Поведінкою водіїв керуватиме гаманець
Нова система штрафів повинна бути диференційованою, наполягають експерти24 вересня Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». У ньому йдеться, що з жовтня порушники правил дорожнього руху платитимуть у 10 разів більші штрафи, ніж нині. Зокрема, за перевищення швидкості руху більше, ніж на 20 кілометрів за годину, встановлено штраф від 255 до 340 гривень, а більше, як на 50 кілометрів за годину — до 680 гривень. На думку експертів, така система допоможе привчити водіїв до дисципліни на дорозі. Більшість експертів вважає, це потрібно було впроваджувати кілька років тому, при цьому адаптувати розміри штрафів до доходів населення: чим більше заробляєш, тим більший штраф платиш. Але для цього кожному водію обов’язково потрібно було б возити з собою довідку про доходи. А це ще одна паперова тяганина та можливість зловживань. Тож наразі в Департаменті Державної автоінспекції сподіваються, що й запроваджені міри покарання допоможуть знизити аварійність на дорогах, адже на дорогах у нас гине понад 9 тисяч людей. А загалом за останні 10 років ми втратили 62 тисячі наших громадян. Чи зможуть все-таки високі штрафи приструнити водіїв, розмірковують експерти «Дня».
Михайло БЕРЛІН, президент Всеукраїнської асоціації безпеки дорожнього руху:
— Законодавчі зміни у сфері безпеки дорожнього руху потрібно впроваджувати в Україні негайно, можна сказати, що вони були нам потрібні ще років п’ять-сім тому, коли кількість транспортних засобів не була такою величезною. Зважаючи на те, що в Україні щорічно на 30% зростає кількість транспортних засобів (у 2008 році зареєстровано понад 800 тисяч нових автовласників, а через три роки ця цифра може перевищити мільйон), у водіїв немає часу для практики — їм треба виїздити на дорогу, маючи певний досвід та уміння, тоді як автошколи зосереджують увагу тільки на знаннях. За нашими даними, водіями зі стажем до двох років скоєно 27% усіх ДТП, що сталися з вини водіїв, а зі стажем до п’яти років — 40%. Тому помилково вважати, що іспит на отримання водійського посвідчення — це гарантія того, що автомобіліст не становитиме безпеки на дорозі. Насправді ж, отримавши посвідчення, водій вступає у період підвищеного ризику, протягом якого набуває досвід. Тому підвищення штрафів навчить водіїв обережніше поводити себе на дорозі. Принаймні ми на це сподіваємося. Якщо порівняти нашу ситуацію на дорогах із закордонною, там аварій у кілька разів менша. А досягається це завдяки тому, що до водіїв висувають значно жорсткіші санкції, ніж у нас. Так, за перевищення швидкості в Європі платять 60—70 євро. В Україні ж донедавна ця сума була чисто символічною — до 30 гривень. Незабаром керування автомобілем у нетверезому стані коштуватиме водієві дві з половиною тисячі гривень. За таке порушення у Німеччині можуть позбавити прав на все життя. Нині ситуація зміниться. Якщо раніше за порушення правил проїзду перехресть або правил обгону максимальне покарання складало 8,5 гривні, то зараз ця сума збільшиться до 510 гривень. Забувати удома водійське посвідчення тепер також буде невигідно. Замість 17 гривень за це доведеться заплатити в 20 разів більше.
Юп ГУС, президент Міжнародної організації безпеки дорожнього руху:
— Найбільша проблема усіх водіїв світу — перевищення швидкості. Щоб із цим боротися, у Великій Британії, наприклад, діє система штрафних балів. До речі, як мені відомо, незабаром така система запрацює і в Україні, але трішки з іншими правилами нарахування балів. Так, у Британії, якщо водій перевищив швидкість, він відразу отримує три штрафні бали, а як тільки набирає 12 балів, у нього вилучають водійське посвідчення. Ліквідувати штрафні бали можна тільки одним шляхом — скласти новий іспит на права. Тому для таких горе-водіїв у нас діють курси перенавчання, 50% їхніх випускників більше не порушують правил дорожнього руху. Щоб наблизитися до європейських стандартів, Україна запроваджує нову систему штрафів. Якщо порівняти, що у Нідерландах за перевищення швидкості на 20 кілометрів за годину платять штраф 60—70 євро, то Україна майже наблизилася до цієї позначки — у вас передбачено 340 гривень. У порівнянні з Україною, у Європі все рівно висуваються більш жорсткі вимоги до водіїв. Так, якщо водія двічі спіймали на перевищенні швидкості, у нього відразу вилучають посвідчення, а щоб його забрати, треба йти в поліцію. Якщо у водія двічі за п’ять років виявлять в організмі алкоголь, у нього теж вилучають права, але щоб їх повернути, треба перескладати іспит на отримання водійського посвідчення. Наразі на дорогах Великої Британії щороку гине до трьох тисяч людей, в Україні — утричі більше. Щоб знизити аварійність на дорозі, треба докорінно змінювати систему підготовки водіїв та інструкторів. Ми готові поділитися своїм досвідом. Наприклад, щоб отримати права, водії у Великій Британії спочатку подають заявку на отримання тимчасового посвідчення, потім проходять курс навчання: 42 години практичного водіння та іспит на дистанції 10—11 кілометрів на проїжджій частині, і лише після цього отримують постійні документи. А перші п’ять років водіння їм дається на набуття досвіду керування автомобілем, тобто протягом цього часу вони мають статус молодого недосвідченого водія. Але це не звільняє їх від відповідальності. Нині ми працюємо над тим, щоб карати за порушення правил дорожнього руху ще більшими штрафами, але краще, щоб люди стали більш обачними та відповідальними на дорозі.
Сергій ЛЕВЧЕНКО, заступник начальника ДАІ МВС України:
— Підвищення штрафів, на нашу думку, має не тільки дисциплінувати водіїв, а й змусить їх відповідальніше ставитися до керування автомобілями. Так, за порушення правил перевезення пасажирів передбачені штрафи від 170 до 340 гривень. Середня сума штрафу становить 300—400 гривень — за проїзд на червоне світло, перевищення швидкості та інші незначні порушення. Якщо протягом року водія кілька разів спіймають за ведення автомобіля у нетверезому стані, його позбавлять права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років (з оплатним вилученням транспортного засобу). Інший варіант покарання — громадські роботи на строк від 50 до 60 годин або адміністративний арешт на 10 чи 15 діб. Відповідно до нового закону, за порушення правил передбачається не тільки штраф, а й вилучення водійського посвідчення, яке автоінспектор поверне тільки після судового засідання. На розгляд суду справи передаватимуть тільки в разі грубих та систематичних порушень, за які передбачено значний штраф. Наприклад, якщо протягом року водій двічі стане винуватцем дорожньо-транспортної пригоди і при цьому залишить своє авто без нагляду на місці аварії, його оштрафують на 255 — 306 гривень (або громадські роботи чи адміністративний арешт), а також його позбавлять права керувати автомобілем на 10 років, знову ж таки з оплатним вилученням транспортного засобу. Інспектор має право забрати у водія права, додати їх до справи про адміністративне порушення і повернути їх аж після рішення суду. Але забрати назад своє посвідчення водієві буде непросто — залежно від судового рішення він повинен сплатити штраф або відпрацювати певний термін на громадських роботах, наприклад, прибирати вулиці протягом кількох днів. Ми очікуємо, що саме такий вид покарання викликатиме найбільший спротив від водіїв, оскільки багатьом правопорушникам легше заплатити певну суму штрафу, ніж відробляти на громадських роботах чи відбувати термін покарання під адміністративним арештом... Ще одна новація — водіїв-новачків, які щойно отримали посвідчення, обмежуватимуть у швидкості, а їхні автомобілі маркуватимуть спеціальними значками, щоб звернути увагу інших учасників руху — поряд з ними недосвідчений водій. Також закон забороняє палити за кермом та розмовляти по мобільному телефону.
Андрій ХОРОЛЬСЬКИЙ, віце-президент Автомобільного клубу Києва:
— Після підвищення штрафів поведінку водіїв регламентуватиме гаманець. Для когось 200 чи 300 гривень за перевищення швидкості буде суттєвою сумою, а для когось — ні. Правильніше було б розробити диференційовану систему штрафів для водіїв. Наприклад, у Фінляндії той, хто порушив правила дорожнього руху, платить штраф у відсотковому відношенні до своїх доходів. Якщо у людини прибуток тисяча доларів за місяць, то відповідно він платить штраф, скажімо, 100 доларів. Так, два роки тому один закордонний бізнесмен заплатив штраф 100 тисяч доларів, оскільки його прибутки становили понад 10 мільйонів доларів. Саме така система сплати штрафів є правильною, бо для людини, яка заробляє 10 тисяч доларів, штраф не буде стимулюючим фактором, щоб не порушувати правила дорожнього руху. Щоб ввести таку систему і в нас, треба боротися з усіма державними структурами, що за нинішніх умов нереально. Наші бізнесмени почнуть їздити з довідками, що їхній прибуток усього тисяча гривень. Тому спочатку треба легалізувати доходи населення, перш ніж вводити таку систему штрафів. Якщо ж людина не в змозі заплатити штраф і керує «Запорожцем» (хоча такі громадяни рідко порушують правила), для них передбачені більш м’які санкції — адміністративний арешт або громадські роботи. А для когось це стане хорошим уроком. У принципі, ідея про нові штрафи досить хороша і відповідає світовим стандартам у боротьбі з порушниками на дорогах. Але знову ж таки через призму нашої країни та нашого менталітету усе це виглядає сумбурно, і сумніваюсь, що все це ефективно запрацює. Такі санкції можна було б ввести набагато раніше. Але для цього треба вирішити багато інших завдань, адже прийняти закон — ще не означає, що він буде працювати. Окрім цього, треба створити усі умови, щоб він виконувався, невідомо, хто буде контролювати закон, як сплачувати штраф, адже не кожна людина возить з собою у дорозі по 400—500 гривень. Проте такі санкції знизять аварійність на дорогах. Я вважаю, що 40% водіїв добре подумають, швидко їм їхати, чи ні. Наприклад, автомобілі з білоруськими номерами, що інколи їздять нашими дорогами, як правило, дотримуються правил руху: якщо дозволено їхати 90 кілометрів за годину, значить водій так і їде. Змогли ж у Білорусі звикнути до таких правил, значить і в нас так буде. На це потрібно трохи часу, і на те, щоб люди звикли, і щоб пройшла перша шокова реакція від таких нововведень. Все-таки західна демократія будувалася 30—40 років, а ми намагаємося зробити її у себе всього за якесь десятиліття.