Перейти до основного вмісту

Вишуканість ліній

У Музеї книги і друкарства України відкрилась виставка «Малюнок італійських майстрів XVI—XVIII стст. зі збірок Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького»
15 травня, 17:35
ФРАНЧЕСКО СОЛІМЕНА (1657 — 1747) «СВЯТА РОДИНА ЗІ СВ. АННОЮ ТА ІОАННОМ ХРЕСТИТЕЛЕМ» / ФОТОІЛЮСТРАЦІЇ НАДАНО ІТАЛІЙСЬКИМ ІНСТИТУТОМ КУЛЬТУРИ В УКРАЇНІ

Це  спільний проект НМЛ ім. Андрея Шептицького та Музею книги і друкарства України, який здійснюється за підтримки Італійського інституту  культури та Посольства Італії в Україні. Вернісаж  відкриває киянам і гостям нашої столиці творчість майстрів  італійської графіки, представляючи колекцію оригінальних творів, які рідко демонстрували широкому колу глядачів.

— Науково опрацьовувати твори західноєвропейської графіки зі збірок НМЛ та експонувати їх почав перший директор музею Іларіон Свєнціцький, — нагадує Олена КІС-ФЕДОРУК, завідувач відділу графіки НМЛ ім. А. Шептицького.  — У 1932 р. за його ініціативи відбулася виставка малюнка XV —XVIII стст., на якій уперше виставлялися оригінальні графічні твори зі збірки видатного німецького історика й відомого колекціонера Карла Адольфа Менцеля, що її придбав митрополит Андрей Шептицький під час подорожі до Італії 1908 — 1909 рр.

В основі колекції — багата збірка рисунків італійських майстрів XVII — XVIII стст., здебільшого Венеціанської школи. Безцінним матеріалом для того, щоб скласти уявлення про творчий почерк окремих художників і стилістику робіт епохи ренесансу, бароко та рококо, є рисунки олівцем, сангіною, вуглем, створені у мішаних техніках, таких майстрів, як Джан Баттіста П’яцетта (Венеційська школа), Андреа Ск’явоне (Венеційська школа), Сальватор Роза (Неаполітанська школа), Франческо Солімена (Неаполітанська школа), Гвідо Рені (Болонська школа), Джованні Баттіста Крозато (Венеційська школа), Джованні Баттіста Піттоні (Венеційська школа) та ін., а також велика кількість високомистецьких робіт невідомих авторів.

Малюнок — особливий жанр образотворчого мистецтва. Він цікавий тим, що ще на ранніх стадіях проявляє тенденції і зміни у мистецьких стилях та течіях, розкриває секрети послідовного пошуку авторського почерку. Це своєрідна творча лабораторія, в якій відкриваються секрети художньої творчості. Виставка «Малюнок італійських майстрів XVI       — XVIII стст.» дає змогу проникнути і глибше зрозуміти характер європейської художньої атмосфери епохи великих культурних зрушень. Еволюція Відродження проходила саме в Італії, яка стала центром нової культурно-філософської традиції у всій  Європі. Бароко, що прийшло на зміну Ренесансу, також бере початок і досягає найбільшого розквіту в творчості італійських майстрів.

Для творчої манери Джованні Баттіста Тьєполо (1696, Венеція — 1770, Мадрид) характерні сміливі ракурси, рухливі форми, багатство відтінків, контрасти світлотіні, що певною мірою виявляються і в експонованих рисунках.

Фрески Тьєполо — це завершальний етап у розвитку італійського монументально-декоративного живопису XVI—XVIII стст. Художник також був блискучим портретистом і майстром вишуканих, гротескних офортів. Творчість Тьєполо належить до вершин світового мистецтва.

Особливо цікавим є рисунок «Мідний змій», який у музейних інвентарях числився під назвою «Фурії». Це типова, за стилем і почерком, рання робота художника, пов’язана з темою «Мідного змія», над якою митець працював у середині 1720-х рр. Картина з цим сюжетом не збереглася, проте уяву про її вигляд маємо завдяки іншому його твору — «Олександр і Кампаспа в майстерні Аппелеса», на якому художник зобразив себе на тлі «Мідного змія».

Непересічне місце в історії італійського мистецтва займає творчість Лодовіко Ґалліна (1752, Брешіа — 1787, Венеція). Велика частина творів із нашої колекції належить авторству цього художника та митців його кола. Стилістику живописних творів митця характеризує яскрава барокова манера. Його малюнкам притаманні вишуканість ліній і чіткість форм.

Гордість колекції становлять твори визначних майстрів світової слави — представників Високого та Пізнього Відродження в Італії Тиціана Вечелліо  «Святий  Петро на троні зі святими», у якому зберігся оригінальний контурний малюнок, а штрихування і підмальовка зроблено у пізніший час, Мікеланджело Буонарроті «Апостол», та Якопо Робусті Тінторетто «Агар в Пустелі»,  які є найдавнішими зразками італійського рисунку в збірці. Проте саме їх атрибуція ще потребує уточнення.

Експонованим малюнкам притаманне розмаїття сюжетів і технік. Вони різняться манерою, характером та часом виконання, але важливо те, що їх об’єднує високий професіоналізм авторів! Нагадаю, всі малюнки було  відреставровано в майстерні графіки ЛНМ, яка минулого року святкувала своє 40-річчя.

— Італія відома в усьому світі як «музей просто неба» та є найбільшою скарбницею мистецьких надбань людства, зокрема в галузі образотворчого мистецтва. Експозиція «Малюнок італійських майстрів XVI — XVIII століть» пропонує відвідувачам близько 60 творів понад 20 знаменитих митців, серед яких Джамбаттіста Тьєполо, Джандоменіко Тьєполо, Франческо Солімена, Лодовіко Галліна та інші представники Венеційської, Неаполітанської та Болонської шкіл живопису, — розказав «Дню» директор Італійського інституту культури в Україні Нікола Франко БАЛЛОНІ. —  Презентація в Україні творів великих майстрів класичного мистецтва Італії, що вважаються  еталоном художньої довершеності, є одним із пріоритетів у діяльності нашого інституту. Нагадаю, торік із великим успіхом у Києві пройшла виставка творів Тиціана, Рафаеля та Гвідо Рені, а зараз ми домовляємося із всесвітньо відомою флорентійською Галереєю Уффіці про спільну виставку. Але через політичну ситуацію в Україні поки не можу сказати конкретні дати її проведення. Втім, я хочу підкреслити, що, незважаючи на різні чинники, діяльність Італійського інституту культури в Україні не знижує обертів. У нас є ціла низка великих творчих проектів, і ми обов’язково все, що намітили, проведемо.  Пік активності припаде на другий семестр року, коли Італія головуватиме в Євросоюзі. Цю подію ми відзначимо 1 липня у Національній опері України гала-концертом за участю італійських та українських зірок музичного мистецтва.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати