Нове покоління. Працівники чи роботодавці
Цифровий світ і нові медіа поглинають наших дітей. Дворічна дитина частіше хоче грати на планшеті, ніж бавитися своїми іграшками. «Цифрове дитинство» - реалії нашого життя.
Але якщо дитина в ранньому віці починає користуватися планшетами і телефонами, можуть виникнути негативні наслідки. Дитина може пізніше навчитися говорити, у нього можуть виникнути проблеми з концентрацією уваги і сном, емоційні розлади і дефекти постави. А ще - повільний розвиток дрібної моторики (може довго вчитися застібати ґудзики, шнурувати взуття) і проблеми з тактильними відчуттями - не дуже любить, коли його обіймають навіть найрідніші люди. І взагалі не дуже любить контактувати з іншими людьми. З цими проблемами батьки в наш час дуже часто приходять до психологів і педагогів. А соціальні психологи заговорили про «втрачене покоління».
Хоча не все так песимістично - просто нове покоління дітей, живе в цифровому світі, вимагає нових підходів у навчанні.
У 2010 році в Україну прийшов глобальний фонд LEGO Foundation, метою якого було допомогти школі і батькам повернути українським дітям інтерес до пізнання.
«The LEGO Foundation - некомерційна організація, і нашою місією не є щось продавати. Якщо ми говоримо про компанії LEGO - «LEGO Group» - то ми поділяємо загальну місію - надихати і розвивати творців завтрашнього, створюючи сприятливі умови для розвитку і навчання дітей через гру. І на підтвердження прагнення до цієї загальної місії кілька років тому «LEGO Group» передала в підтримку нашого фонду 25% акцій своєї компанії. Амбіція ж нашого фонду - допомогти розвитку найбільшої кількості креативних, розумних людей, які зможуть навчатися протягом життя. І це - прагнення і пристрасть, яку The LEGO Foundation розділяє з компанією LEGO», - пояснив віце-президент The LEGO Foundation Каспер Оттоссон Канструп під час загального прес-брифінгу з міністром освіти і науки України Лілією Гриневич.
LEGO Foundation працює в Україні вже 9 років. Відповідає за освітні проекти Фонду Оксана РОМА. У короткому інтерв'ю «Дню», яке ми записали під час восьмого Всеукраїнського Фестивалю гри, навчання і натхнення Play Fest, що проходив в місті Києві, пані Оксана зазначила, що український проект є рекордним для Фонду. Україна стала п'ятою державою у світі, що приєдналася до Програми.
«Метою проекту є сприяння розвитку якості освіти шляхом всебічного розвитку дитини, зокрема компетентностей, необхідних для навчання впродовж життя та становлення педагога-фасилітатора, який прагне відійти від педагогіки копіювання, шаблонування, практики однієї правильної відповіді і нав'язування свого бачення дитині. В основу взаємодії дорослого і дитини покладений підхід «навчання через гру», - розповідає Оксана РОМА.
Географія проекту налічує 10 областей України, а саме: Київську, Житомирську, Вінницьку, Запорізьку, Львівську, Харківську, Дніпровську і Одеську, Сумську та Волинську. На сьогодні до проекту залучено 250 закладів дошкільної освіти, серед яких 34 НВК та 164 ЗДО. Також фонд почав співпрацю з інститутами післядипломної педагогічної освіти, зокрема Запорізьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, де в навчальні програми професійного розвитку педагогів інтегруються модулі щодо практичних шляхів реалізації підходу «навчання через гру» в закладі освіти. На сьогодні до проекту вже залучено 140 тисяч дітей і три тисячі педагогів.
В рамках проекту Фонд забезпечує навчальні заклади ігровими наборами LEGO, проводить навчання педагогів і надає методичний супровід закладам. Ключовим у співпраці фонду та закладів є якість підготовки педагогів. Саме тому фонд має команду українських тренерів, які пройшли навчання в Україні та Данії.
У 2015 році була випущена програма розвитку дитини від 2 до 6 років і методичні рекомендації «Безмежний світ гри з LEGO», яка була схвалена для використання в дошкільних навчальних закладах (лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України). Програма є поєднанням українського досвіду в проекті і передових світових досліджень і практик в дошкільній освіті.
У 2014 році Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти було проведено моніторингове дослідження ефективності впровадження проекту, яке показало позитивний вплив гри з LEGO як ключової форми взаємодії педагога і дитини в рамках проекту - на розвиток мови, мислення, вміння працювати в команді і комунікувати один з одним .
На сьогодні проект «Сприяння освіті» в Україні є одним з наймасштабніших і самих глибинних для The LEGO Foundation в цілому і одним з найперспективніших в портфоліо The LEGO Foundation.
У минулому році The LEGO Foundation розпочав у партнерстві з Міністерством освіти і науки України великий проект - забезпечення всіх перших класів наборами ЛЕГО.
Завдяки співпраці з The LEGO Foundation кращі підходи в навчанні можуть імплементуватися в освітній процес 16 000 шкіл для більш ніж 455 000 дітей і 22 000 педагогів.
На сайті МОН в розділі «Нова українська школа» розміщені два посібники з описом і використанням відповідних методик.
Особлива роль в цьому належить розвиваючим іграм. Конструктор - найдоступніша і поширена розвиваюча гра. Серед безлічі їх видів кращим вважається конструктор LEGO. Відомо, що він сприяє більш ранньому розвитку дрібної моторики рук і швидкому інтелектуальному зростанню малюка. В цьому плані LEGO - найкраща гра для дитини. Вона розвиває фантазію і логіку, вчить створювати і розрізняти різноманітні форми і обсяг, колір. Крім того, заняття з конструктором грає велику роль в становленні таких якостей характеру, як посидючість, концентрація уваги.
«Гра - велика і важлива частина нашого життя. Гра - це спосіб взаємодії з дитиною, метод, який дозволяє складне робити простим, цікавим і мотивуючим для дітей. Гра - це не просто 5 хвилин настільної активності, це - спосіб мислення педагога і цілісний підхід в освіті. Набори ЛЕГО - це тільки один з інструментів, який дозволяє створити можливості і простір для гри. Головне - це педагогам і батькам усвідомити силу навчання через гру, де кожна дитина відчуває себе вільною і радісною, має можливість експериментувати, реалізовувати ідеї, домовлятися, планувати, пропонувати креативні рішення і реалізувати свої ідеї»- розповідає пані Оксана.
Цікаво, що за результатами досліджень і спостережень, вчені Массачусетського технічного інституту дійшли висновку, що збирання конструктора позитивно впливає на дитину, більше ніж малювання та ліплення з пластиліну. Це пов'язано з тим, що під час малювання і заняттям пластиліном результат праці дитини не завжди виходить успішним. А ось при грі з конструктором ЛЕГО, у дітей завжди виходить щось цільне і красиве. Завдяки своїм формам і кольорам, як би малюк не зібрав деталь, у нього завжди виходить щось схоже на справжні предмети. Досягнення гарних результатів при складанні конструктора формує у дітей впевненість в собі і навіть лідерські якості.
Погані оцінки в школі - це не показник інтелекту, а показник зацікавленості. ЛЕГО дозволяє дітям вчитися граючись, і вчитися в грі.
Тренер по позитивному вихованню Світлана Гончарова в своїх виступах зазначає, що бажання батьків, аби діти добре вчилися, здобули вищу освіту і «не стали двірниками» зумовлені, перш за все, страхами самих батьків. У цих бажаннях немає нічого поганого, але зі страху неможливо зробити щось хороше. Гарні стосунки з дітьми і хороші результати в житті народжуються з любові і якісно проведеного разом часу. Отже, батькам варто зменшити тривожність і не прискорювати хід подій. З цим згодна і директор освітніх програм LEGO Foundation. Вона каже, що батькам не слід гнатися за новомодними методиками і експериментами, краще більше часу проводити зі своїми дітьми, прислухатися до них і довіряти їм і, звичайно ж,.. гратися.