Перейти до основного вмісту

Від Халдея до Скоропаденко: українці на Місяці мистецтва в Лос-Анджелесі

29 березня, 16:07
Asemic Notations. Зоя Скоропаденко

Щороку у лютому-березні у Лос-Анджелесі відбуваються численні артринки світового значення та мистецькі виставки. Українська художниця Зоя Скоропаденко відвідала Лос-Анджелес, аби взяти участь у виставці “Asemic Notations”, а також відшукати українських митців на артринках.

За останні 10 років Лос-Анджелес став одним із глобальних артцентрів світу, і поділяє американську першість лише з консервативним Нью-Йорком. Сьогодні митці зі всієї Америки переїжджають працювати не в Нью-Йорк, а в Лос-Анджелес, і не лише через сонце і пальми, а через те, що тут є простір, розповідає Скоропаденко.

Фото Зої Скоропаденко

Asemic Notations

Лос-Анджелес - це не місто в нашому Європейському розумінні, а скорше конгломерація міст, які пов’язані між собою хайвеями та  швидкісними трасами. Тут є купа безхатченків, і деякі райони є справді небезпечними.  Але, можливо, саме завдяки цьому хаосу свободи і квітне мистецтво.

Закинуті ангари та склади, залізничні депо та старі майстерні перетворюють на приватні та колективні артмайстерні, галереї, артцентри. Щоб побачити та відвідати хоча б якусь частину цього мистецького виру, не вистачить і кількох років, каже художниця. Лос-Анджелес сьогодні трохи нагадує Париж 1920-1930, де художники ходили один до одного в гості, збиралися за кавою у кав’ярнях, і де вирувала постійна творча атмосфера.

За сприяння Генерального консульства України в Сан-Франциско та його очільника Дмитра Кушнерука Зоя Скоропаденко відвідала основні заходи Артмісяця в Лос-Анджелесі: LA Art Show, Frieze Art Fair,  Photo  Forward (фотоярмарок Некомерційної Ради Фотографічного мистецтва Лос-Анджелеса), Spring Break Art Show, відкриття виставки Transcendence у галереї сучасного мистецтва La Maison Lune.

 

LA Art Show

 

Протягом тижня в Лос-Анджелесі пройшли одразу 4 великих артринки. Розпочалося все з найстаршого – LA Art Show.

Ринок був заснований Асоціацією продавців творів образотворчого мистецтва (FADA) у 1995 році і вперше був проведений в Пасаденському конференц-центрі передмістя Лос-Анджелеса Пасадена. За останні 26 років він змінив ще пару локацій, і в 2009 році нарешті заїхав до  Центру конвенцій, де і відбувається впродовж останніх 14 років. Це найбільший і найповніший ярмарок сучасного мистецтва на Західному узбережжі Штатів.

Asemic Notations

LA Art Show. Ірина Камберленд

Минулого року першопроходцем ринку стала українська художниця Зоя Скоропаденко. Її роботи з серії «Пошановувачі кави» були представлені в 2022 році галереєю з Нью-Йорка «Vellum projects», і набули неабиякої популярності.

Цього року на ринку можна було придбати килим з дизайном, розробленим великою українською художницею з Одеси Сонею Делоне. В сучасному сегменті ринку взяла участь художниця українського походження Ірина Камберленд, яка останнім часом живе та працює на озері Тахо у США.

 

Frieze Art Fair

 

Заснований у 1991 році у Лондоні редакторами журналу Frieze, цей ринок відрізняється від інших тим, що це не лише місце, де галереї прагнуть показати та продати артоб’єкти своїх митців, Frieze  як організація замовляє художні проекти та проводить програму мистецьких конференцій впродовж ринку.

Asemic Notations

Перша виставка Frieze Art Fair в Лос-Анджелесі відбулася у лютому 2019 року. Сьогодні це найпрестижніший артринок Америки.

Asemic Notations

На обкладинці лютневого номера самого журналу Frieze – робота молодої художниці з Луганська Катерини Алійник, котра з 2016 року живе в Києві та чекає Перемоги, аби повернутися додому, в самому номері – інтерв’ю з нею. Річниця вторгнення Росії в Україну є однією з головних тем номера, їй присвячено 4 матеріали. Окрім того, в лютому журнал Frieze, разом із Музеєм сучасного мистецтва у Варшаві, провели дискусію «Форми спротиву» про порятунок українського мистецтва та культури.

На жаль, на артринку Frieze у Лос-Анджелесі ми не змогли знайти витворів жодного українського митця. Проте в кулуарах ринку можна було зустріти відомих українців. Зокрема, почесними гостями були сучасна українська художниця Зоя Скоропаденко та відома дизайнерка та галеристка українського походження Любов Азрія.

 

Photo Forward

 

На іншому кінці Лос-Анджелеса в Bergamot Station Arts Center відбувався ще один артринок, присвячений фотографії. Це перший фотоярмарок Некомерційної Ради Фотографічного мистецтва Лос-Анджелеса, яка намагається залучити більше поціновувачів фото до колекціонування. Рада запросила на цей ринок галереї зі всієї Америки і навіть Канади, які спеціалізуються на мистецьких та історичних фотороботах.

На ринку можна було знайти  фотографію та фото мистецтво від ХІХ сторіччя до сучасності. Всі фото ретельно підібрані кураторами – з цінами, доступними як для початківців, так і для  досвідчених колекціонерів.

Asemic Notations

Photo Forward. Фото Халдея - у правом нижньому кутку

Як не дивно, на цьому ще не дуже великому ринку (було представлено близько 30 галерей) ми знайшли твори українського фотомитця ХХ сторіччя, уродженця Юзівки (Донецька) Євгена Халдея, представленого Etherton Gallery з Арізони.

Галерея заснована у 1981 році і пропонує історичні фотографії, а також сучасних художників, які змінюють світ.

Роботи Євгена Халдея в наш час набувають неабиякої актуальності. Всю його величезну неймовірну кар’єру можна звести до двох епохальних знімків. На одному киянин Олексій Ковальов встановлює прапор, котрий спеціально для фотографа пошив його родич, над Рейхстагом. (Власне, це фото і було присутнє на артринку). Друге фото – рів біля Керчі, заповнений трупами знищених гітлерівцями євреїв. Це друге фото було одним з речових доказів на Нюрнберзькому процесі…

 

Spring Break Art Show

 

Найцікавішим і найавангарднішим артринком виявився  Spring Break Art Show, який проходив ще в одному Лос-Анджелеському передмісті – Кулвер Сіті. Цей ринок можна вважати молодшим братом Spring Break Art Show в Нью-Йорку.

Заснований художниками Ендрю Горі та Амбре Келлі у 2009 році, цей ринок - це скорше креативна лабораторія для авангардних митців всіх дисциплін: від кераміки та живопису – до відео-арту та гобеленів. У 2017 році SPRING/BREAK запустив програму IMMERSIVE, що проводиться раз на два роки, з масштабними скульптурними інсталяціями

Asemic Notations

Spring Break Art Show

Ця виставкова платформа, яка використовує недостатньо популярні, нетипові та історичні виставкові простори Нью-Йорка та Лос-Анджелеса, має намір активізувати та кинути виклик традиційному культурному ландшафту мистецького ринку.

Усі твори мистецтва на виставці можна подивитися та купити в Інтернеті, в такий спосіб ринок надає віртуальну підтримку невідомим митцям, митцям-початківцям, а також відомим митцям.

Недорогий виставковий простір і недорогий вхід для меценатів, громадськості та інших митців мають на меті розширити аудиторію мистецтва та розширити діалог про те, що становить цінність в економіці  ХХІ сторіччя.

Цей ринок був дуже колоритним, різноманітним, веселим і позитивним. Художники та куратори не лише розставляли роботи, а й створювали в кожному стенді свою атмосферу, розмальовуючи стіни та розташовуючи імерсивні інсталяції.

На ринку ми знайшли художницю українського походження Сару Березу. Дід Сари покинув Одесу на початку ХХ століття і опинився в Мічигані, де сім’я Сари живе і досі. Проте сама художниця перебралася до сонячного Лос-Анджелесу, де працює в своїй студії над ботанічними артроботами. На Spring Break Art Show куратори Амбре Келлі та Єндрю Горі відібрали для показу сюрреалістичні твори Сари. Тут і очі, створені з епоксиду, з реальними квітами, і її мікс медіа роботи, де абстрактні рослини плавно перетікають з полотна на дерев’яну раму і стають деревом.

Вся ця ботанічна загадковість випливає з глибокого дослідження Сарою її українського коріння, української флори, української історії. Особливий вплив на мисткиню мали події у Чорнобилі.  У 2014 вона навіть вперше приїхала в Україну, аби відвідати Зону Відчуження. Після повернення додому вона створила серію пейзажів Чорнобиля.

 

Виставка «Asemic Notations»

 

На виставці «Asemic Notations» («Асемічні нотатки»), що відбулася у Лос-Анджелеській галереї IDOLWILD, були присутні декілька картин із серії  «Інтелектуальні пейзажі» Зої Скоропаденко. Загалом вся серія – яскрава і оптимістична, однак цього року вона поповнилася пейзажами, котрі нагадують глядачеві про зруйновані війною пейзажі батьківщини художниці.

Асемічне письмо – це знаки, певною мірою позбавлені сенсу. Його можуть схожим чином тлумачити  люди різних культур і різних мов. Це і нечитабельні записи, і наскельний живопис чи дитячі малюнки. Інколи надписи вважаються асемічними – а потім приходить дослідник, котрий їх розшифровує, як то трапилося з єгипетськими ієрогліфами.

Asemic Notations

Asemic Notations. Пейзаж Зої Скоропаденко

Для митця асемічне письмо – це ще й свобода самовираження, не обмеженого вже існуючими у цивілізації знаками, самодостатня не-мова, котру глядачі розуміють на інтуїтивному рівні.

«Мої «Інтелектуальні пейзажі» – це рефлексія, в них кожен побачить щось своє, вони нагадують ті картини, котрі бачать з вікна потяга і українці, і американці, і японці. Але більшість пейзажів я малюю зі своїх спогадів про ті місця, де я жила в дитинстві. І, на жаль, зараз пейзажі цих місць жахливо спотворені війною… І мої картини – мрія про те, щоб повернулися наші степи, поля, ліси, яри, сади до свого природного стану….», – розповідає Зоя Скоропаденко.

Куратором виставки є художниця Хізер Лоу, картини якої, до слова, брали участь у виставці «Ковчег Зої», влаштованої для підтримки українських митців у Парижі минулого літа.

Фото Зої Скоропаденко

Сара Береза. Чорнобильська серія

Виставка «Transcendence»

 

Під час Артмісяця у Лос-Анджелесі було відкрито нову виставку у галереї сучасного мистецтва La Maison Lune. Галерея належить колишній киянці Любові Азрії (Мацієвській).

Любов народилася у Києві, з дитинства займалася балетом. Коли дівчинці було 13 років, її родина переїхала до США. Після закінчення школи з мистецьким ухилом Любов переїхала до Лос-Анджелеса вчитися у Інституті моди та дизайну – і зустріла там дизайнера з Туніса Макса Азрію, свого майбутнього чоловіка. Через декілька років їхній сімейний бізнес стає одним із провідних американських брендів, а Любов –  креативним директором BCBG Max Azria. У 2008 році компанія купує французький бренд Herve Leger, відтак стає першою американською компанією, котра викупила французький бренд. Клієнтками бренду були Анджеліна Джолі, Ума Турман, Шерон Стоун, Мішель Обама.

Asemic Notations

Зоя Скоропаденко та Любов Азрія

У шлюбі із Максом Азрією Любов прожила 27  років – аж до його смерті від раку. За два роки до того Любов пішла з BCBG Max Azria Group.

Під час роботи у сімейному бізнесі Любов завжди активно співпрацювала з митцями, цікавилася мистецтвом, підтримувала мистецькі заходи. Тож нема нічого дивного в тому, що по завершенню кар’єри у BCBG Max Azria Любов відкрила власну  галерею сучасного мистецтва La Maison Lune, де виставляє сучасних художників, керамістів, скульпторів а також оригінальні рідкісні вироби сучасних дизайнерів.

фото

Сара Береза на фоні її робіт на Spring Break Art Show

На відкритті в дизайнерському домі на узбережжі канала в відомому районі Лос-Анджелеса Веніс Біч прийшли митці, колекціонери, дизайнери, та люди з кіно індустрії Голівуда. Серед митців була і художник Зоя Скоропаденко, з якою у Любові в майбутньому в планах цікаві спільні проекти. Тож сподіваємося, що наступного року на артринках Лос-Анджелеса буде ще більше робіт українських митців – і вони будуть пронизані настроєм Перемоги.

 

Автор: Марина Олійник

Фото Зої Скоропаденко

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати