Перейти до основного вмісту

Мультфільми, що спонукають до роздумів

У Києві розпочався Міжнародний фестиваль актуальної анімації та медіа-мистецтва Linoleum
08 жовтня, 12:22
ПІСЛЯ КІНОСЕАНСУ ВІДВІДУВАЧІ МАЛИ МОЖЛИВІСТЬ ПОБАЧИТИ АНІМАЦІЮ, ЩО НЕ ЗАФІКСОВАНО НА ЖОДНОМУ З НОСІЇВ — ПЕРЕД НИМИ ВИСТУПИЛА СВІТЛАНА ГОНЧАРЕНКО, ХУДОЖНИЦЯ, ЯКА МАЛЮЄ ПІСКОМ / ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Мистецтво мультиплікації вже давно не обмежується намальованими від руки картинками й навіть комп’ютерною графікою. У цьому зможуть переконатися відвідувачі Київської міської галереї мистецтв «Лавра»з 3 по 20 жовтня. Тут триває Міжнародний фестиваль актуальної анімації та медіа-мистецтва Linoleum, що вперше за свою восьмирічну історію відбувається поза межами Росії. Цього разу конкурсна програма не передбачена. За словами організаторів, вони вирішили познайомити українську публіку зі своїм проектом. Водночас цілком імовірно, що в наступні роки фестиваль відбуватиметься у повному форматі.

— Привезти Linoleum до Києва запропонувала українська сторона, — наголосила у розмові з «Днем» директор галереї «Лавра» Тетяна МИРОНОВА. — Я вважаю, що кияни вже готові сприймати подібне мистецтво. Адже йдеться не просто про мультиплікацію, а про актуальну анімацію — мультфільми, які змушують замислитися. Дійство цікаве не лише для молоді, а також як місце для сімейного відпочинку. Зрозуміло, що організувати такий захід непросто суто з технічної точки зору — покази відбуватимуться щодня (з 12:00 до 20:00) паралельно одразу на п’ятьох майданчиках! На щастя, свою допомогу нам запропонували найрізноманітніші інституції, зокрема і Київський планетарій. Чудово, що значний інтерес до фестивалю виявляють українські аніматори. Цьогоріч участь у ньому візьмуть лише три вітчизняні студії, але сподіваюся, що вже наступного разу (а ми плануємо проводити Linoleum у нашій країні щороку) значно ширше буде представлена саме українська мультиплікація.

Відкриття заходу зібрало чимало поціновувачів сучасної анімації. Глядачам показали спеціально створену добірку кращих робіт форуму за минулі роки. Мабуть, нікого не залишило байдужим різноманіття засобів, що використали художники-аніматори для створення представлених цього вечора фільмів. Серед них: декілька технік колажу, вуличні графіті, трансформовані в динамічний відеоролик, малюнки, створені олівцем, комп’ютерна графіка тощо. Більшість робіт перебувають на межі кількох різновидів мистецтва (за правилами фестивалю, мультиплікаційна складова має становити не менше 30%). Після кіносеансу відвідувачі мали можливість побачити анімацію, що не зафіксована на жодному з носіїв — перед ними виступила Світлана Гончаренко, художниця, яка малює піском. Цей різновид мистецтва ще називають «пісочною анімацією». На завершення вечора свій DJ-сет зіграв Олег Скрипка, для якого галерея «Лавра» колись стала першою локацією, де він спробував себе у цьому жанрі.

Подальші покази відбуватимуться паралельно в п’ятьох окремих залах. Кращі фільми минулих років, серед яких і номінований на «Оскар» «Мадагаскар, щоденник мандрівника» Бастьєна Дюбуа, глядачі зможуть побачити у Червоному залі. Покази робіт українських авторів, а також різноманітні лекції та майстер-класи відбуватимуться у Синьому залі. Їх учасники зможуть випробувати власні сили у створенні «рухомого» зображення — майстер-клас із лялькової анімації проведе Олег Педан, а студія «Золотий Лев» навчить відвідувачів тонкощам піщаного мистецтва. У Жовтому залі окрема програма буде організована для маленьких глядачів, а у Фіолетовому показуватимуть анімацію для дорослих — там продемонструють добірку фільмів під назвою «Шокуючий Linoleum». На екранах обладнаного міні-кафе Зеленого залу відвідувачі побачать абстрактну анімацію, створену для VJ-сетів. Родзинкою фестивалю має стати програма унікального сферичного кінотеатру Fulldome, технічне обладнання для якого спеціально надав Київський планетарій.

— Linoleum — це найбільший у Росії приватний фестиваль альтернативної, актуальної анімації, яка є невід’ємною частиною сучасного мистецтва, — розповідає його засновник Михайло ЦАРЬОВ. — Щороку нам надсилають до 150 робіт із 40 країн світу, більшість з яких глядач ніколи не зустріне у прокаті! До речі, інколи ми отримуємо української анімації більше, ніж російської. Ваша країна має давні традиції в цьому різновиді мистецтва, тут дуже хороша і вдячна публіка, і ми зацікавлені у тому, щоб вона більше дізналася про наш фестиваль. У майбутньому ми плануємо залучити до складу журі українських мультиплікаторів, створити спільний призовий фонд і перетворити Linoleum на справді міжнародний захід, що проходитиме у тому числі й в українських містах.

За словами Михайла Царьова, анімація набагато менш залежна від економічних показників, ніж, наприклад, кінематограф.

— Зазвичай художники-аніматори заробляють на рекламних роликах або іншій продукції, зробленій із комерційною метою, — розповідає він. — Натомість представлені на нашому фестивалі роботи вони створюють «для себе». Нерідко самі автори пізніше викладають їх для безкоштовного перегляду до мережі Інтернет. Думаю, щось подібне можна сказати і про живописців, які продовжують писати картини, що з об’єктивних причин не можуть сьогодні мати комерційного успіху й тому не надходять до галерей. З другого боку, для багатьох аніматорів участь у нашому фестивалі — це не лише хобі, а й неабияка можливість покращити репутацію, що значно підвищує шанси на отримання міжнародних грантів й допомагає знайти постійну роботу.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати