Молдова першою «розморозить» конфлікт?
Придністровську проблему можна вирішити вже найближчим часом. Таку заяву зробив днями міністр реінтеграції Молдови Василь Шова. «Молдова може стати першою державою на пострадянському просторі, яка вирішить заморожений конфлікт. Молдовська влада повинна продовжувати докладати зусилля, спрямовані на вирішення придністровського питання, а учасники переговорів повинні спробувати переконати Росію в тому, що немає сенсу зберігати конфлікт», — цитують ЗМІ слова В. Шови. Цю заяву молдовський міністр зробив за підсумками Міжнародної конференції «Розв’язання замороженого конфлікту: правові аспекти сепаратистської кризи в Молдові». Саме на цій конференції Асоціація адвокатів штату Нью-Йорк презентувала своє дослідження, в якому пропонується правовий спосіб вирішення придністровського конфлікту. Американські адвокати провели дослідження в більш ніж 20 країнах, де існують конфлікти і вважають, що їхня робота може допомогти Молдові. Чи відкриває дійсно американське дослідження шлях до вирішення придністровського конфлікту, який триває 15 років? Як на процес придністровського врегулювання може вплинути черговий референдум, який запланували на 17 вересня влада Придністров’я? Про це «Дневі» розповів один із учасників конференції.
КОМЕНТАР
Віорел ЧІБОТАРУ , директор програм Інституту громадської політики, Молдова:
— Цей документ дає дуже стрункі та методологічно вивірені відповіді на більшість проблем, пов’язаних із переговорним процесом із вирішення придністровського конфлікту. Доповідь дозволяє вирішувати конкретні питання реінтеграції Республіки Молдова в рамках сталої міжнародної практики, в рамках того формату, який подають на сьогодні міжнародні організації та міжнародне право. Там також можна знайти відповіді з приводу інтерпретації питань власності за умов, коли Молдова не визнає багато які з приватизаційних процесів, що пройшли в Придністров’ї. Документ дає ясні й чіткі відповіді з погляду міжнародного права, не даючи при цьому ніяких рекомендацій. Референдум у Придністров’ї може лише привести до того, що розв’язання придністровського конфлікту буде відкладене. Адже у випадкові з придністровським конфліктом не існує тих складних проблем етнічного, релігійного, політичного, економічного характеру, які наявні в інших конфліктах. Тут є штучна підтримка Росією статусу-кво замороженого конфлікту. Що стосується перспективи вирішення придністровського конфлікту, то я особисто не чекаю швидких, ефективних подій щодо цього. Хоча ситуація докорінним чином змінилася з моменту вступу Румунії до НАТО. Фактично Республіка Молдова є безпосереднім сусідом не лише НАТО, а й Європейського Союзу. У Молдові сформувалася переважаюча думка з приводу коріння цього конфлікту, як його потрібно трактувати і як його потрібно вирішувати. Коли цю думку поділятимуть у Придністров’ї? Тут є два чинники: режиму та населення. Цей режим складається з 70—80 осіб, які приїхали за путівками КДБ або ЦК КПРС із балтійських республік в 1989—1991 роках і сьогодні перебуває при владі. Поступово цей режим перетворився на кримінальний. Ми чітко відділяємо цю групу людей від населення, яке фактично перебуває в ситуації інформаційного голоду, посиленої щоденної пропаганди.