Відроджується Великий шовковий шлях
Як повідомив на прес-конференції для групи українських журналістів президент Азербайджану Гейдар Алієв, запрошення взяти участь у цій акції розіслано вже найвищим посадовим особам 34 держав, через які мав би пролягти майбутній маршрут — від Японії до Британії: азербайджанський лідер певен, що Великий шовковий шлях принаймі на 2 тисячі кілометрів коротший, ніж традиційний нині північний варіант транспортування вантажів із Японії й Китаю до Європи через Росію. За словами Алієва, після Грузії відновлений шлях міг би розділятися на два відгалуження: перше — в українському, друге — в румунському напрямках.
Азербайджан не так давно, але досить активно взяв на себе провідну роль в цьому процесі. Баку досить грамотно інтерпретував транспортний проект Європейського союзу ТРАСЄКА, і це здатне обернутися черговою зливою інвестицій на Азербайджан. Саме в цьому полягає головний розрахунок місцевого керівництва. 23-24 липня експерти ЄС у Баку вже парафували проект транспортної угоди щодо відродження Великого шовкового шляху. За словами міністра закордонних справ Азербайджану Тофіка Зульфікарова, цей документ стосуватиметься в основному залізничних перевезень, спрощення транзитно-митних процедур на коліях, координації та зниження тарифів.
З огляду на це, можна сподіватися на підвищення статусу українсько-грузинської паромної переправи Іллічівськ — Поті, так само як і аналогічної туркменсько-азербайджанської переправи Туркменбаши — Баку. Проте амбіції Азербайджану навряд чи обмежаться тільки залізничними перевезеннями в рамках цього проекту. Як повідомив у розмові з кореспондентами українських газет голова Державної нафтової компанії Азербайджану Натіг Алієв, одним зі стратегічних планів його країни є намір стати транзитером (можливо, й основним) нафти й газу з Центральної Азії в Європу. Звичайно, цей честолюбний проект потребує значних фінансових вкладень у будівництво принаймні двох підводних трубопроводів, що проляжуть дном Каспійського моря. А відшукати необхідні на це інвестиції й допоможе високо піднятий прапор Великого шовкового шляху.
Баку—Київ