’єднує в собі всю земну еволюцію. Тому наука і релігія мають зупинитися на цілісному осмисленні ідей минулого. Тоді народиться нова епоха в розумінні всього.

— А як впливали суспільні устрої на місце ваше в цьому житті? В чому виразився для вас перехід від Союзу РСР до незалежної України, де перші роки самостійного поступу всуціль заполонені тими ж комуністами?

— В мене виникали конфліктні ситуації. В 1940 році перейшов кордон у Радянський Союз, а в 1941-му — кордон до східної філософії. Таким чином і даю коротку розшифровку цих філософських систем і хочу ще більше збагатитися цими системами для майбутнього. Біда ж теперішньої України, що вона не звільнена від минулого, мало того — загрунтована на високому рівні вчорашнього дня.

Через десять років зрине нова група людей, яка зрозуміє по-новому Шевченка. Відбудеться реінкарнація Кобзаря. Він — не лише плач. І не козакофіл: то народний пошук був — у козаччині утворити себе. Катерина ж і поляки хотіли зруйнувати динамізм цього народу. Шевченко збереже генетичну поривчастість народу для майбуття. Данило Андрєєв згадує в «Розе мира» Кобзаря, як третій рівень свідомості.

Василь Стус і Ліна Костенко продовжують формувати нове бачення. Економіка чи свідомість? Ця дилема — абстракція. Економіка і духовність мають стояти поряд. У цьому — наш поєдинок із марксизмом. Дух і матерію не можна роз’єднувати. В цьому — головна помилка марксизму-ленінізму. І похибка-відлуння перших років незалежності.

— Ви відчуваєте себе самого державою? Державою без кордонів?

— Коли ти вдома і в собі, і в родині, і в місті, і в державі — тоді є тотожним із державою. Тоді через тебе усвідомлюється народ. Він — пробуджується. Тарас Шевченко, закарпатський Александер Духнович хотіли дати нове усвідомлення людям. Кожна людина, вдосконалюючи себе, вдосконалює державу, а держава через тебе — вдосконалює себе. Історію роблять високоорганізовані особистості. Особистості дають нову фотографію всього людства. Шевченко — пророк людства. Його треба не пам’ятникувати, а розшифровувати і вести людство на новий ступінь розвитку. Що стосується і багатьох інших пророків.

— Якщо стане більше таких людей-провідників — то може не стати і держав?

— Десять років ще Україна повинна пройти важким путівцем. Поки ці люди, котрі так- сяк перебудувалися, не мають високого рівня свідомості. Поки що вони вдало перемінились, але не в своїй особі, безкомпромісно, для України, а щоби на їхньому «середняцькому» тлі з’явилися нові люди для України. Бо ці спекулятивно взяли за древко українську ідею, а самі лише борються за владу. Або, за Мічуріним, не беруть милостей від природи. Тому є два типи сущих і перспективних людей: некрофіли, котрі існують на гнойовищі голоду та страху, і люди влади, для яких головне — творити майбуття, життя через щастя і творчість.

— Люди живуть у рамках якихось стереотипів, що немов кордони перед іншими людьми. Часто, навіть при палкому бажанні, вони не спроможні порушити їх. Що може допомогти вирватися за межу — горілка, вино, сигарети, наркотики, жінки?

— Держави, якщо будуть на високому рівні свідомості, то проблем, за Д.Андрєєвим, у них не буде. Тоді з’явиться культура, яка «зомбуватиме» людей на майбутнє. Отже, стане нормою пошана до світла, за М.Реріхом. Повага до світла — то трансформація минулого і творче спрямування його в майбуття. Якщо Україна стане на ноги — об’єднається все слов’янство. Це вже за Т.Шевченком. Великодержавний шовінізм хотів мати цю місію за Росією. Столипін бажав упровадити реформи і створити людину-державу. Його застрелили, аби зробити спробу марксизму- ленінізму, Системи всі базуються на нації, але якщо нація хоче мати владу над іншими — це шовінізм. А найвищий закон — вічне.

— Наскільки можна рівнятися на вождів і настільки відчувати вождем себе?

— Людина — біологічна. Є і біологічна еволюція, але є і духовна. Ми даємо нову програму розвитку свідомості. Біологію ж треба трансформувати в духовний розвиток. Якщо є політ мислі — то алкоголь дає вищий політ. Але — це засіб, а не втеча. Якщо ж спалювати час — це втеча в безсвідоме. З простими робітниками я швидко п’янію, а з розумниками — ні. Треба найти в усьому свідоме начало. В усьому має бути присутня свідомість. Цікавий діалог нівелює атрибути нижчого порядку. Витанцьовується розмова на рівні духу, а не на регістрі хибної філософії. Поступово, при такому плині, алкоголь чи сигарети втрачають сенс. З’являється осяяння мислю. Це — сильніше за наркотики. При цьому головне — зафіксувати політ думки. На релігійному рівні використовуються наркотики для переходу на вищий рівень. Та це — лише тимчасовий захід. Поки нема прогресивної мислі — людина погрузає в те, що або виведе її на вище або погубить її, якщо не виходить ліпшого з цього процесу. Багато хто і на ганебній гілці свого поступу доходить до успіхів офіційних і давить усіх на рівні «его», і якщо його не заспокоять вчасно — він загине... Коли в тебе є мисль, а ще і в мене — це дві мислі. Якщо один із двох цього не розуміє — це його біда. Він буде бідний і загине в убогості. Якщо ж такого поділу між людьми не з’являється — буде єдність людей, що зробить поштовх для розвитку цивілізації. Про це треба думати і відчувати відповідальність кожному.

— Чи можна мстити тим, хто не знайшов себе, але хотів знайти, образити тебе?.. Адже таких більшість. Їх треба жаліти чи не помічати?

— Є поза і позиція. Коли йдуть на позу — дивуються від залежності щодо інтелекту. Художник Антон Кашшай сказав, що з носіїв таких позицій спочатку хихикають, а за домовленості — готові навіть монографії писати. Нам треба вийти на зарубіж. Лише для Європи важливе значення України. Своїм снобізмом, приміром, угорці доводять, що вони — азіати. Вони ахкають від рівня нашого мислення. Та це вони лише зовнішньо роблять, а всередині не творять себе. Тому з ними я не хочу бути навіть на пленерах, аби не давити їх інформацією — хай вони самі себе зроблять. Тоді, на міжнаціональному рівні, ми збагатимо себе одне одним. А так один може сказати, що в мене брудна сорочка, а не помічає, що в нього брудна душа. Це — не критика зовнішності, а критика позиції. Чистою сорочкою можна докорити всіх, а чистою душею — важче. Мистецтво може давати вихід на високий рівень свідомості, а не на те, щоби посміти сказати, що в когось сорочка непрана, бо я ось малював і якось не встиг за пральним порошком...

Знаменита Тетяна Яблонська запрошувала мене до себе в 1957 році, хоча я був у спортивному костюмі. Всі мені казали, що я філософ, а не марксист. Головне — у виясненні позицій майбутнього, а не теперішніх форм. У цьому — державна свідомість, яка не має меж. Тому з’явилися Сковорода і Шевченко, котрі доповнюють один одного. І мені треба творити тут, а не в Угорщині, куди мене запрошували. Справа ж не в тому, щоби Закарпаття відділилось і приєдналося до словаків чи мадярів. Ми маємо працювати тут, аби врятувати державну свідомість.

Коли ти опанував самого себе — ти постійно вдосконалюєшся, то віддаєшся людям. Я вдячно віддаю всім свої роботи. Коли ж дехто на них спекулює — віддаю за кордон. Прибиральниці, яка їх відчуває, просто дарую. Але боляче, що я далеко не все зробив для бажаючих мого мистецтва людей. Для них і хочу жити. Бо в нас — планетарна свідомість. А у цьому — велика єдність, прообраз її принаймні, для всього світу.

В 1954 році основоположник Закарпатської школи живопису Адальберт Ерделі спровокував мене на філософську розмову, сказавши: «Ти настільки високо організовуєш філософію життя, що, за прислухання до неї, і в мене мистецтво було б іншим». Він визнавав мене, як мислителя. А художнику Володимиру Микиті згаданий Кашшай сказав: «Іди вчися живопису в Павла. Філософія, живопис, графіка нині мають бути поряд, єдині».

— Хто такий, на вашу думку, патріот у вищому розумінні слова?

— Ця людина свідомо розуміє свою належність — бути в своїй сім’ї, місті, державі. Її свідомість перенесена на державу. Вона має любов до розвитку ближнього. Як у Біблії. Якщо люд вдягає вишивані сорочки — це зовнішній атрибут. Можна бути і голим. Не в одягові справа.

— Ви говорили якось: «Ми спалюємо минуле, щоб освітити майбутнє...» Які зараз думки про минуле і майбутнє?

— Минуле і майбутнє. Ми знаємо минуле для того, бо кожна людина запрограмована, щоби через народ знати своє майбутнє. Якщо ти усвідомив усю українську літературу чи всесвітню — ти започатковуєш нову філософію і примирюєш усі філософії для блага всієї України.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати