Білий туман Ожидівської катастрофи
Одна з версій: небачений рівень халатності
Так характеризують спеціалісти нову катастрофу, що відбулася на Львівщині. 15 цистерн із жовтим фосфором зійшли з колії та перекинулися на перегоні Красне — Ожидів. Усього в складі товарного потягу № 2005 було 58 вагонів і прямували вони зі станції «Аса» (м. Джамбул, Казахстан) до станції «Оклеса» (республіка Польща). Спочатку через виток фосфору сталося самозаймання однієї з цистерн, а потім вогонь перекинувся далі.
Про масштаби катастрофи можуть свідчити хоча б такі «сухі» цифри : її понад п’ять годин ліквідовували від МНС 125 чоловік та 30 одиниць техніки, 30 залізничників і 6 пожежних потягів. 220 міліціонерів, що прибули на місце пожежі дуже швидко.
Серед постраждалих — цивільні особи, міліціонери, а найбільше — МНС-ників. До того ж пошкоджено 50 метрів залізничної колії, близько 100 м контактної мережі та 3 опори. Проте найнебезпечнішим є те, що під час гасіння пожежі утворилася хмара з продуктів горіння. В зону ураження, а це близько 90 квадратних кілометрів, потрапило 14 населених пунктів Буського району та окремі території Радехівського та Бродівського районів області.
Конкретні причини та розміри завданих збитків наразі встановлюються. Прокуратура Львівської області відкрила кримінальну справу за фактом порушення правил безпеки руху та експлуатації залізничного транспорту. Розслідування справи перебуває під контролем Генеральної прокуратури України.
Треба відзначити, що населення Львівщини перебуває в стані легкого шоку, адже жовтий фосфор — надзвичайно отруйна речовина. Його застосовують у виготовленні мінеральних добрив, а також для так званих фосфорних бомб.
Смертельна доза для людини 0,05 — 0,15 г. Отруєння, як твердять довідники, може відбутися при тривалій роботі без дотримання правил безпеки. Спочатку спостерігається втрата апетиту, втома, легка жовтуха. При сильному ураженні випадають зуби, утворюючи гнійні свищі, відбувається омертвіння кісток, настає параліч центральної нервової системи.
Офіційне повідомлення про стан забруднення означеної зони поки що не оприлюднюється. Однак відомо, що населення евакуюється самотужки, а також для цього надаються спеціальні автобуси. Наразі внаслідок аварії лише з села Ожидів евакуйовано 800 мешканців. Загалом хмара отруйних випарів покрила 11 сіл і загрожує здоров’ю 11 тисячам мешканців, проте більшість з них відмовляється від евакуації, запевняючи, що знають про необхідність дотримання правил безпеки — не вживати воду із місцевих колодязів, городину, молоко корів та кіз... Зі Львова до місця катастрофи скеровано медично-діагностичний комплекс, що переїжджатиме з села до села і, що називається, поголовно робитиме обстеження людей та території.
З неофіційних джерел також відомо, що на забрудненій території можлива масова загибель риб. А люди одне одному переповідають, що на рослинах у Лопатині, Нивицях — селах поблизу Радехова — вже випав білий пил. А в лісах за містом вже вчора ввечері стояв дивний білий туман.
«Наразі загроза, в зв’язку з якою потрібна примусова евакуація, відсутня. Ситуація повністю під контролем. — заявив агентству Інтерфакс-Україна прес- секретар МНС у Львівській області Павло Василенко, додавши, що всю техніку і необхідні засоби вже підготовлено, «все — в готовності».
За даними Міністерства оборони, загальна кількість постраждалих — 20 осіб, з них шість — спеціалісти МНС, двоє — МВС, ще двоє — працівники залізниці та 10 місцевих жителів. Їх у стані важкого і середнього ступеня складності госпіталізовані у військовий медичний клінічний центр Західного оперативного командування Львова.
Як повідомили Інтерфакс- Україну в прес-службі Мінохорониприроди, в районі аварії поїзда їхні спецпідрозділи проводять моніторинг повітря, грунту и поверхні вод, води в колодязях, об’єктів рослинного і тваринного світу, перш за все сільськогосподарських культур. Залучили й працівників відділу інструментально-лабораторного і радіаційного контролю.
Також відбираються проби грунту і води з територій, які прилягають до місця аварії і в напрямі розповсюдження хмари продуктів горіння. За прогнозами, повітряно-фосфорна суміш могла рухатись із Львівської області до міста Берестечко, с. Мерва, Хутрів, Піски, Антонівка, Гектари Горохівського району Волинської області. Так, з вівторка на Волині почала роботу виїзна агрохімічна лабораторія та працівники ГУ МНС області, повідомляє УНІАН з посиланням на прес-службу ГУ МНС України у Волинській області. За попередніми даними, наразі загрози жителям Волині немає: перші проби повітря і грунту у Горохівському районі Волинської області не зафіксували перевищення допустимої дози парів фосфору, небезпечної для організму людини. У випадку ж погіршення ситуації ГУ МНС області інформуватиме людей через ЗМІ. Також повідомляється, що Волинські рятувальники до ліквідації наслідків техногенної аварії на Львівщині не залучались, але перебувають у стані підвищеної боєготовності.
Генеральний директор «Укрзалізниці» Володимир Козак учора на брифінгу заперечив версію теракту, повідомляє Інтерфакс-Україна. За його словами, причинами аварії могли стати стан верхньої будови колії, стан потяга, який перевозив вантаж і недотримання правил безпеки перевезення шкідливих вантажів. Він розповів, що на ліквідацію аварії «Укрзалізниця» направила додатково ще три пожежних поїзди з Південно-Західної залізниці. За його даними, це пов’язано з особливістю фосфору загорятися при контакті з повітрям, зазначив гендиректор відомства. «З Південно-Західної направили пожежників, оскільки дана речовина, якщо перебуває у контакті з киснем, то постійно загорається, тому необхідно постійно піноутворювачами запобігти доступу кисню», — повідомив він. За даними Козака, з шести цистерн, які загорілися, тільки в двох відбувся витік фосфору. В зв’язку з цим, повідомив він, «ведеться обвалка території земляними валами, щоб фосфор не виходив».
У зв’язку з цією техногенною катастрофою, Віктор Ющенко уже доручив Львівській облдержадміністрації до кінця тижня прийняти заходи, які б убезпечили людей від наслідків аварії, також СБУ, МВС та Генпрокуратура повинна провести перевірку обставин аварії.