Судно-отруйник розвантажать по сухому...
Достовірні причини випадку на «ODISK» невідоміЯк повідомили «Дню» в прес- службі Ради Міністрів Криму, ввечері 8 січня в Керчі відбулося засідання спеціальної комісії з ліквідації надзвичайної ситуації на судні «ODISK», в якому взяли участь перший заступник міністра МНС України Володимир Антонець, голова уряду Криму Віктор Плакіда, начальник ГУ МВС України в Криму генерал міліції Володимир Хоменко, начальник ГУ МНС України в Криму Олександр Мазілін, заступник Прокурора АРК Таміла Дробіцька, фахівці з морських перевезень. Судно «ODISK» було поставлене під охорону воєнізованих служб порту й органів МНС. Члени комісії ухвалили рішення про перевантаження небезпечного вантажу в тимчасові складські приміщення на території Керченського порту після припинення дощу. Його виконають фахівці МНС, яких спорядять спеціальними засобами захисту.
Учорашній день у Керчі — перший без дощу за останній тиждень. Тому рятівники й докери Керченського морського порту отримали можливість розпочати розвантаження вантажного судна «ODISK», яке повернули в порт відправки завдяки буксиру, повідомили кореспонденту «Дня» в ГУ МНС України в Криму вчора вранці. Після розвантаження судно буде відправлене на ремонт до Севастополя або іншого міста, де є судноремонтний завод, який має можливість виконати роботи з ремонту двигунів.
Як уже повідомлялося, в п’ятницю 5 січня о 10.30 капітан суховантажу «ODISK», який приписаний до порту Фрітаун і вийшов у море з Керчі під прапором Сьєрра-Леоне, подав сигнал SOS і повідомив у чергову службу Ялтинського морського торгового порту про отруєння членів екіпажу невідомими речовинами. Судно перевозило 2000 тонн феросилікомарганцю з Керчі до Іскандеруна (Туреччина) й саме в цей час знаходилося на траверзі Ялти. Після прибуття до порту Ялти всі десять членів екіпажу були доставлені на берег, їм надали медичну допомогу. Але один член екіпажу — 26-річний електромеханік, громадянин Росії — загинув ще на судні, другий, громадянин України, матрос — дорогою до лікарні. Вісім моряків були госпіталізовані в Ливадійській лікарні м. Ялти, причому багато потрапили до реанімації, й один із них перебуває у важкому стані.
Як повідомив журналістам міністр надзвичайних ситуацій Нестор Шуфрич, причиною катастрофи стало порушення техніки безпеки під час роботи з небезпечними речовинами. Як засвідчили перевірки, завантаження феросилікомарганцю на «ODISK» проводилося в Керчі під час дощу, по-друге, за словами Нестора Шуфрича, у ході рейсу на судні вийшов з ладу один із двигунів і під час його ремонту в трюм, де знаходився вантаж феросилікомарганцю, потрапила забортна вода й почалася реакція з виділенням отруйного газу. Члени екіпажу не були попереджені про небезпеку вантажу, не мали навичок роботи з хімічними небезпечними вантажами, працювали без протигазів і тому постраждали практично всі. Причиною катастрофи також стало те, що суховантаж «ODISK» є судном, переробленим з плоскодонного рефрижератора річкового класу, призначеного для перевезення фруктів і овочів, тому на ньому не було нормальної вентиляції, що й призвело до підвищеної концентрації отруйного газу й водню. Крім того, члени екіпажу були набрані на судно вперше, старпом капітана взагалі за спеціальністю рибак, без досвіду перевезень подібних вантажів. Власником феросиліцію є одна з турецьких фірм, яка закупила його в Росії й використала Керч як перевалочний порт. Однак власник вантажу феросиліцію, який коштує більше двох мільйонів доларів, так і не прибув до Керчі, через що виникли проблеми з розмитненням і розвантаженням хімікатів.
Прокуратура Автономної Республіки Крим порушила кримінальну справу за фактом виникнення надзвичайної ситуації на судні «ODISK» в Ялтинському порту.
Феросиліцій — це чорний метал, який застосовується як добавка при виготовленні сплавів сталi. За попередніми висновками, отруйна речовина могла утворитися з феросплавів у результаті впливу на них водяної пари й води. Цей газ відноситься до хімічних речовин першого класу небезпеки, тобто надзвичайно небезпечних, й являє собою безбарвний газ із запахом гнилої риби.
Водночас, як повідомляють російські інформагентства, фахівці хімічної промисловості сумніваються в офіційній версії: «недотримання правил техніки безпеки при вантаженні й транспортуванні небезпечної речовини». Доктор хімічних наук, президент спілки «За хімічну безпеку» Лев Федоров у ефірі радіо «Эхо Москвы» заявив, що утворення отруйного фосфіну з речовин, які перевозяться судном «ODISK», неможливе. Якщо в пробах знайшли цей газ, додав він, значить, моряки «везли щось таємне». Крім того, після обстеження судна фахівцями МНС і хімрозвідки, виникли підозри, що екіпаж перевозив певні небезпечні речовини, які не були вказані в документах.