«Ма Гоцзюнь. Мистецтво каліграфії»
Так називається виставка сучасного китайського майстра, яка відкривається сьогодні у Національному музеї мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків
Експозиція представляє 23 каліграфічні сувої, виконані у традиційній манері відомим сучасним майстром Ма Гоцзюнь. Сувої містять цитати стародавніх мислителів: їхні думки про самовдосконалення, соціальну гармонію та керування державою актуальні й через тисячу, і через тисячу п’ятсот років. Відкриє вернісаж Надзвичайний і Повноважний Посол КНР в Україні Чжан Сіюнь.
Донині точно невідомо, коли вперше виникли китайські ієрогліфи. Є відомості, що це сталося за часів династії Інь (1401—1122 рр. до н.е.), але є переказ про те, що китайські ієрогліфи винайшов історіограф небесного імператора Хуанді на ім’я Цан Цзе чотири тисячі років тому.
«Цан Цзе винайшов ієрогліфи, і з цієї нагоди Небо обсипало землю просом, а злі духи ридали ночами», — так про це йдеться в легенді.
Відомий учений і каліграф епохи династії Тан (618—907 рр. н.е.) Юй Шинань так сказав про винахід Цан Цзе: «Він створив шість видів ієрогліфічних рисок, узявши за зразок контури гір і потоків, річок і морів, сліди дракона та змії, птахів і звірів».
Найдавніші китайські ієрогліфи писали на черепахових панцирах і кістках бика. Їх називають «цзягувень», що дослівно перекладається як «текст на панцирі та кістках». Згодом, після появи технологій плавлення бронзи, китайські ієрогліфи почали писати на бронзових посудинах. Вони називалися «цзіньвень», що означає «текст на бронзі».
Під час розвитку ієрогліфічного письма почали з’являтися різні стилі каліграфії, такі, як: «чжуань», «лішу», «сін», «цао», «кай» та інші. Згодом каліграфія перетворилася на вид мистецтва зі своїми суворими правилами. Наприклад, кожен китайський ієрогліф повинен обов’язково вписуватися у квадрат заданого розміру, риски ієрогліфа мають суворо писатися зверху вниз і зліва направо, спочатку пишуться горизонтальні риски, а потім — вертикальні і т.д.
Цікаво, що у Китаї й досі вважається, що каліграфія відображає якості та характер людини! У стародавні часи люди, які хотіли найнятися на роботу, давали не резюме, як нині, а свою каліграфію, за якою роботодавець і вирішував — наймати цю людину, чи ні...
Сьогодні неможливо точно визначити, скільки ідеографічних знаків нараховує китайське письмо. Середньостатистичний китаєць використовує у своїй мові кілька тисяч ієрогліфів. Грамотною вважається людина, що розуміє значення 1,5—3,5 тис. ієрогліфів! У спробі підрахувати точну кількість китайських ієрогліфів, думки мовознавців розійшлися. Одні називають цифру 40 тисяч, інші — 70 тисяч. Більшість ієрогліфів міститься лише в текстах класичної народної літератури.
Як розказали «Дню» організатори, у рамках виставки щодня до 30 березня (з 15.00 до 16.00) Чжай Цзицзюнь, молодий каліграф стилю «су-мо», проводитиме для всіх охочих майстер-класи з китайської каліграфії.
Організаторами виставки є:
Посольство КНР в Україні, просвітницький відділ;
Інститут Конфуція при Київському національному університеті ім. Тараса Шевченка та Національний музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків.
Фотоілюстрацію надано прес-службою Музею Ханенків
ДОВІДКА «Дня»
Ма Гоцзюнь народився 1953 року у провінції Ганьсу. Нині є головою Академії живопису провінції Ганьсу, а також — голова Ганьсуйського інституту каліграфії, професор, віце-голова Гансуйської спілки каліграфів та голова комісії з мистецтв. Він —викладач каліграфії в Академії мистецтв університету Цинхуа, науковий керівник студентів-магістрантів Шеньчженьського університету, очолює комісію з розгляду питань державного значення у загальнодержавному проекті міністерства культури КНР з підтримки видатних діячів академії живопису.